Když se nedaří přibrat

Mnoho lidí touží zbavit se nadbytečných kil, ale někteří lidé mají opačný problém, nedaří se jim přibrat. Není to snadné a někdy dokonce i těžší než zhubnout.

Proč je třeba přibrat

Důvodem, proč chtějí někteří lidé přibrat, nemusí být pouze vychrtlá postava, která zejména v plavkách, kde vyniknou všechny nedokonalosti, nevypadá nijak pěkně. Někteří hubení lidé, pokud nejsou příliš hubení, mají krásnou postavu a přesto i oni chtějí přibrat.

I mírná podváha představuje zdravotní riziko a to dokonce vyšší než nadváha. Vyšší stupeň podváhy představuje stejnou míru rizika zdravotních problémů jako vysoký stupeň obezity. Prvním problémem, který pociťují hubení lidé a kvůli kterému chtějí přibrat, je chronická únava, vyčerpanost a pocit nadměrné lehkosti, která působí slabost, je nepříjemná, dotyčný mívá pocit, že je lehký jako pírko, které odvane i slabší vítr.

Hlavní zásady výživné diety

Mezi mnohými lidmi panuje mýtus, že kdo chce přibrat, musí se cpát koblihami, smaženým sýrem a dalšími jídly z fastfoodů, nabitými kaloriemi. Tento nesmysl vznikl pravděpodobně v hlavách obézních lidí, milovníků fastfoodů a dalších kalorických jídel, kteří jsou schopni spořádat mega porce jídla.

Taková strava vede k velkému nárůstu tukových zásob, je třeba přibrat nejen tuky, ale i svaly. Kromě toho není tuk jako tuk, strava by měla obsahovat zdraví prospěšné tuky, což se o tucích používaných v koblihách, hamburgerech a dalších potravinách z fastfoodů říci nedá.

Výživná dieta má stejná pravidla, zásady i stejný výběr potravin jako zdravá výživa. Liší se od ní pouze vyšším příjmem energie. Tuto energii lze dodat buď pomocí zdravých potravin, které obsahují hodně kalorií, např. ořechy, semínka, příliš sladké ovoce, např. hroznové víno, med, javorový sirup, hnědý cukr, rozinky, avokádo, banán, tučné ryby, ovčí sýr, tvaroh nebo tekuté potraviny, např. mléko, případně doplňky stravy, které dodají energii, např. Ensure Plus, který kromě energie dodá tělu vitamíny, minerály a další potřebné látky.

Strava má být pestrá, lehce stravitelná a musí obsahovat hodně kalorií v menším objemu, tj. v menších porcích. Větší porce odrazují hubené lidi, stejně tak i tučná jídla, po kterých mohou mít nevolnost a další trávicí potíže. Před jídlem je doporučováno nepít, aby se nezmenšil obsah žaludku. Vhodné tekutiny jsou stejné jako u zdravé výživy.

Servírujeme i pro oko

Je vhodné servírovat menší porce na velký talíř, kde vypadají opticky velmi malé, a stejným dojmem působí i na mozek a tím i na žaludek. Mozek hraje velkou roli při tělesné hmotnosti, mozek je řídící orgán našeho těla. Vhodné je přidávat do jídla bylinky a koření, které dodávají jídlu chuť a zvyšují chuť k jídlu.

Je dobré se pokud možno vyhýbat bílé mouce a výrobkům a dalším rafinovaným potravinám, a slazeným nápojům, které tělu dodají pouze energii. Pro přibrání je sice nutná energie, tělo ale potřebuje kromě energie také bílkoviny, minerály, vitamíny a další látky.

Je doporučováno jíst menší porce kalorického jídla, např. hroznové víno s čerstvým ananasem a sýrem, krátce před spaním nebo si dle možností po jídle lehnout. Tím se nejen zlepší trávení, ale také to přispívá k nárůstu tělesné hmotnosti.

Hubení lidé mají sklon se po jídle projít nebo provozovat jinou pohybovou aktivitu, tím ale bohužel spálí kalorie, které potřebují k tomu, aby přibrali. Pohyb je při nárůstu tělesné hmotnosti potřebný, pro nárůst svalů je nutný kromě dostatečného příjmu bílkovin i dostatek pohybu. Dostatek pohybu má i další pozitivní funkce na naše zdraví. Pro nárůst tělesné hmotnosti je však třeba aby příjem energie převažoval nad jejím výdejem.

Proč se nedaří přibrat

Důvodů proč se nedaří přibrat, je několik. Jedním z důvodů je nadměrná pohybová aktivita. Dotyčný jedinec sice konzumuje běžné porce, ale přesto má podváhu. Nadměrné pohybová aktivita nemusí být pouze běh, tenis nebo další sport, úplně stačí častá rychlá chůze, zejména tzv. severská chůze, tj. nordic walking rychlým tempem a ve velké intenzitě nebo těžká fyzická práce. Výsledkem je vyšší energetický výdej než příjem. Řešení je jednoduché, stačí zvýšit množství porcí nebo přidat energetický doplněk stravy, příp. snížit míru a intenzitu pohybové aktivity.

Mnozí hubení lidé jsou zvyklí na malé porce a díky tomu mají malý obsah žaludku, po konzumaci porce běžné velikosti je jim nevolno, těžko od žaludku, příp. mají další potíže. Těmto lidem je doporučováno zvýšit častost jídla tzv. různým „zobáním“ semínek, ořechů, malých kousků ovoce a sýrů, malých kousků masa i zeleniny.

Mohou si dopřát i kvalitní zákusky, kvalitní slaninu, domácí sádlo, apod., nemělo by to však tvořit hlavní součást jejích jídelníčku. Vhodné je také přidávat tekuté potraviny, např. mléko nebo banánový koktejl. Výbornými pomocníky jsou také vyvážené energetické doplňky stravy, které obsahují kromě energie také vitamíny, minerály a další potřební látky.

U těchto lidí se postupně zvyšují porce jídla až do velikosti běžných porcí. Žaludek si musí zvykat postupně na větší porce, tím se roztahuje a dotyčnému jedinci není špatně.

Někteří hubení lidé mají zkreslenou představu o velikosti porcí, běžná porce jim připadá jako nadměrná porce. Je třeba, aby se tito lidé naučili správně vnímat velikost porcí.

Další příčinou podváhy je nechutenství.

Kromě odstranění příčiny nechutenství je vhodné používat bylinky a koření, podporující chuť k jídlu, jídlo má být vzhledově lákavé, jíst se má v klidu, v příjemném prostředí.

Mezi další příčiny podváhy patří nedostatečné vstřebávání živin, hormonální poruchy, nejčastěji zvýšená funkce štítné žlázy. V těchto případech je třeba vyhledat lékaře. Samostatnou kapitolou je mentální anorexie, kterou bez odborné pomoci nelze zvládnout.

Anorexie, která není včas léčená, vede nejen k trvalým zdravotním problémům, ale může dokonce i zabít. Tito lidé většinou umírají na zástavu srdce, podváha představuje velkou zátěž pro srdce. Smrt některých hubených modelek, např. známé modelky Isabelle Caro, je toho důkazem.

Autorka: Evžena Janovská

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář