Prokrastinace: Také věčně odkládáte důležité věci?

Prokrastinace je výrazná a chronická tendence odkládat plnění (většinou administrativních či psychicky náročných) povinností a úkolů (zejména těch nepříjemných) na pozdější dobu.

Prokrastinace má úzký vztah s vývojem současné společnosti, která je orientována na výkon.

Víme, co bychom měli dělat, ale odkládáme to.

Raději hrajeme hry, ztrácíme čas na internetu, sociálních sítích, čteme zprávy, kontrolujeme e-mail, zaměstnáváme se drobnými úkoly… děláme všechno, jen ne to, na čem bychom měli pracovat… a máme na to spoustu výmluv.

Proč to děláme?

Protože soustředění se na důležité věci je nám často nepříjemné a nepohodlné.

Děláme raději to, co je nám příjemné. Ačkoli víme, že je špatné, zdržující a kontraproduktivní. Prokrastinace je:

  • Nejdříve ZÁBAVA
    Pak to…CO SPĚCHÁ
    A až nakonec TO…CO JE NEZBYTNÉ a DŮLEŽITÉ.

Když budeme podléhat prokrastinaci, budeme se dlouhodobě stresovat, budeme mít pocit viny a určitě nebudeme úspěšní.

Nebudeme stíhat věci, které jsou důležité, a budeme podléhat svému pohodlí.

Jak se můžeme prokrastinaci bránit?

PRVNÍ POMOC při prokrastinaci…

  1. Denně si najděte hodinu, kdy nebudete prokrastinovat. První a druhý den začněte s patnácti minutami. Ideální je stanovit si konkrétní čas, kdy nebudeme prokrastinovat.
  2. Odstraňte věci, které vás rozptylují. Zavřete počítač, vypněte televizi, nasaďte si sluchátka, vypněte telefon.
  3. Vyberte si úkol, činnost, která je pro vás opravdu důležitá (to, co skutečně potřebujete udělat).
  4. Během určené hodiny se soustřeďte pouze na to, co jste si dali jako úkol: napsat článek, naučit se slovíčka, vyřešit problém, promyslet prezentaci, atd.
  5. Může se vám stát, že budete mít nutkání přestat, udělat si pauzu, najíst se, odpočinout si, atd. – uvědomte si to a pokračujte v započaté práci.
  6. Zkuste se koncentrovat a mít radost z toho, co děláte. Ponořte se zcela do toho, co děláte a vše ostatní pro vás přestává existovat.

Jak se můžeme prokrastinaci bránit?

SYSTÉMOVÉ ŘEŠENÍ prokrastinace…

  1. Dělejte si denní plán.
  2. Stanovte si 3 priority na každý den.
  3. Dělejte denní vyhodnocení – Denní analýzu
  4. Při rozhodování používejte Kriterální analýzu
  5. Používejte Myšlenkové mapy
  6. Pravidelně odpočívejte.
  7. Zrušte multitasting (dělání několika věcí najednou)
  8. Pište si deník.

Prokrastinujete i Vy?

Pokud upřímně odpovíte ANO na některou z následujících otázek, je pravděpodobné, že se vás Prokrastinace týká.

  1. Máte problém si naplánovat každý den a plán dodržet?
  2. Máte problém si naplánovat odpočinek a dodržet to?
  3. Myslíte na práci i během odpočinku?
  4. Je pro vás volný čas luxusem?
  5. Myslíte si, že psát deník je zbytečné?
  6. Spíše než že víte, co chcete, tak zkoušíte jak to dopadne?
  7. Věnujete soustředěné práci na důležitých věcech měně než 2 hodiny denně (pravidelně každý den)?
  8. Považujete psaní seznamů věcí a úkolů za zbytečné?
  9. Považujete každodenní vyhodnocení dne za zbytečné?
  10. Máte zapnutý telefon celý den?
  11. Nechce se vám ráno vstávat?
  12. Považujete stanovení denních priorit za zbytečné?
  13. Necháváte se vyrušit telefonem?

Přestaňte prokrastinovat.

Rozhodněte se, najděte dostatečně dobrý důvod proč s prokrastinací přestat a už dnes podstupte akční kroky, abyste se zbavili tohoto zhoubného návyku, který Vám nepomůže k životu Vašich snů, ani k životu bez hranic

Zbavte se prokrastinace.

Začněte dnes. Nikoliv zítra.

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář