Cesta ke štíhlosti: Štíhlost a jak na ni…

Štíhlost tedy začíná úplně někde jinde, než by si většina lidí představovala.

Cesta ke štíhlosti nezačíná v kuchyni ani u stolu se seznamem položek nákupu potravin, ale v našem mozku.

Tajemství štíhlosti nespočívá v držení různých jednorázových redukčních diet, trápení se hlady, ale ve způsobu myšlení.

Nejen jako odbornice na výživu, ale i z vlastní zkušenosti vím, že štíhlí lidé myslí jinak než obézní. Tělesná hmotnost souvisí se zdravím i s kvalitou života.

Obezita není jen kosmetická vada, obezita je nemoc.

 

Jak na štíhlost? Odpověď je v otázce “Proč diety nefungují?”

štíhlostPodstatou hubnutí je změna návyků, které vedly ke zvýšené tělesné hmotnosti.

Různé diety jsou jednorázové, proto nefungují.

Redukční strava neznamená zatnout zuby něco vydržet a potom se vrátit ke starým návykům.

Tím se jen zpomalí metabolismus a při návratu k původním stravovacím návykům je ještě metabolizmus zpomalený a není divu, že člověk opět přibere a váží více než před držením diety.

Dieta bývá někdy spojená s vyčerpávajícím cvičením, při kterém se spálí voda, sacharidy a bílkoviny, ne tuky.

Pohyb má člověka bavit, druh, intenzita i délka pohybu má být zvolena tak, aby se spálily tuky.

Obézní lidé utrácejí peníze za drahé prostředky na hubnutí, místo aby raději si dopřály kvalitní potraviny vhodné pro hubnutí.

Je zajímavé, že čím více je prostředků na hubnutí, tím více je obézních lidí. Doplňky na hubnutí, např. psyllium fungují, jsou dobrými pomocníky, ale pouze při dodržení všech zásad zdravého hubnutí.

 

Myšlení a štíhlost: Co vede ke štíhlosti…

Je velkým omylem se domnívat, že štíhlí lidé úzkostlivě počítají kalorie a vyhýbají se všemu sladkému a tučnému a tak dosáhli vysněnou štíhlost…

Štíhlí lidé jedí to, co jejich tělo potřebuje, jedí vyváženě.

  • Štíhlým lidem se daří udržovat příjem a výdej energie v rovnováze a tím si i udržet svoji štíhlost. Když si někdy dopřejí něčeho více než by měli, vyváží to buď pohybem, nebo nižším příjmem energie, v žádném případě si nevyčítají jídlo.
  • Štíhlí lidé nejedí bezmyšlenkovitě, uvažují, co dodávají svému tělu, dávají přednost kvalitě před kvantitou, jedí méně, ale kvalitně, strava většiny štíhlých lidí je pestrá, nechybí v ní dostatek kvalitních bílkovin, zeleniny, celozrnných obilovin, ovoce a dalších potravin, které patří ke zdraví stravě.
  • Štíhlí lidé konzumují minimum umělého, tj. průmyslově upraveného jídla, které obsahuje pouze energii a různé chemické látky, např. zvýrazňovače chuti, barvy, apod., jejich strava je tvořena z větší části z přirozených potravin, jako je např. čerstvá nebo mražená zelenina, vejce, maso (ne salámy, apod.), celozrnné obiloviny, čerstvé ovoce, ořechy, semínka, apod.
  • Štíhlí lidé vědí, že nelze mít vše najednou ve velkých porcích, buď snědí jen něco, nebo vše, ale v menších porcích. Jídlo jim slouží k nasycení těla a k dodání tělu všech potřebných látek, ne k nasycení duše. Jídlo není utěšitel, neobsahuje emoce.
  • Štíhlí lidé se cítí po jídle osvěženi, nikoli krátkodobě uspokojeni a přejedeni. Své uspokojení hledají jinde než v jídle, řídí se dle zásady, že jídlo je pro člověka, ale ne člověk pro jídlo.
  • Štíhlí lidé nejsou přeborníci v rychlosti vyprázdnit talíř, když se sejdou s přáteli v restauraci, užívají si při jídle atmosféry, baví se, pochutnají si na jídle, ale nesoustředí se na jídlo tak, jako kdyby to bylo poslední jídlo v jejich životě.

 

Myšlení, které vede k obezitě a tedy opaku toho, co většina lidí považuje za štíhlost…

Mnozí obézní se točí v bludném kruhu různých diet a následném jo–jo efektu.

Jsou ochotni krátkodobě vydržet mnoho nepříjemného, ale nejsou ochotni změnit svůj způsob života.

Když snědí větší porci nebo něco co není dovoleno v redukční dietě, myslí si, že když porušili pravidla redukční diety, že už nezáleží na tom, kolik toho snědí a je tedy třeba toho využít a pořádně se nacpat, vždyť od zítřka opět začnou postupovat podle pravidel redukční diety.

A druhý den se trápí výčitkami.

Obézní lidé jedí bezmyšlenkovitě, dávají přednost kvantitě před kvalitou, musí mít vše najednou, např. hamburger s hranolky a tatarskou omáčkou a zmrzlinu.

Když se pořádně nacpou, cítí uspokojení, říkají, že mají v žaludku příjemné teplo.

Obézním lidem slouží jídlo jako prostředek k zahnání nudy, ke zvládání stresu, k zahnání nepříjemných pocitů, myšlenek.

Obézní tvrdí, že mozek se živí glukózou, to je sice pravda, ale živí se i nehmotnými věcmi.

Po krátkodobém pocitu uspokojení přicházejí nepříjemné pocity, které s sebou přináší přejedení, např. pocit nadýmání, přeplněnosti, bolest hlavy, únava. Přejedené tělo se hůře regeneruje, zvláště když si jde člověk s přeplněným žaludkem lehnout.

Strava obézních lidí je tvořena hlavně potravinami, které dodají tělu jen energii a také chemické látky, nic jiného.

Obézním lidem proto chybí některé důležité látky, např. některé aminokyseliny, mastné kyseliny, vitamíny, minerály, antioxidanty.

Tělo to vnímá jako nedostatek, nerozlišuje mezi nedostatkem vitamínu nebo energie.

Nedostatek signalizuje pocitem hladu a obézní jedná instinktivně, tj. nepřemýšlí, co během dne snědl, jinak by se nepřecpal, protože by věděl, že jeho tělu nemůže chybět energie, protože jí dostalo nadbytek, ale že mu chybí např. vláknina nebo vitamíny, minerály.

Obézní lidé jedí rychle, ve spěchu, doslova hltají, jako kdyby jim měl jejich porci někdo sníst.

Obézní mají rádi velké talíře, na malý talíř se toho vejde méně a obézním jde o kvantitu.

Na rozdíl od štíhlých si neuvědomují, že člověk jí i očima a menší porce na menším talíři vypadá pro tělo dostatečně velká, ale menší porce na velkém talíři vypadá, že je pro tělo příliš malá.

 

Štíhlost závěrem…

Na závěr několik rad.

Je vhodné na začátku změny mít přesná rozpis jídla, jídelníček, vážit, dokud se člověk nenaučí jíst normální porce.

Obézní mívají skreslené představy o velikosti porcí. Je třeba se naučit pravidelnosti v jídle, pohybu, spánku, odpočinku a také novému způsobu života.

Pohyb nemusí být jen cvičení, ale pohyb je také např. rychlá chůze, práce na zahradě.

Pravidelnost není třeba striktně dodržovat, změna má být pro člověka osvobozující, nikoli svazující, reakce na to, co je svazující může být přejedení. Je třeba nezapomínat na dostatek vhodných tekutin, tj. tekutin, které zavodňují tělo.

Mezi ně nepatří žádné slazené nápoje, slazené nápoje jsou oblíbenými nápoji obézních lidí, neuvědomují si, že láhev slazené limonády dodá tělu stejné množství energie jako vydatné jídlo. Je třeba číst složení výrobků, člověk by měl vědět, co dodává svému tělu.

Některé potraviny, např. sušenky, brambůrky mají malý objem ale velké množství energie. Pro toho, kdo chce hubnout, jsou vhodná jídla s velkým objemem, ale s malým množstvím energie.

Doporučuji jíst méně, ale kvalitně, jídelníček by měl být z většiny tvořen přirozenými potravinami, nikoli průmyslově upravenými potravinami, které obsahují velké množství chemických látek.

Svádí-li někoho jídlo, po kterém se tloustne, je vhodné ho schovat nebo zamrazit, člověk má dostatek času na to, aby si uvědomil, co dělá a proč to dělá. Je vhodné mít po ruce potraviny s velkým objemem, ale s malým množstvím energie, např. zeleninu.

Výrobky light nejsou nejlepším řešením, obsahují sice méně tuku, ale více sacharidů. Je třeba uvažovat o tom, co jíme, jídlo ovlivňuje kvalitu našeho života, člověk je to, co jí.

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář