Diabetes a chuť na sladké

Chuť na sladké není nic nepřirozeného, naopak. Sladká chuť nás provází od našeho narození.

Někdy však může nastat problém, např. když má někdo diabetes. Jak má diabetik zvládnout chuť na sladké?

Co je diabetes

Diabetes mellitus je chronické metabolické onemocnění, pro které je charakteristická zvýšená hladina glukózy v krvi.

O diabetu hovoříme, pokud je hladina glukózy v krvi vyšší než 10 mmo/l.

Rozeznáváme dva základní typy diabetu, diabetes mellitus 1. typu a diabetes mellitus 2. typu. Zatímco diabetes 1. typu vzniká v důsledku nedostatečné nebo nulové produkce inzulínu slinivkou břišní, příčinou vzniku diabetu 2. typu je snížená citlivost tkání na inzulín.

Diabetik 1. typu mívá normální tělesnou hmotnost, zatímco diabetes 2. typu je spojen s obezitou.

Dalším typem diabetu je těhotenský diabetes, který vzniká vlivem hormonálních změn v těhotenství, kdy se slinivka břišní nedokáže vyrovnat se zvýšenými nároky na produkci inzulínu. Těhotenský diabetes většinou po porodu odezní.

Dieta – hlavní pilíř léčby diabetu

Léčba se liší podle typu diabetu a jeho kompenzace, avšak strava spolu s dostatečnou pohybovou aktivitou je u všech typů diabetu jedním z hlavních pilířů jeho léčby.

Podstatou diabetické diety je dodržování denního doporučeného množství sacharidů, které určí lékař.

Množství sacharidů je během dne rovnoměrně rozloženo, aby nedocházelo k výkyvům glykémie, tj. hladiny glukózy v krvi.

Když má diabetik chuť na sladké

Diabetik si musí hlídat svůj denní příjem sacharidů. Nemá to jednoduché, sacharidy jsou v mnoha potravinách, např. škrob je polysacharid, obsažený v obilovinách a luštěninách, v mléce je mléčný cukr laktóza. Kromě toho by se měl diabetik, zejména diabetik 2. typu vyhýbat cukru.

Avšak cukr není pouze v sladkém pečivu, sladkostech, sušenkách, slazených nápojích. Cukr najdeme i tam, kde bychom ho nehledali, např. v salátových dresincích, instantních potravinách, např. omáčkách, v některých jogurtech, apod.

Tyto skryté cukry podporují chuť na sladké. Sladká chuť je nám nejpřirozenější, s touto chutí se se setkáváme již v novorozeneckém věku, mateřské mléko je sladké. Sladká chuť je spojena s příjemnými pocity, není tedy divu, že diabetik dostane chuť na sladké.

Diabetes neomezuje chuť sladké a kromě toho se vyšší konzumace sacharidů včetně jednoduchých cukrů, jako je např. řepný cukr, neprojeví okamžitě. Proto mnohý diabetik snadno podlehne chuti na sladké a přestane dodržovat zásady diabetické diety.

A výsledkem je dekompenzace diabetu a chronické komplikace. Mezi ně patří např. neurologické postižení, postižení cév, ledvin, oční sítnice, častou komplikací diabetu je i tzv. diabetická noha, která nezřídka končí amputací nohy.

Jak správně zvládat chuť na sladké

Sladkou chuť nelze úplně potlačit, avšak lze ji zvládnout. Je však třeba znát její příčinu.

Chuť na sladké je způsobena rozkolísanou hladinou glukózy v krvi. Pokud tato hladina náhle klesne, tělo vyžaduje rychlou energii v podobě sladkostí, mnohdy i s vyšším obsahem tuku. Je nutné zabránit velkým výkyvům hladiny glukózy v krvi a snažit se ji udržovat co nejvíce vyrovnanou.

Tento cíl zaručuje pravidelná, pestrá strava s upřednostňováním jídel s nízkým, maximálně středním glykemickým indexem a dobrou sytící schopností. Sytící schopnost se zvyšuje s rostoucím obsahem bílkovin a vlákniny.

Konzumace cukru a sladkostí rozkolísá hladinu glukózy v krvi, stejně tak konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem. Chuť na sladké vyvolává také nadměrná konzumace soli a hodně solených potravin. Nadbytek soli se tělo snaží vyrovnat sladkým, proto vzniká neodolatelná chuť na sladké.

Pro správné zvládání chuti na sladké je nutné vědět, za jakých okolností přichází. Příčinou může být hlad, nedostatek spánku, stres. Pravidelná strava s dostatkem bílkovin, vlákniny a dalších potřebných látek je prevencí proti hladu.

Stres je třeba zvládat, avšak zvládat ho pomocí sladkého není dobrý nápad, zvláště ne pro diabetiky. Jsou i jiné metody jak zvládnout stres, než sníst něco sladkého.

Jedním ze správných způsobů, jak zvládnout stres, je pohybová aktivita.

Nemusí se jednat pouze o cvičení, vhodnou pohybovou aktivitou je i svižná chůze a nordic walking. Tímto způsobem lze zvládat i chuť na sladké, většina chutí netrvá dlouho. Je třeba se také vyhýbat pokušením, např. nedívat se na zákusky, sladké pečivo, apod.

Čím nahradit cukr

Náhradní sladidla nejsou nejlepším řešením.

Fruktóza sice nemá vliv na produkci inzulínu a na hladinu glukózy v krvi, avšak má negativní vliv na naší tělesnou hmotnost. Po izolované fruktóze se přibírá na váze a kromě toho častá konzumace izolované fruktózy může poškodit játra, fruktóza se totiž metabolizuje v játrech.

Umělá sladidla typu aspartam, acesulfam, aj. jsou chemicky vyrobené látky, které jsou pro naše tělo cizí.

Někteří diabetici konzumují potraviny označené dia s myšlenkou, že dělají pro své zdraví to nejlepší. Avšak tyto potraviny jsou často slazeny fruktózou, která podporuje nárůst tělesné hmotnosti, a také obsahují hodně tuku, což opět vede k nárůstu tělesné hmotnosti.

Přesto však lze uspokojit chuť na sladké. Pod pojmem sladká chuť si mnoho lidí představí cukr, zákusky, sušenky, sladké pečivo, apod. Avšak sladkou chuť má i mrkev, červená, žlutá paprika, kapie, hrášek, kukuřice, kedlubna.

Sladkou chuť má také dušená zelenina se špetkou soli, která více vytáhne sladkost zeleniny. Sladkou chuť má také ovoce a rostlinka stévie. Výhodou stévie je kromě sladké chuti, zanedbatelný obsah kalorií a tím i sacharidů.

Autorka: Evžena Janovská

 

 

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář