Pohanka pro zdravé cévy, srdce i pro štíhlou linii

Pohanka je v současné době oblíbenou obilovinou, vděčí za to svým léčivým účinkům. Pohanka se sice řadí mezi obiloviny, není však pravou obilovinou.

Patří stejně, jako např. šťovík nebo rebarbora do čeledi rdesnovitých. Mezi její výhody patří její nenáročnost na pěstování, pohance se daří i v ne příliš úrodné půdě.

Pohanka pro zdravé cévy a srdce

Léčivý účinek na cévy i srdce má vysoký obsah flavonoidu rutinu, který je obsažený v pohance.

Rutin zpevňuje žilní stěny, pomáhá zamezovat tvorbě krevních sraženin, snižuje propustnost krevních kapilár, zvyšuje jejich pružnost a tím zabraňuje tvorbě křečových žil.

Rutin plní svoji funkci v našem těle nejlépe v kombinaci s vitamínem C, je vhodné zařadit do našeho jídelníčku pohanku spolu s ovocem a zeleninou s jeho vysokým obsahem. Pohanka obsahuje kromě rutinu i další prospěšné látky pro naše tělo. Mezi ně patří vitamíny skupiny B, vitamín E, vápník, zinek hořčík, fosfor, železo a draslík.

Pohanka obsahuje také vlákninu, rostlinné bílkoviny, nenasycené mastné kyseliny linolovou a linolenovou, které jsou součástí tuků.

Tyto mastné kyseliny pomáhají snižovat množství LDL cholesterolu a celkového cholesterolu v krvi. Pohanka také upravuje krevní tlak a podporuje správnou činnost srdce a cév.

Z nati a slupek pohanky lze připravit čaj tak, že, se jedna polévková lžíce pohankové natě slupek zalije vodou, nechá se deset minut odstát a potom se přecedí. Jelikož je pohankový čaj chuťově nevýrazný, pro zvýraznění chutě se do něho přidávají bylinky.

Na našem trhu je nejen samotný pohankový čaj, ale také různé kombinace pohankového čaje, např. pohankový čaj s citronovou trávou, pohankový čaj s mátou nebo pomerančovou kůrou

Pohanka pro štíhlou linii

Lehká stravitelnost, vysoký obsah vlákniny a minimum kalorií dělá z pohanky ideální potravinu pro hubnutí.

Pohanka má jako jediná z obilovin zásadotvorné účinky, což je důležité pro hubnutí i pro zdraví. Nadbytečná konzumace kyselinotvorných potravin je jednou z brzd hubnutí.

Další výhodu pohanky je, že ji mohou konzumovat i lidé trpící celiakií, pohanka totiž neobsahuje lepek.  Z pohanky lze připravit chutná jídla, což je její další výhodou. 

Nákup a skladování pohanky

Pohanku můžeme koupit buď loupanou pohanku ve formě krup v sáčcích po 0,5 kg nebo drcenou pohanku pod názvem pohanka lámanka nebo pohankovou krupici a pohankovou mouku, záleží na tom, co chceme z pohanky uvařit.

Pohanku nebo pohankovou mouku, pohankovou krupici skladuje v uzavřené nádobě nebo v papírovém pytlíku na chladném a temném místě do jednoho roku. 

Použití pohanky v kuchyni

Pohanka má v kuchyni široké použití, lze ji použít všude tam, kde se používají obiloviny nebo mouka.

Pohanku lze použít nejen k přípravě kaší, ale také k přípravě nákypů, do polévek, jako přílohu k masu, rybám, do mletých mas, do zeleninových pokrmů.

Pohankovou mouku, pohankovou krupici lze použít stejným způsobem jako pšeničnou mouku a krupici. Palačinky, lívance, buchty, bábovka, dezerty z pohankové mouky jsou velice chutné.

Recepty z pohanky

Z pohanky se dá připravit mnoho chutných jídel, slaných i sladkých.

Pohanka je chutná příloha, ideální pro ty, kteří chtějí zhubnout. Z pohanky se dá také připravit pohankový prejt, který je stejně chutný jako pravý prejt z masa.

Dušená pohanka jako příloha k masu, k rybám (1 porce)

Suroviny: 80 g pohanky, 10 ml oleje, sůl
Postup: Pohanku přebereme, spaříme horkou vodou a propláchneme studenou vodou.

Vaříme ji jako rýži, tj. na jeden díl pohanky dáme dva díly vody, přidáme olej, sůl, zakryjeme poklicí a dusíme na mírném ohni 15 až 20 minut. Pohanku nemícháme, aby zrna zůstala celá.

Pohankový prejt (1 porce)

Suroviny: 80 g pohanky, 50 g cibule, 20 g česneku, strouhanka (dle potřeby), 1 vejce, sůl, pepř, majoránka, olej (pečení), 5 g másla

Postup: Pohanku lámanku uvaříme a necháme vychladnout. V míse smícháme pohanku, vejce, oloupanou, najemno nasekanou cibuli, oloupaný, utřeny česnek, majoránku, sůl, pepř a zahustíme strouhankou.

Dáme do pekáče vymazaného olejem a pečeme do zlatova, nejprve přikrytý, potom prejt odklopíme, cca 45 minut. Podáváme s vařenými brambory a kysaným zelím nebo studený s chlebem a strouhaným křenem s jablky.

Autorka: Evžena Janovská

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář