Vánoce nemusí ohrozit štíhlou linii

Jezte zdravé varianty klasických vánočních jídel

Vydatná rybí polévka, smažený kapr, k tomu bramborový salát s majonézou, pečená husa nebo kachna se zelím, ve kterém nechybí sádlo, a houskovými knedlíky, smažené řízky a hora cukroví, a potom se nelze divit, že přibereme, zvláště když vánoční hodování trvá od Štědrého dne do Nového roku.

Smaženého kapra a bramborový salát lze nahradit kaprem po mlynářsku, kdy se porce kapra stáhnou z kůže, popráší hladkou moukou, osolí, opepří a opečou se na malém množství oleje. Ke kapru si lze dopřát místo klasického bramborového salátu bramborový salát s jablky, vlašskými ořechy a zakysanou smetanou nebo bramborový salát s olejem, citrónovou šťávou a zázvorem.

Místo tradičních smažených vánočních jídel je vhodné si dopřát zdravá jídla s libovým masem, místo pečené husy lze jíst např. kuře na česneku s jablky a vařenými brambory, místo řízků v trojobalu, tj. v mouce, vejci a strouhance nebo dokonce v těstíčku si lze dopřát řízky upravené na přírodní způsob.

Na stole by neměl chybět dostatek ovoce a zeleniny, což většinou chybí. Například jablka s vlašskými ořechy a medem jsou zdravou variantou cukroví, které obsahuje velké množství kalorií, ale mizivé množství zdraví prospěšných látek.

Mlsat se dá chutně a zdravě.

Například místo chipsů lze mlsat zeleninu, oříšky, semínka, silvestrovské pomazánky lze připravit stejným způsobem, jak jsme zvyklí, ale s méně tučnými ingrediencemi.

Základem je pravidelnost a střídmostVánoce nemusí ohrozit štíhlou linii.

Vánoce by měly být dobou klidu, pohody a ne dobou přejídání se, což obvykle bývá. Přibrat můžete i po zelenině, pokud jí sníte v nadbytečném množství.

Jedním z vánočních zlozvyků je na Štědrý den nejíst nic, abychom prý viděli zlaté prasátko.

Zlaté prasátko sice neuvidíme, zato budeme večer vyhladovělí a přejíme se. Hladověním se zpomalí metabolismus a tělo začne využívat všechny živiny z naší potravy a ukládat si tuky do tukových zásob. Hladovění a následné přejídání se je jeden z nejlepších způsobů, jak přibrat a zvýšit svoji zásobu tuků v těle. Na Štědrý den lze jíst např. zeleninové nebo rybí polévky, luštěninová jídla, která zasytí a dodají tělu prospěšné látky.

Důležité je rozdělit si jídlo do cca pěti menších denních porcí.

Pokud vám to přijde zatěžko, je vhodné použít místo mělkého talíře dezertní talířek. Porce, která vypadá na dezertním talířku velká, na mělkém talíři vypadá malá. Nezapomínejme, že jíme očima a mozkem, pohled na větší porci a to i na opticky větší porci náš mozek vnímá jako dostatečně velkou porci a vyšle dříve do žaludku signál, že jsme nasyceni, a my se nepřejíme.

Důležité je jíst pomalu, nejen proto, aby nám nezaskočila v krku kost z kapra, ale i pro to, že trvá cca 20 minut, než mozek vyšle do žaludku signál, ohledně nasycení. Za tu dobu stihnou rychlí jedlíci spořádat velké množství jídla.

Není třeba si odříkat cukroví, je však třeba ho jíst jen na chuť, tj. v malém množství, nikoli na zasycení. Vhodné jsou zdravé cukroví, lze si však dopřát také tradiční vánoční cukroví, ale jen na chuť.

Vybírejte vhodné tekutiny

Na vánočním jídelníčku nechybí slazené limonády, nápoje typu coca-cola a další slazené nápoje, např. slazená káva někdy ještě s přidanou smetanou nebo punč hojně oslazený cukrem.

Není divu, že přibereme, vždyť jeden výše jmenovaný nápoj má kalorickou hodnotu jako běžné jídlo.

Na vánočním a zejména na silvestrovském stole nechybí ani hojné množství alkoholu. Je třeba si uvědomit, že alkohol, zvláště tvrdý alkohol obsahuje velké množství sacharidů a tím i kalorií. Tato skutečnost by nás měla vést ke střídmé konzumaci alkoholu.

Vaječnému likéru a dalším přeslazeným nápojům bychom se měli raději vyhnout, pokud si chceme udržet štíhlou linii nebo pokud chceme zhubnout. Víno patří k vánocům, oblíbený je svařák, není důvod, proč si ho nedopřát, má se však jednat o svařák, do kterého není přidáván cukr.

Mezi vhodné nápoje patří kvalitní neslazené čaje, neslazená káva, může být i s mlékem, stolní a minerální vody bez příchuti, neslazené ovocné čaje, zázvorový čaj a další bylinné čaje. Výborný je i kvalitní cider, jedná se o mírně alkoholický nápoj vyrobený kvašením z jablečného moštu.

Nezapomínejte o vánocích na pravidelný pohyb

Většina z nás tráví vánoce u televize s množstvím kalorických dobrot. Pokud nechceme o vánocích přibrat, je třeba myslet i na dostatek pohybu. Není třeba jít kvůli tomu do fittness centra nebo do posilovny, stačí alespoň půl hodinová procházka denně.

Může to být nejen procházka přírodou, ale i městem, večerní města, ozdobená vánočními stromky a světelnými dekoracemi je krásný zážitek. Vhodná je také procházka vánočními trhy, je však třeba nechodit na tyto procházky hladoví, to potom nelze odolat množství lákavých a kalorických dobrot, včetně vánočního cukroví, které jsou vystaveny na stáncích vánočních trhů.  

ReceptBramborový salát s jablky a vlašskými ořechy.

Bramborový salát s jablky a vlašskými ořechy (2 porce)

Suroviny: 400 g brambor, 200 g zakysané smetany, 200 g jablek, 30 g jader vlašských ořechů, sůl

 Postup: Brambory omyjeme, jsou-li velké, překrojíme je na polovinu, a uvaříme ve slupce v hrnci s vodou. Uvařené brambory oloupeme a prolisujeme. Přidáme omytá, jádřinců zbavená, na kousky nakrájená jablka, nakrájená jádra vlašských ořechů, sůl a řádně promícháme. Salát lze podávat teplý i vychlazený k pečeným, smaženým rybám, k vepřovému, drůbežímu masu zejména na přírodní způsob. Vegetariáni mohou maso nahradit vařeným vejcem.

Autorka: Evžena Janovská

 

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář