Hubnutí po Novém roce? Ano, ale s rozumem

Příklady módních diet

Mezi módní diety patří tukožroutská dieta. Jejím základem je hustá zeleninová polévka, která obsahuje hlávkové zelí, kořenovou zeleninu, rajčata, papriky a cibuli. Celý týden se má jíst pouze tato polévka, odměnou za hladovění má být shození cca 5 kg.

Někdo zkouší ovocnou dietu, při které se týden konzumují pouze různé druhy ovoce, i tato dieta slibuje shození 5 kg. Dalším hitem je jednodruhová dieta, např. rýžová, dieta se drží 14 dní a konzumuje se při ní pouze jedna potravina. Mléčná dieta, jejíž jídelníček se skládá pouze z mléka a mléčných výrobků, trvá také 14 dní. Oba typy diet slibují zhubnutí o 7 až 10 kg, což je velmi lákavé.

Další jednorázová dieta doporučuje vynechat tuky, což také není dobrý nápad.

Následky jednorázových diet

Po těchto dietách se sice zhubne, ale shozená kila nejsou kila tuku, ale kila vody, při hubnutí tělo nejprve ztrácí vodu.

Kromě toho dojde ke zpomalení metabolismu, tělo vnímá hlad, který je při těchto módních dietách jako nedostatek. Zpomalí metabolismus a využije vše z přijaté potravy.

Po návratu k běžné stravě je metabolismus stále zpomalený a shozená kila jdou opět nahoru. Výsledkem je vyšší tělesná hmotnost než před dietou a také větší množství tukových zásob.

Dalším následkem jednorázových diet je změna chování. Při držení různých jednorázových diet tělo nedostává základní živiny a za to vás nutí věnovat jídlu nepřiměřenou pozornost. Mozek reaguje na varovné signály těla nervozitou, podrážděností, únavou, sníženou výkonností, nedostatkem koncentrace, pomalejší funkcí myšlení, paměti. K tomu přistupují i zdravotní potíže, např. zažívací potíže.

Při hubnutí je třeba přemýšlet

Přemýšlet neznamená počítat kalorie, denně se vážit.

Přemýšlet znamená nejíst bezmyšlenkovitě, uvažovat o tom, co jím, dávat přednost kvalitě před kvantitou.

Jíst pestrou stravu, ve které nechybí dostatek kvalitních bílkovin, zeleniny, celozrnných obilovin, ovoce a dalších potravin, které jsou součástí zdravé stravy.

Pro hubnutí je třeba konzumovat minimum umělého, tj. průmyslově upraveného jídla, které obsahuje pouze energii a různé chemické látky, např. zvýrazňovače chuti, barvy, apod. strava má být tvořena z větší části z přirozených potravin, jako je např. čerstvá nebo mražená zelenina, vejce, maso (ne salámy, apod.), celozrnné obiloviny, čerstvé ovoce, ořechy, semínka, apod.

Mozek lze ošidit, protože člověk jí i očima. Menší porce na menším talíři vypadá pro tělo dostatečně velká, mozek ji vnímá jako velkou, vydá signál sytosti.

Podstatou hubnutí je změna

Podstatou hubnutí není krátkodobě něco vydržet, lépe řečeno vytrpět. K trápení hlady při dietách patří někdy i nadměrné cvičení, které má za cíl podpořit hubnutí.

Mnohé ženy cvičí, až z nich proudí pot, sotva popadají dech a z tělocvičny dojdou domů jen s vypětím všech sil.

Při nadměrné intenzitě tělo spaluje přednostně sacharidy a ne tuky, jak je přáním cvičenek.

Při této metodě cvičení „spálí“ netrénovaní jedinci velké množství glykogenu. Dalším neblahým následkem je přetíženost svalů. Výsledkem je bolest a ztuhlost svalů, vyčerpanost a chuť na sladké. Podstatou hubnutí je změna, ne krátkodobá, ale trvalá změna.

V čem spočívá změna

Změna spočívá v pravidelnosti v jídle, pohybu, spánku, odpočinku a také novému způsobu života.

Strava má být vyvážená s dostatkem všech důležitých živin a dalších potřebných látek. Při redukční dietě se snižuje příjem energie, neznamená to však hladovění, při hladovění se zpomaluje metabolismus.

Jedna ze zásad redukční diety je jíst pravidelně 5 až 6 krát denně menší porce.

Je třeba nezapomínat na dostatek vhodných tekutin, tj. tekutin, které zavodňují tělo. Mezi ně nepatří žádné slazené nápoje, slazené nápoje jsou oblíbenými nápoji obézních lidí, neuvědomují si, že láhev slazené limonády dodá tělu stejné množství energie jako vydatné jídlo.

Je třeba číst složení výrobků, člověk by měl vědět, co dodává svému tělu. Doporučuji jíst méně, ale kvalitně, jídelníček by měl být z většiny tvořen přirozenými potravinami, nikoli průmyslově upravenými potravinami, které obsahují velké množství chemických látek.

Při hubnutí je třeba si dopřát dostatek spánku, odpočinku i vhodného pohybu.

Pohyb má být prováděn ve vhodné intenzitě, např. při chůzi je to taková rychlost, při které lze sice mluvit, ale při mluvení se zadýcháváme. Pohyb má být pravidelný, druh i intenzita má být podle kondice a zdravotního stavu. Pohyb není jen v cvičení, pohyb je i rychlá chůze. Nordic walking, tzv. severská chůze, rychlá chůze, při které se používají speciální hole, podobné lyžařským hůlkám, přináší velmi dobré výsledky při hubnutí.

 Autorka: Evžena Janovská

 

.

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář