8 MLM Prospektovacích technik: Jak najít nové zájemce o spolupráci v MLM…

Jestliže budujete své MLM podnikání a chcete získat finanční a časovou nezávislost, stejně jako finanční stabilitu a více bezpečí pro sebe sama či svou rodinu, dříve či později narazíte na problém – dojde Vám Váš originální seznam kontaktů…

A jak říkají ostřílení MLM lídři, teprve v tomto bodě začíná to pravé MLM podnikání.

V tomto článku se s Vámi rozdělím o prospektovací techniky (anglicky prospecting), které na téměř dennodenní bázi užívám pro budování a rozšiřování svého vlastního podnikání v oblasti MLM (Multi Level Marketing, Network Marketing), ze kterých můžete vybrat a zařadit je do svého repertoáru.

Neseďte na místě, nebuďte zklamaní. Naučte se nové techniky a posuňte své podnikání k novým úrovním…

Nejdříve však základy: Co prospektování znamená a Proč vůbec prospektovat?

Prospektování (prospecting) je obchodní přístup, metoda či technika, skrze kterou zjišťujete, zda prospekt (potenciální zájemce o Váš produkt, službu či příležitost) skutečně hledá to, co Vy poskytujete.

Skutečnost je taková, že v jakémkoliv obchodě či podnikání funguje zákon pravděpodobnosti – MLM není vyjímkou.

Je jistá pravděpodobnost, že někteří lidé hledají (výhody Vašeho produktu, služby nebo dokonce příležitost k příjmu), zatímco jiní prostě nehledají.

Téměř každý někdy v životě projde fází, kdy takzvaně “hledá”, nicméně nemusí to být právě v tu chvíli, kdy s daným člověkem mluvíte…

Ty lidi, co hledají, chcete odhalit co nejdříve a dál s nimi pokračovat v komunikaci o tom, co máte k dispozici, zatímco ty, co nehledají, chcete nechat v klidu být, udržovat s nimi vztah, neotravovat je a přitom se čas od času znovu setkat.

Prospektovací techniky jsou tedy techniky, které Vám pomohou odhalit člověka, který ve svém životě hledá nějakou změnu a bude ve spolupráci přirozeně vidět větší smysl, než člověk, který nic nehledá.

Prospektování je tedy cestou k tomu, abyste pomohli lidem, kteří ve svém životě hledají zlepšení, jako například:

  1. více času pro sebe, své koníčky nebo svou rodinu,
  2. více peněz, aby měl více svobody, klidu a kvality,
  3. více bezpečí, aby se nemusel strachovat, co se stane, když ztratí současný zdroj příjmu,
  4. méně stresu, aby mohl odmítnout dělat něco, co nechce,
  5. více svobody, aby mohl opustit zaměstnání, bude-li chtít,
  6. více možností cestovat a poznávat,
  7. více být oceněn a respektován za odvedenou práci,
  8. více pomáhat druhým, skrze produkty a služby a
  9. vytvořit a zanechat odkaz, pro své děti,

stejně jako cestou k tomu, abyste se i Vy dostali ke svým snům a cílům.

Online a offline MLM prospektování (prospecting)

Pravděpodobně už jste zaregistrovali, že v dnešní době máte možnost využít nejen prospektování offline, ale i online.

Já používám oba dva přístupy současně, protože každý má trošičku jiné výhody a každý má naopak jiné slabosti.

Oba MLM přístupy však fungují – funguje offline prospektování, stejně jako online prospektování, když víte, jak to dělat korektně. Pravděpodobně nejlépe funguje kombinace obou současně. 

Pravdou je, že bude fungovat téměř cokoliv, co budete dělat pro rozvoj svého vlastního podniku ve svém MLM podnikání za jedné jediné podmínky: budete-li dostatečně konzistentní a vytrvalí.

Pojďme se nejdříve podívat na offline prospekting…

Offline MLM prospektovací přístup – stručný sumář výhod a nevýhod:

Výhody offline MLM:

  • Rychlejší start, rychlejší peníze než u online přístupu.
  • Nemusíte se zabývat technickými záležitostmi webu a blogování.
  • Nemusíte ovládnout všechny technologie a naučit se vhodným způsobem psát články…
  • Máte možnost se s lidmi propojit na vyšší úrovni komunikace – nejen slovo, ale i dotek, pocity…
  • Čím jste v komunikaci zběhlejší, tím větší vliv Vaše komunikace / prezentace má…
  • Je snadnější získat zákazníky, protože své produkty můžete půjčit do ruky svému prospektu a ten je může osahat, získat dobrý pocit a hned koupit.

Nevýhody offline MLM:

  • Nemáte tak zaměřený cílový trh (cílová skupina)
  • Setkáváte se s větším počtem ne (zejména, pokud cílíte na své přátele a známé, kteří prostě nejsou v situaci, kdy hledají)
  • Můžete komunikovat jen s lidmi, kteří se pohybují tam, kde se pohybujete Vy nebo s těmi, které osobně znáte z minulosti
  • Může být v některých ohledech nákladnější než online forma, protože máte náklady s ježděním, telefonování, apod.

Online MLM prospektovací přístup – stručný sumář výhod a nevýhod:

Výhody online MLM:

  • Máte možnost komunikovat s kýmkoliv po celém světě a své podnikání rozšířit v podstatě kamkoliv s pomocí skypeFacebook (tyto jsou absolutně zdarma) a případně přidat blogování na Vašem blogu…
  • Můžete se rychleji dostat do kontaktu s lidmi, se kterými byste se možná jinak nikdy nepotkali…
  • Může být dobře zaměřený cílový trh (zpravidla – pouze pokud to umíte a víte co děláte)
  • Můžete mít menší počet ne, vyšší úspěšnost (zejména užíváte-li blog) – lidé, co hledají jsou k Vám přitahování skrze články a jsou určitým způsobem připraveni vidět to, co máte v rukou (hledají)…

Nevýhody online MLM:

  • Mluvíte-li s lidmi přes skype, či komunikujete přes email, chybí lidský dotek a úroveň komunikace a porozumění může být na nižší úrovni, protože neposkytuje tolik neverbálních komunikačních prvků, jako offline komunikace – zejména zpočátku, kdy v této komunikaci ještě nejste dostatečně zběhlí, to může být pro méně zkušené obtížné, či dokonce nepříjemné. …
  • Prospektování na internetu častěji přitahuje více lidí, kteří se chtějí něčemu vyhnout a myslí si, že online prospektování je způsob jak nemuset povytáhnout své sebevědomí, jak nebudou čelit žádnému odmítnutí…
  • Pokud jdete cestou blogování, tak než to začne pořádně fungovat, tak to vezme min. 6 měsíců až rok (delší začátek a start a i peníze vidíte později). Tento způsob je tedy spíše o dlouhodobé strategii a podpoře Vaší důvěryhodnosti…
  • Zpravidla nemáte takový vliv (alespoň zpočátku), jaký můžete mít prostřednictvím komunikace na osobní úrovni – napsat někomu email, nebo vytvořit článek bude mít vždy nižší efekt než si s někým promluvit, zajímat se o něj, zjistit co skutečně potřebuje a to mu dodat.
  • Jde převážně o pasivní marketing, kdy na Vaší zprávu zareaguje neznámý člověk – podobně u jakékoliv jiné reklamy – nikdy nevíte, kdo to vlastně bude.
  • Jedná-li se o blog, je potřeba stabilně vytvářet obsah – aby blog přinášel kontakty, potřebujete přidávat konstantně přidávat obsah a mít stabilní obsahovou strategii – tak, abyste se na důležitá slova objevovali ve výsledcích google / seznam. A to nemusí být pro lidi na počátku úplně snadné a druhou stinnou stránkou je, že s tím nesmíte nikdy přestat, jinak se blog začne ztrácet z výsledků a postupně bude přitahovat méně a méně návštěvníků a tím i méně prospektů.
  • Někteří lidé i v dnešní době preferují offline komunikaci místo toho, aby s Vámi komunikovali online.
  • Je často složitější získat zákazníky.

Spojte oba MLM prospektovací přístupy – online & offline…

Jak už bylo řečeno výše, každý jeden z přístupů má své pro a své proti.

A tak já ve své skupině učím lidi, aby začali své podnikání v offline světě, osvojili si základní principy a k tomu přidali online přístup podél cesty, pokud budou chtít…

Offline prospektování Vám pomůže rozvinout si potřebnou sebedůvěru, lépe se provázat s lidmi, naučit se komunikovat a získat zákazníky. A online prospektování Vám pomůže dostat se do nových oblastí, rychleji se s některými lidmi spojit, snížit náklady už tak nízko-nákladového podnikání a najít více prospektů, kteří mají sen a hledají nějakou změnu.

Velkou pravdou je, že i v dnešním světě vybudujete své MLM podnikání pouze a čistě na základě offline, bez toho, abyste se zajímali o online techniky, pokud je to něco, co Vás zajímá…

MLM Prospektovací techniky, které užívám…

Chtěl bych, abyste chápali, že níže uvedené techniky nejsou jediné, které můžete používat. Existuje mnoho dalších…

Projděte je, vyberte ty, které Vám sedí a začněte užívat.

Pokud to myslíte s kariérou v oboru MLM skutečně vážně, měli byste se postupně naučit či ve spolupráci se svým mentorem, svou sponzorskou línií a svými lídry, vytvořit 3-5 technik.

Technik, které budou sedět Vám a Vaší osobnosti a které Vám pomohou najít dostatečný (a nekonečný) počet lidí, se kterými můžete mluvit o Vaší příležitosti, o Vašich produktech či službách, které poskytujete…

Dobrý nápad techniky různě kombinovat nebo přizpůsobit svým vlastním slovům, které jste zvyklí používat.

Pojďme tedy projít několik přístupů a snad Vám dám pár ideí, které můžete dále rozvíjet.

1. Offline MLM prospektovací metoda FORM

Přístup, který můžete užít v jakékoliv komunikaci obecně – ať stojíte na zastávce, sedíte vedle někoho v autobuse či letadle nebo jdete na večírek, školní představení svých dětí nebo jste na networkingovém setkání ze své práce.

Její podstata je v tom, že se upřímně zajímáte o druhé – kdo jsou, co dělají, co je zajímá, jaké mají ambice a sny, odkud pocházejí…

O této metodě už jste zde na blogu mohli číst.

Používejte ji kdekoliv, kde se setkáváte s lidmi…

2. Offline MLM prospektovací technika: Prospektování pomocí telefonu

Pokud máte seznam jmen s čísly, pak můžete použít něco podobného:

Ahoj <jméno>, volám ti, protože s pár kamarády z <místo> dáváme dohromady projekt <jaký projekt?> a hledáme schopného člověka do spolupráce. Byl bys otevřen projektu nad rámec toho čím, se momentálně zabýváš, nad rámec tvé práce?”

NEBO:

“Rozvíjím ve Vaší oblasti (nějaké: internetové/s potravinovými doplňky/ to Vaše s čím podnikáte…) podnikání a hledám schopného obchodního partnera a dostal jsem na Vás doporučení, že by Vás to mohlo zajímat. Ve Vaší oblasti budu <termín>. Jste otevřený/á setkat se a probrat detaily?”

Domluvte tolik schůzek, kolik jste jen schopni – ať už budou offline s prospekty z blízkého okolí do 30-ti kilomentrů nebo přes skype s prospekty ze vzdálenějších oblastí.

3. Offline MLM prospektovací technika: Když jste v situaci, kdy Vás někdo nějakým způsobem obsluhuje – číšník, kadeřnice, vrátný, na benzince…

Měl by to být někdo, kdo se Vám líbí, zamlouvá, je Vám sympatický a v průběhu služby, kterou Vám poskytuje, jste s ním již navázali určitý minimální vztah:

“Hezký den, líbí se mi jak se chováte / jak komunikujete… Jste s touto prací svázaný do konce života, nebo jste otevřený příležitostem?”

Většina lidí odpoví, že jsou otevření…

Pak tedy řekněte:

“Dobře, víte nemám teď moc času, ale rád bych v této oblasti rozvíjel své podnikání a hledám skutečně schopného člověka pro klíčovou pozici. Co jak bychom si na sebe vyměnili kontakty?”

A když je otevřen vyměnit si kontakty, vyměňte si je a pak už potřebujete jen rychle odejít, takže je dobré se na to zeptat až na konci toho, co Vás někdo obsluhuje a pak mu za pár dní zavolat, domluvit schůzku a setkat se.

4. Offline MLM prospektovací metoda: Získejte doporučení

Ať už hovoříte s někým, kdo:

  • nereaguje na Vaši příležitost,
  • nebo se svým zákazníkem,
  • nebo s kamarádem,
  • nebo s cizím člověkem, kterého jste pouze krátce potkali,

můžete se téměř vždy zeptat:

Koho znáš, o kom si myslíš, že by se daný obchod/dané produkty líbil/líbily a mohl by obchod/produkty využít pro sebe sama?”

NEBO:

Koho v této oblasti znáte, o kom si myslíte, že je schopný s kým bych se mohl o tomto projektu bavit, koho byste doporučil?

Můžete se tak dostat k zajímavým kontaktům, které jednoduše v tuto chvíli ještě ani neznáte a pak jim krátce zavolat skrz telefon na základě doporučení…

“Dobrý den, pane <jméno>, volám Vám od paní <jméno>, protože jsme se včera krátce bavili, že do Vaší oblasti rozvíjím projekt <jaký projekt?> a hledám schopného člověka. Paní <jméno> mi Vás doporučila a já se chci zeptat, zda jste otevřen projektu nad rámec toho, čím se momentálně zabýváte…?”

5. Online MLM prospektovací metoda: Blogování

Není to pro každého, ale pokud jste ochotni vytvářet obsah – tedy věnovat určitý čas psaní, nebo vytváření videí, pak Vám blog bude pomáhat vytvářet databázi potenciálních zájemců o Vaše MLM podnikání a to skoro na autopilota.

Píšu skoro, protože musíte mít připraveno něco hodnotného ke stažení dopředu – tedy nějaký dárek, který lidé za své kontakty vymění a také je to o stálém vytváření a přidávání obsahu, protože jak už jsem zmínil výše – přestanete-li psát, google a seznam budou postupně snížovat návštěvnost na Vašem webu.

Nicméně jestliže se touto cestou rozhodnete jít, pište o tom, co lidi okolo MLM zajímá, nebo o tom, co zajímá lidi z hlediska služeb či produktů, které poskytujete a tak, abyste byli co nejvíce nápomocní a Vaše články (videa) skutečně pomáhaly.

Z těchto článků můžete odkazovat na speciální stránku s popisem možnosti spolupráce a vyplněním kontaktního formuláře.

Ti návštěvníci, kteří na stránku vstoupí a budou skutečně něco hledat, vyplní kontaktní formulář a následně s nimi ustanovit schůzku např. přes skype a komunikovat o Vaší příležitosti.

Z mého pohledu je však ještě lepší, pokud sbíráte rovněž telefonní čísla (volitelná položka na formuláři), nikoliv jen emaily a máte tak možnost lidem ze své databáze zavolat a domluvit si s nimi schůzku přímo, bez komunikace skrze email.

  • Výhodu spatřuji zejména v tom, že když někdo přijde na stránku s nabídkou spolupráce, daný text jej nemusí zaujmout a kontaktní formulář jednoduše nevyplní.
  • Stejně tak, jestliže jste závislí pouze na emailové komunikaci a nemáte telefonní číslo, nemáte jistotu, že email skutečně danému člověku dorazil, zda si jej přečetl a zda jej neodložil na neurčito…

Jestliže s pomocí blogu budete tvořit databázi, pak část lidí v ní se s velkou pravděpodobností stanou Vašimi obchodními partnery, jiní budou pouze zákazníci a někteří další Vám doporučí někoho jiného a Vy se tak dostanete se svým podnikáním dále.

Variantou Vašeho vlastního blogu může být web www.zivotbezhranic.cz, kde je komunita více než 10000 lidí a když napíšete článek část z těch, kteří si článek přečtou, se mohou stát Vašimi přáteli na Vašem profilu na sociálních sítích, nebo Vám napíšou email, apod.

6. Online MLM prospektovací metoda: Pdf ebook

Zase to není úplně pro každého, ale když napíšete ebook, který lidem v něčem konkrétním pomůže, tak Vás někteří z nich budou buď přímo kontaktovat nebo alespoň začnou pozorovat, co děláte, kdo jste a jak jim můžete pomoci nebo posloužit.

Umistíte-li tento ebook třeba zde, tak je velká šance, že si jej přečte velké procento lidí z dané komunity.

Dále můžete ebook umístit na jiné servery, které ebooky sdružují nebo využít služby uloz.to.

Pokud bude ebook zaměřen tak, aby jej chtěla Vaše cílová skupina, tedy ta, která je shodná s Vaším podnikáním, bude ebook také určitým filtrem, přes který se k Vám dostanou ti správní lidé…

7. Online MLM prospektování na Facebooku (či jiné sociální síti)

Kdykoliv si Vás někdo přidá na Facebooku, pak se s ním můžete dát do řeči, např. tím, že mu poděkujete za přidání, nebo navážete na to, co daný člověk sdílí na své zdi – vymezte si na to čas 1x či max. 2x v průběhu dne, protože jinak nebudete dělat nic jiného a pak aplikujte metodu FORM v online emailové komunikaci přes FB…

Nezapomeňte také na to, že se z emailové komunikace potřebujete dostat na vyšší úroveň komunikace.

Proto si jen s lidmi nepište přes Facebook, ale pozvěte je na skype a mluvte s nimi.

Nebo je alespoň pozvěte na nějaký týmový webinář – budete tak mít lepší výsledky…

8. Online MLM prospektování na Fórech

Najděte si na internetu diskuze a online fóra, která se zabývají tématikou buď přímo MLM nebo oblastí, kterou se Vaše podnikání zabývá (to s čím obchodujete) a začněte komentovat věci a přidávat do diskuzí hodnotu.

V každém takovém příspěvku (v podpisu) máte možnost vést odkaz směrem na svůj blog nebo na svůj FB profil – na to nikdy nezapomeňte a tak můžete zvýšit návštěvnost na svém blogu / FB profilu a začnete tak k sobě přitahovat lidi, kteří se již zabývají tím, co poskytujete a tedy možnost přijít k nějakým novým zákazníkům.

A tak toho využijte i v diskuzi níže…

Mějte odpověď na otázku ‘Co děláte’…

Při každé komunikaci s prospektem dříve či později dojdete k bodu, kdy se Vás zeptá, co vlastně děláte…

A proto je dobré mít několik vlastních odpovědí pro Vaši vlastní MLM příležitost, ale možná byste také mohli použít toto:

Jsem konzultant/kouč a učím lidi jak mohou vydělávat peníze z domu prostřednictvím internetu a vytvořit si tak další příjem…”

NEBO:

Rozvíjím sítě obchodů nové generace.

NEBO:

Umožňuji obyčejným lidem zařídit si svůj vlastní obchod, snížit tak náklady na provoz domácnosti a vytvořit extra příjem.

NEBO:

Napojil jsem se na skupinu podnikatelů, kteří v této oblasti rozvíjí projekt sítě obchodů nové generace.

Pamatujte, že Vaše odpověď na to, co děláte, musí sedět k situaci a k tomu, co právě děláte. Nemůžete říct, že vlastníte firmu ve 45 zemích světa, pokud právě opravujete elektřinu v někoho domácnosti.

Závěrem:

Doufám, že Vás některý z přístupů oslovil a zařadíte jej do svého prospektovacího arzenálu 🙂

Nebo Vás alespoň inspiroval a na jeho základě vytvoříte svůj vlastní přístup, protože je téměř jisté, že si výše uvedené budete muset přizpůsobit tak, aby to šlo z Vašich úst a aby to sedělo k Vaší osobnosti, situaci či podnikání…

Také však nezapomeňte na to, že výše uvedené lze různě vzájemně kombinovat a často tak dosáhnete mnohem lepších výsledků.

Jestliže například někoho poznáte online, udělá na něj obrovský dojem, když za ním fyzicky následně přijedete.

Pamatujte, že jde vždy o to, abyste se propojili s dalšími lidmi, abyste je poznali a snažili se přijít na to, co vlastně potřebují, co v jejich životech chybí a jak jim Vaše příležitost, produkty či služby mohou posloužit k lepšímu životu.

Budete-li se o to snažit, budete-li chtít ostatní poznat a budete-li ochotní hledat, pak budete mít velký úspěch, v opačném případě to pravděpodobně nebude fungovat.

Samo od sebe se to neudělá.

I tyto prospektovací techniky nebudou vůbec fungovat, pokud se nepustíte do akce.

Zanechte mi své komentáře o tom, co si myslíte a rozhodně přidejte nějaké své přístupy – pomůže to všem…

Užitečné odkazy:

Byl pro Vás tento článek přínosný? Sdílejte tento článek s ostatními – ať už emailem, nebo na sociálních sítí, ať může více lidí benefitovat.

Zapojte se do diskuze. Sdílejte své vlastní přístupy či nápady, což pomůže dalším návštěvníkům těchto stránek…

 

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář