Nordic walking – nejen pro hubnutí

Nordic walking, nazývaný také severská chůze, se používá především pro hubnutí a jako zdravotní cvičení. Nordic walking používá ve svých redukčních programech vedoucí obezitologické poradny STOB, MUDr. Iva Málková, známá odbornice na výživu Bc. Monika Divišová a další. Nordic walking není pouze pro ty, kteří se chtějí zbavit nadbytečných kil.

Co je nordic walking a jeho vznik

Nordic walking je typ chůze, při které se používají speciální hůlky. Vznikl ve Finsku, jako doplňkový trénink finských běžců na lyžích, aby jim pomohl udržovat vytrvalost a sílu v horní části těla i mimo sezónu. Běh na lyžích, na rozdíl od běhu, chůze, jízdě na kole nebo pěší turistiky vyžaduje rozsáhlé využití svalů horní i spodní části těla.

Nordic walking si brzy získal oblibu mezi širokou veřejností. Rozšířil se nejen po celé Skandinávii, ale i po celé Evropě, velmi oblíbený je v Německu. Je velmi oblíbený mezi skandinávskými sportovci, kteří díky němu podávají větší sportovní výkon.

V čem je nordic walking pro nás přínosem

Přínosem nordic walkingu je nejen jeho efektivita, tj. velké spalování energie při minimální námaze. Při provádění tohoto sportu se tepová frekvence nachází v oblasti, kde se člověk cítí hodiny dobře, a přesto spotřebuje velké množství energie. Nordic walking rozpohybuje celé tělo, při jeho provádění je zapojeno do činnosti cca 90 % všech svalů.

Nordig walking zlepšuje správné držení těla, ustavičným střídáním napětí zvyšuje prokrvení horní části těla. Horní část těla přebírá až 30% práce nohou, tím jim výrazně ulevuje, hůlky redukují zátěž kotníků a kyčlí.

Mezi další přínosy patří nejen pomoc při snižování krevního tlaku, cholesterolu i krevních tuků, prevenci vzniku diabetu a některých typů rakoviny, nordic walking uvolňuje svalové napětí v oblasti zádových a ramenních svalů, zvyšuje pohyblivost páteře, hustotu kostí, čímž pomáhá proti osteoporóze.

Nordic walking je výbornou prevencí infarktu myokardu a dalších onemocnění srdce a cév. Díky lepšímu okysličování mozku zlepšuje také paměť a další činnosti mozku. Nordic walking je příjemný sport, který navozuje pocit euforie a pomáhá odstraňovat úzkostné poruchy. Nordic walking pomáhá také zvyšovat fyzickou kondici.

Pro dosažení efektivity, je třeba, stejně jako u každého sportu, pravidelnost.

Optimální je 3 krát týdně, zpočátku po dobu průměrně 30 minut, doba je uzpůsobená fyzické kondici a zdravotnímu stavu jedince, neměla by být však kratší než 20 minut.

Postupně se čas provozování nordic walkingu zvyšuje.

Správné vybavení a správná technika jsou nezbytné

Nordic walking je efektivní pouze tehdy, provádí-li se správnou technikou a se správným vybavením. Pro efektivnost nordic walkingu je nezbytné se nejprve naučit správné technice pod vedením instruktora.

Nordic walking není obyčejná chůze, ke které se přidají hůlky, aby byla chůze pohodlnější. Mnozí lidí tak bohužel provozují nordic walking, ale to nemá s nordic walkingem kromě jména nic společného.

Pro nordic walking nelze používat jakékoli hůlky. Je třeba hledět především na kvalitu, ne na cenu. Hlavním parametrem při výběru holí není cena, ale výška postavy, určuje výšku hole a tělesná hmotnost, určuje materiál hole. Správnou výšku hole lze zjistit podle vzorečku: výška postavy (cm) x 0,68 = výška hole.

Trekové hole nejsou vhodné pro nordic walking, přetěžují zádové svalstvo, kromě toho se nezapíchnou pevně do terénu, tím neposkytnou potřebnou oporu, jistotu a odraz, což je pro správné provozování této pohybové aktivity nezbytné. Pro nordic walking je potřebná také pevná obuv a běžné sportovní oblečení.

Nezbytná je správná technika, která je podobná technice běhu na lyžích.

Hole nordic walking nejsou pro to, abychom se měli o co opírat, jak mnohdy bohužel vidíme u některých dříve narozených jedinců. Hole nordic walking jsou pro to, aby byly při chůzi uvedeny do činnosti svaly horní poloviny těla.

Nordic walking pro kondici

Nordic walking je sport, který je využíván jako nástroj odborné přípravy běžkařů na lyžích a biatlonistů, pomáhá jim udržovat vytrvalost a sílu v horní části těla i mimo sezónu. Běh na lyžích, na rozdíl od běhu, chůze, jízdě na kole nebo pěší turistiky vyžaduje rozsáhlé využití svalů horní i spodní části těla. Nordic walking je oblíbený mezi skandinávskými sportovci, kteří díky němu podávají větší sportovní výkon.

Nordic walking je sport pro všechny

Nordic walking není jen pro vrcholové sportovce, běžkaře na lyžích a biatlonisty, mohou ho provozovat nejen fyzicky zdatní jedinci ale i lidé s nižší fyzickou kondicí, např. ti, kteří dlouho zanedbávali pohyb.

Nordic walking lze provozovat za každého počasí 365 dní v roce.

Tempo, náročnost trati i vzdálenost si volíme sami. Nordic walking je velmi efektivní, při minimální námaze spaluje velké množství energie. Energetický výdej při chůzi s holemi je o cca 20 % vyšší než u běžné chůze.

Nordic walking lze provozovat ve sportovních klubech, lázních, rekreačních zařízeních a dalších organizacích, např. ve Svazu postižených civilizačními chorobami jako prevenci příp. léčbu civilizačního onemocnění.

Autorka: Evžena Janovská

 

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář