Diety, kterým byste se měli raději vyhnout

Snem mnoha žen je krásná štíhlá postava, jakou mají některé známé herečky a modelky.

Různé módní diety slibují rychlé zhubnutí a krásnou postavu.

Zní to lákavě, bohužel výsledek není trvalý a kromě toho hrozí vážné riziko upadnutí do kolotoče diet a následné poškození zdraví.

Těmto dietám je lépe se raději vyhnout. Které to jsou?

Drastické redukční diety 

Velmi nízký příjem energie, mnohdy nižší než je hodnota bazálního metabolismu vnímá naše tělo jako stav hladovění.

Tělo nerozlišuje mezi hladověním a mezi držením diety.

Reakci na hladovění je spuštění úsporného mechanismu

Tělo sníží bazální metabolismus a využije všechny přijaté živiny.

Tukové buňky jsou mozkem vyzvány k co největšímu šetření a k uvolňování co nejméně tuku. Váha sice jde dolů, ale nejedná se o úbytek zásobního tuku, ale vody a glukózy a bílkovin.

Po přechodu na běžnou stravu organismus funguje v úsporném mechanismu a všechny přijaté živiny využije pro případné další období hladovění. Výsledkem je opětné přibírání na váze a výsledná váha je vyšší než před dietou.

Svalové tkáně je míně, zato je více tukové tkáně. Kromě toho při drastických redukčních dietách tělo dostává málo sacharidů, nervům i mozku chybí glukóza, která je pro ně jediným palivem.

Výsledkem je nervozita, únava, podrážděnost.

Po vyčerpání zásob glukózy uložené v játrech, svalech, tělo sáhne po novém zdroji energie. Bohužel se nejedná o tukové zásoby, ale o bílkoviny.

Není třeba dodávat, že pokud využívá tělo jako zdroj energie bílkoviny svalů, výrazně slábne.

Při drastických dietách chybí tělu také vitamíny, minerály a další látky.

Není třeba dodávat, že dlouhodobý nedostatek sacharidů, tuků, bílkovin, vitamínů, minerálů, vlákniny se negativně odrazí na zdraví.

Mezi tyto tipy diet patří i oblíbená tukožroutská dieta. Při této dietě se konzumuje pouze zeleninová polévka z hlávkového zelí, kořenové zeleniny, rajčat, paprik, cibule a hodně vody.

Tělo dostává nadbytek vlákniny a některých vitamínů, ale nedostatek sacharidů, tuků, bílkovin.

Diety, které výrazně omezují jednu ze základních živin

Jedná se o všechny typy diet, které výrazně omezují jednu ze základních živin.

Jedná se o nízko sacharidové diety, vysoko sacharidové diety a vysoko proteinové diety. Velmi populární jsou nízko sacharidové diety, zejména Atkinsova dieta, která spatřuje viníka nadváhy v sacharidech.

Jenomže naše tělo potřebuje sacharidy, pokud  nedostává glukózu ze nich, štěpí ji z glykogenu v játrech a svalech.

Po vyčerpání zásob glykogenu využívá tělo jako zdroj energie bílkoviny.

Tělo se dostává do stavu zvaný ketóza, kdy vlivem metabolické přeměny tuků a bílkovin vzniká v těle mnoho kyselých sloučenin, které ho uvádějí do stavu překyselení. 

Na zpracování a vyloučení toxinů spotřebovává tělo vitamíny a minerály a zároveň nízko sacharidová strava mu jich nedodává dostatek.

Ketóza sice umožní rychlé hubnutí a vyrovnaní hladinu glukózy v krvi, ale toxické látky vzniklé ketózou zaplavují tělo, nadměrně zatěžují a poškozují játra i ledviny.

Vlivem nadměrného příjmu bílkovin dochází k hromadění kyseliny močové v kloubech.

Kyselina močová vzniká jako odpadní produkt při štěpení bílkovin, její nadbytky působí v těle různé problémy, např. dnu.

Nadměrná konzumace potravin živočišného původu s nedostatkem vlákniny zvyšuje hladinu cholesterolu a tím i riziko aterosklerózy.

Následným překyselením organismu mohou vzniknout kožní onemocnění, artróza, srdeční onemocnění.

Mezi další negativní projevy patří únava, bolesti hlavy a kloubů, zápach z úst, zhoršené vidění, nedostatečné mozková výkonnost, dehydratace, poškození jater a ledvin, zácpa, bolesti břicha, nadýmání, zvýšené riziko vzniku rakoviny kvůli rozkladným hnilobným procesům ve střevě.

Vysoko proteinová dieta s sebou přináší stav překyselení, riziko vzniku zvýšené hladiny kyseliny močové a cholesterolu. Nadměrný příjem bílkovin nadměrně zatěžuje ledviny a také dochází k nadměrnému vylučování vápníku močí a následnému riziku osteoporózy.

Ani vysoko sacharidová dieta není řešením.

Nadměrný přísun sacharidů znamená vyšší hladinu glukózy v krvi a následné vyloučení vyššího množství inzulínu slinivkou břišní. Inzulín snižuje hladinu glukózyv krvi a podporuje ukládání tuku do tukových zásob. 

Margitova dieta

Dieta podle Štefana Margity patří k oblíbeným dietám. Dieta radikálně omezuje příjem stravy, sacharidů, soli, čímž dochází k dehydrataci.

Při této dietě tělo hladoví, což je pro hubnutí nežádoucí, dostává nedostatečné množství bílkovin a naopak nadbytek cholesterolu. Při této dietě je téměř jistý jo-jo efekt a radikální úbytek svalů. 

Jednostranné diety

Do této skupiny patří např. ananasová, jablečná, bramborová, vaječná, chlebová dieta, tj. všechny diety, u kterých se jedná o konzumaci jediné složky potravy nebo několika mála dalších složek, např. když se k jablečné dietě přidá grapefruit a ovocné a zeleninové šťávy.

U těchto diet chybí pestrost a také základní živiny včetně některých vitamínů a minerálů. Není třeba dodávat, že jojo-efekt je jistý, stejně tak jako snížená tělesná i duševní výkonnost a poškození zdraví při jejich dlouhodobém držení.

 

Při hubnutí se sice snižuje příjem energie, ale zachovává se pestrost stravy. Naše tělo potřebuje pestrou stravu s dostatkem všech potřebných látek.

Tajemství hubnutí nespočívá v jednorázových dietách, ale v trvalé změně životního stylu včetně stravovacích a pohybových návyků.

Autorka: Evžena Janovská               

                                              

 

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář