Jak uniknout z pasti jídel, které jsou sladké a tučné?

Často podlehneme a děláme předsevzetí, že už se to nebude opakovat, že už sladké nebo tučné nevezmeme do pusy…

Ale jak na to?

Zřeknout se sladké chuti?

Sladká chuť je první chuť, kterou člověk zakusí jako první v životě, protože mateřské mléko je sladké.

Sladká chuť je od počátku života spojená s pocitem jistoty, bezpečí, ochrany.

Tyto příjemné vzpomínky na sladké si člověk nese do života a podvědomě je spojuje s oněmi příjemnými pocity, které zakusil jako kojenec při pití mateřského mléka.

Zřeknout se sladké chuti není řešení.

Naše tělo potřebuje sacharidy.

Chuť na sladké lze uspokojit ovocem nebo trochou lískových oříšků, opražených na sucho nebo stévií.

Stévie je rostlina, která má sladkou chuť a zanedbatelný obsah kalorií.

Je k dostání nejen v prodejnách zdravé výživy, ale můžete si ji pěstovat doma v květináči.

 

Nekombinovat sladké a tučná jídla?

Přestanete-li jíst sladké jídla, která mají vysoký obsah sacharidů a zároveň vysoký obsah tuků, dosáhli jste polovičního úspěchu na cestě z pasti jídel, které jsou sladké a tučné.

Takovou pastí mohou být např.

jídlo z fastfoodu - tučné a sladké

  • sladké koblihy s krémovou náplní a čokoládovou polevou
  • nebo mnohá jídla z fastfoodů a provozoven rychlých občerstvení.

Jídlo může obsahovat sacharidy a zároveň tuky a přesto budete hubnout, záleží na tom, jak je jídlo kalorické, tj. kolik sacharidů a tuků obsahuje, o jaké druhy sacharidů a tuků se jedná a také na velikosti porcí.

Ke zdravé výživě patří např. hovězí přírodní plátek s rýží nebo ovoce s oříšky.

 

Která dieta je lepší, Margitova dieta nebo tukožroutská dieta?

Obě diety patří k jednorázovým redukčním dietám.

Po jednorázových dietách nezhubnete, hubnout neznamená zatnout zuby a „něco vydržet“, ale znamená to změnu nesprávných návyků, které vás dovedly ke zvýšené tělesné hmotnosti.

Jednorázové redukční diety vás nevedou ke změně vašich návyků, ale vedou ke zpomalení metabolismu a k jo–jo efektu.

Po takové dietě, ať už se jedná o Margitovu nebo tukožroutskou nebo jim podobnou, budete vážit více než před jejím držením.

 

A co dělená strava?

Její podstatou je střídání konzumace bílkovinných a sacharidových potravin.Dělená strava není redukční dieta, ale životní styl.

Bílkovinné a sacharidové potraviny se nesmí spolu kombinovat, ale mohou se kombinovat s neutrálními potravinami.

Rozdělení na sacharidové, bílkovinné a neutrální potraviny je podle přísných pravidel, které je třeba se naučit.

Výhodou dělené stravy je, že Vás nutí přemýšlet o tom, co jíte.

U dělené stravy se vám nemůže stát, že budete jíst bezmyšlenkovitě nebo z nudy.

Pokud ale přestanete dodržovat pravidla dělené stravy, opět přiberete.

 

Zhubnu, když vynechám maso? Maso přece obsahuje tuk!

Tuk není nepřítel, naše tělo ho potřebuje, tuk se stává nepřítelem, je-li konzumován v nadměrném množství.

Pokud chcete zhubnout, je třeba vynechat tučná masa, např. vepřový bůček, krkovičku, kachnu a tučné uzeniny jako je např. salám gothaj, salám vysočina, špekáčky, apod.

Zhubnout můžete po libovém mase a rybách a přibrat můžete i po vegetariánské stravě, např. po hojné konzumaci obilninových kaší s ovocem, medem a oříšky.

Maso obsahuje pro naše tělo cenné látky, např. esenciální aminokyseliny, tj, aminokyseliny, které si naše tělo neumí samo vyrobit, ale potřebuje je, vitamín B12, železo, zinek.

Rybí maso obsahuje ještě další látky, které jsou prospěšné pro naše zdraví.

 

Jak mi může pomoci glykemický index?

Glykemický index je dobrým pomocníkem při hubnutí i při udržení štíhlé linie.

Glykemický index určuje, jak ovlivňuje druh sacharidů, který se nachází v konkrétní přijaté potravině, vzestup hladiny glukózy v krvi i vzestup hladiny inzulínu v krvi.

Dle hodnot glykemického indexu se sacharidové potraviny dělí na potraviny s vysokým glykemickým indexem, se středním glykemickým indexem a nízkým glykemickým indexem…

Po konzumaci potraviny s vysokým glykemickým indexem dojde k prudkému vzestupu hladiny glukózy v krvi a k jejímu následnému rychlému poklesu vlivem okamžitého vyloučení velkého množství inzulínu do krve, což se projevuje únavou, poklesem výkonnosti a hladem.

Po potravinách s vysokým glykemickým indexem je brzy hlad, to vede k přibírání, kromě toho inzulín podporuje ukládání tuků do tukových zásob.

Po požití potraviny s nízkým glykemickým indexem dochází k pozvolnému vzestupu hladiny glukózy v krvi a k jejímu pomalému poklesu.

V krvi je udržována stálá hladina glukózy.

Není třeba se úplně vyhnout potravinám s vysokým glykemickým indexem, ale je vhodné tyto kombinovat s potravinami, které snižují glykemický index.

 

Jaké je řešení pro únik z pasti jídel, které jsou sladké a tučné??

Únik z pasti tučných a sladkých jídel začíná v našem mozku, naše myšlení ovlivňuje náš vztah k jídlu i výběr potravin.

Řešení je změna návyků, které vedly ke zvýšené tělesné hmotnosti.

Strava při hubnutí má sice obsahovat méně kalorií, ale má být pestrá s dostatkem všech potřebných látek.

Důležitá je také vhodná kombinace potravin a pravidelnost stravy. Při hubnutí se vynechávají potraviny, které jsou tzv. prázdné kalorie, tj. dodají tělu pouze energii nic víc.

Hubnutí se neobejde bez dostatečné vhodné pravidelné pohybové aktivity, dostatku vhodných tekutin a dalších režimových opatření, jako je dostatek kvalitního spánku a odpočinku.

 

Přeji příjemný den 

Evžena Janovská

 

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář