Jak zvládat stres? Co dělat, když máte stres a už toho máte po krk??

Ano, je to opravdu tak prosté. A přece nás stres umí tak vyvést z míry, že si většinou neuvědomujeme, co je pro nás prospěšné. A co nám naopak ubližuje.

Právě uvědomění, co stres způsobuje, je ale tím klíčovým faktorem k řešení…

Většinou býváme pohlceni problémem, který právě řešíme:

  • Ještě musím dodělat to a ono.”
  • Bože, proč jim to tak dlouho trvá?”
  • Jaký postup bude ten nejlepší??”

V hlavě se nám honí spousta myšlenek, řešení, soudů. Čím víc myšlenek, tím větší je jejich tíha. Tím větší stres.

Ano, myšlenky nám umí přinést to správné řešení.

A správné řešení nám na chvíli uleví. Když se nesložíme dříve, než ho dosáhneme.

  • Vzpomínáte na ten povznášející pocit, kdykoliv dosáhnete nějakého úspěchu?
  • Nebo kdykoliv vyřešíte nějaký problém?

Stejný povznášející pocit máte ale na dosah kdykoliv.

Nemusíte na nic čekat! Pamatuji se, jak jsem jednou před firemní výukou angličtiny (jsem lektorka) měla příšernou náladu. Hlavou se mi honila spousta myšlenek a měla jsem naléhavý pocit: “Nemůžu nikam jít, v takovém stavu nedokážu učit.”

Jsem totiž zvyklá vnášet do hodin radost. Chci aby se mí studenti nejen něco naučili, ale aby se na další hodinu těšili jako na příjemně prožitý čas. Žáci, kteří jsou vystresování (pociťují stres) se opravdu moc nenaučí. To věděl již Komenský.

Tenkrát jsem poprosila našeho hlavního instruktora čchi-kungu o radu a on mi briskně odpověděl: “Sedni si, udělej 9 očistných dechů a 5 minut medituj!Já za těch 5 minut odcházela do práce s úsměvem na rtech. Meditace totiž není nic složitého, esoterického, extra buddhistického, nudného apod.

Ta ohromná síla meditace spočívá právě v uvědomění a uvolnění.

Je to vlastně velmi jednoduché. Stačí si sednout a uvědomit si vlastní dech. Naladit se na něj. Jen si to zkuste:

Zhluboka se nadechněte. Teď a tady. Vnímejte, jak se Vám nejdřív zvedá bříško, jak se Vám vzduchem plní plíce. A pak zvolna vydechujte. Jako byste se tím výdechem chtěli zbavit všeho, co Vás tíží. Uuuf.

Uvědomujte si, jak se ten výdech zvolna rozplývá před Vámi. Jako ona pára za zimních dní, která se nám venku tvoří u úst. Zkoušejte to tak dlouho, dokud Vám v tom bude příjemně.

Zkusili jste si to? Věnovali jste prostor sami sobě alespoň na pár minut? Vnímali jste své tělo? Svaly, které se postupně uvolňují? Alespoň chvíli? Pokud ano, odpovězte si na otázku:

Kde je teď Váš stres?

Ano. Zůstal tam někde ve Vašich myšlenkách. Protože jen tam má nad Vámi svou moc. Možná se zase objeví. Ale Vy už víte, že ho můžete kdykoliv odkázat do těch správných mezí.

A čím častěji poskytnete sami sobě prostor pobývat tam, kde Vás nic a nikdo nehoní, tím víc si na to zvyknete a tím déle v tom prostoru vydržíte. A tím hlubší Vaše uvolnění bude. Omamná svoboda.

Jak prosté, že? Uvědomění vlastního dechu, teď a tady, je velký dar. Někdo tomu říká meditace, pro někoho je to způsob, jak odbourat stres, ale Vy dnes již víte, že tomu prostě můžete říkat dar vědomí.

Dar vědomí a s ním hlubší a hlubší uvolnění stresu a napětí je darem, který jsem získala právě díky čchi-kungu stylu Orel v hnízdě, který cvičím.

Nikdy bych netušila, jak mocná ona meditativní práce s myslí je, kdybych ji nepoužila ve chvíli, kdy si na ni člověk obvykle ani nevzpomene. Kdy si ani neuvědomí, co má ve svých rukou…

Meditativní praxe bdělosti je ale jen jeden ze způsobů, jak uvolnit stres, který čchi-kung Orel v hnízdě učí.

Učí to již bezmála 20 let a již v mnoha koutech republiky. Bližší informace k tomu, co se tam vlastně učí, i kontakty na lektory v různých místech naleznete u mě na blogu v článku speciálně věnovaném Orlovi.

Nebo přijeďte na víkendový seminář přímo s anglickým mistrem, který celý systém sestavil. Co se tam dá také zažít, píši zde.

Můžete si Orla přijít vyzkoušet kamkoliv. Přijďte, budete vždycky vítáni.

Protože nám dělá radost, když vidíme, jak z hodin odcházíte s úsměvem na rtech i po náročném pracovním dnu.

Mně tedy určitě…

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář