Bílkoviny pro mozek, svaly i pro štíhlou linii

Bílkoviny jsou nutné pro růst a vývoj svalů, pro metabolické funkce v mozku, pro tvorbu hormonů, enzymů, barviv, pro tvorbu látek, které tvoří náš imunitní systém, pro přenos některých látek, např. kyslíku. Bílkoviny pomáhají také ke štíhlé linii.

Co jsou bílkoviny?

Bílkoviny jsou látky, které jsou tvořeny aminokyselinami, které jsou vzájemně spojeny v řetězce.

Aminokyseliny jsou organické kyseliny, které mají v molekule alespoň jednu skupinu –NH2.  

Kromě aminokyselin obsahuje většina bílkovin další látky, např. fosfor, síru, železo, selen, aj.

Ovšem není bílkovina jako bílkovina

Jednotlivé bílkoviny se liší obsahem aminokyselin, jejich vzájemným poměrem a jejich uspořádáním.

Množství aminokyselin a jejich vzájemný poměr určují kvalitu bílkovin.

Plnohodnotné bílkoviny jsou bílkoviny živočišného původu, obsahují všechny esenciální aminokyseliny, tj. aminokyseliny, které si tělo neumí samo vyrobit, ale které nutně potřebuje, např. když chybí jedna esenciální aminokyselina, zastavuje se tvorba svalové hmoty.

  • Bílkoviny rostlinného původu jsou neplnohodnotné, neobsahují všechny esenciální aminokyseliny.
  • Bílkoviny rostlinného původu mají jiné uspořádání aminokyselin a jiný poměr aminokyselin než bílkoviny živočišného původu.

Využitelnost bílkovin rostlinného původu je nižší než bílkovin živočišného původu, naše tělo dokáže využít bílkoviny rostlinného původu cca z 60 %.

Kde najdeme bílkoviny?

  • Bílkoviny živočišného původu najdeme ve vejcích, mase, rybách, mléku a mléčných výrobcích.
  • Zdrojem rostlinných bílkovin je sója, luštěniny, některá zelenina, např. kapusta, brokolice, celozrnné obiloviny.
  • Bílkoviny jsou též obsaženy ve všech druzích zeleniny, ořeších, mandlích a v nepatrném množství i v ovoci.

Bílkoviny pro mozek

Náš mozek potřebuje nejen glukózu, omega 3 mastné kyseliny (jsou součástí některých tuků, např. rybího tuku), některé vitamíny a minerály, ale také bílkoviny.

Důležité regulátory a nervové přenašeče, které jsou nutné pro metabolické funkce mozku, se vytvářejí z aminokyselin.

Aminokyselina tryptofan je nezbytná pro tvorbu hormonu serotoninu, tj. hormonu pro dobrou náladu a dobrý duševní stav a melatoninu, hormonu pro dobrý spánek a uvolnění.

  • Z aminokyselin tyrosinu a fenylalaninu se tvoří adrenalin, noradrenalin a dopamin, hormony podporující aktivitu, bdělost, pozornost i ve stresových situacích.
  • Z aminokyselin serinu a methioninu se tvoří cholin, ze kterého se tvoří acetylcholin, nezbytný pro dobrou paměť.

Bílkoviny obsahující selen, tzv. selenoproteiny, zejména selenocystein (na aminokyselinu cystein je chemicky navázán selen) jsou důležité pro zachování optimálních mozkových funkcí.

Bílkoviny pro svaly

Každý, kdo chce přibrat svalovou hmotu, potřebuje nejen bílkoviny, ale i energii, tj. sacharidy a tuky.

Když nemá naše tělo dostatek sacharidů, jako zdroj energie mu neposlouží tuky, ale bílkoviny, tedy svaly. Je třeba, aby mělo tělo pravidelný přísun energie a dostatek sacharidů.

Bílkoviny si naše tělo neukládá do zásoby, je třeba je denně přijímat v potravě.

Zdroje bílkovin je třeba správně kombinovat, v pestré stravě, odpovídající zásadám zdravé výživy dostává tělo všechny potřebné aminokyseliny ve správném množství i poměru, problém může být nejen u vegetariánů, ale také u sportovců, kteří užívají proteinové doplňky.

Aminokyseliny jsou vstřebávány z tenkého střeva pomocí transportních molekul, přestože některé transportní molekuly mohou vstřebávat několik druhů aminokyselin najednou, místa jsou omezená.

Může se stát, že pokud je některá z natrávených bílkovin v přesile, vystrnadí jinou, např. aminokyselina arginin se dělí o své místo při vstřebávání z tenkého střeva s aminokyselinou lysinem, nadbytek aminokyseliny argininu znamená nedostatečné vstřebání lysinu.

A to může vést u sportovců, kteří užívají nadbytek proteinových doplňků, obsahujících arginin ke zdravotním problémům.

Dalším problémem může být nadbytečný příjem bílkovin, naše tělo není schopné zpracovat neomezené množství bílkovin.

Nadbytek bílkovin může nejen způsobit trávicí potíže, ale je také zátěží pro játra a ledviny a také může dojít k množení hnilobných organismů v tlustém střevě.

Bílkoviny pro štíhlou linii…

  • Bílkoviny pomáhají při hubnutí i při udržení štíhlé linie.
  • Bílkoviny mají vyšší sytící schopnost než sacharidy a tuky.
  • Bílkoviny tělo nadlouho zasytí, tělo nehladoví, nezpomaluje metabolismus a neukládá tuky do zásoby.

Na trávení bílkovin potřebuje tělo více energie než na trávení sacharidů a tuků. Při hubnutí je vhodný příjem bílkovin 1 g na kilogram tělesné hmotnosti, maximálně 1,2 g na kilogram.

  • Vyšší množství bílkovin způsobuje přibírání na váze a je také zátěží pro ledviny a játra.
  • Vyšší množství bílkovin je doporučováno pro aktivní sportovce, zejména kulturisty, jejich tělo je díky tréninku schopné zpracovat vyšší množství bílkovin než tělo netrénovaného jedince.

Bílkoviny jsou také potřebné pro růst svalové hmoty, čím více je svalové hmoty, tím více energie spaluje naše tělo a to i tehdy když se nepohybujeme.

Svaly jsou pevné a méně objemné než měkké tukové polštáře, svaly zlepšují naši postavu.

K tomu je třeba také dostatek vhodného pravidelného pohybu.

Autorka: Evžena Janovská

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář