Vhodná strava a potraviny pro náš mozek

Vhodné potraviny a z nich složená strava může podpořit naši dobrou náladu…

Živiny pro náš mozek

Aminokyseliny, základní části bílkovin, jsou posilovače mozku.

Aminokyselina fenylalanin je potřebná pro správnou funkci mozku, podporuje dobrou náladu, mentální svěžest, kreativitu, pocit štěstí.

Mezi její nejbohatší zdroje patří maso, drůbež, ryby, sýry, tvaroh, vejce, sója, obiloviny, brambory, čokoláda.

Tryptofan

Aminokyselina tryptofan je potřebná pro tvorbu serotoninu (serotonin patří mezi základní přenašeče nervových vzruchů).

Serotonin přináší pohodu, dobrou náladu a dodává našemu tělu melatonin, potřebný pro kvalitní spánek a duševní rovnováhu.

Nadbytek tryptofanu působí ospalost.

Tryptofan je nejvíce obsažen v hovězím a kuřecím mase, rybách, mléku a mléčných výrobcích, vejcích, banánech, slunečnicových a sezamových semínkách, ovesných vločkách, čokoládě, luštěninách, rajčatech celeru, špenátu.

Karnitin

Karnitin je látka tvořená aminokyselinami lysinem a methioninem.

Karnitin je potřebný nejen pro růst svalové hmoty, ale i pro činnost mozku.

Karnitin zvyšuje mentální schopnosti, zrychluje reakce a pomáhá proti únavě.

Zdroji karnitinu jsou ryby, libové maso, mléko a mléčné výrobky.

Tyrosin

Aminokyselina tyrosin je neuropřenašeč, který stimuluje aktivitu, urychluje regeneraci.

Tyrosin spolu s fenylalaniniem dodává čilost, podporuje dobrou náladu a optimismus.

Mezi bohaté zdroje tyrozinu patří krůtí maso, tvaroh, červená řepa, šlenát, mrkev, mandle, meruňky, mořské řasy.

Glutamin

Aminokyselina glutamin váže na sebe velké množství amoniaku, které vzniká v našem těle při biochemických reakcích.

Amoniak je pro mozek toxický, blokuje jeho činnost.

Glutamin stimuluje mozkovou činnost, snižuje duševní vyčerpanost, zvyšuje koncentraci.

Glutamin je obsažen hlavně v mase, rybách, mléce a mléčných výrobcích, růžičkové kapustě, mrkvi, špenátu, celeru, hlávkovém zelí.

Omega-3 mastné kyseliny

Pro správnou funkci našeho mozku je potřebný také dostatek omega 3 mastných kyselin, které jsou součástí některých tuků.

Omega 3 mastné kyseliny jsou obsaženy hlavně v mořských rybách a plodech moře, řepkovém oleje, lněném semínku, sóje, pšeničných klíčcích, vlašských ořeších.

Glukóza

Mozek se neobejde bez glukózy, glukóza je palivo nejen pro svaly, ale i pro mozek.

Nedostatek glukózy vede k poruchám koncentrace, depresím, agresi.

Vitamíny a minerální látky

Pro správnou činnost mozku je potřebný také dostatek vitamínů a minerálů, zejména vitamínu B1 (thiaminu), B4 (kyseliny listové), B6 (pyridoxinu), B8 (cholinu), vitamínu B12 (kobalaminu), vitamínu C, vitamínu E, zinku, hořčíku, železa, selenu.

Je třeba také nezapomínat na dostatečný pitný režim.

potraviny

Top potraviny pro náš mozek

Pro správnou činnost našeho mozku je důležitá pestrá strava s dostatkem všech potřebných látek pro naše tělo.

Existují však potraviny, které jsou zvláště užitečné pro náš mozek.

Mezi tyto top potraviny pro náš mozek patří ananas, banány, borůvky, cibule, česnek, mandle, mrkev, ořechy, špenát, hlávkové zelí.

Bylinky a koření pro náš mozek

Činnost mozku lze podpořit i bylinkami.

Ginkgo biloba (jinan dvoulaločný) je známý přírodní doplněk stravy, který podporuje průtok krve v mozku, zlepšuje paměť a koncentraci.

Máta peprná stimuluje proudění krve do hlavy, posiluje paměť, kreativitu, koncentraci, osvěžuje a zlepšuje náladu.

Meduňka lékařská zlepšuje činnost mozku, odstraňuje nespavost, výkyvy nálady a pomáhá při nervových potížích.

Rozmarýn lékařský působí proti duševní vyčerpanosti, zapomětlivosti, zlepšuje náladu, podporuje paměť. Šalvěj lékařská zlepšuje paměť, koncentraci, zrychluje reakce, má uklidňující a antidepresivní účinky.

Dalším známým pomocníkem je ženšen.

Ženšen zlepšuje činnost mozku včetně paměti, koncentraci, zrychluje reakce.

Mezi koření pro náš mozek patří kardamon a skořice.

Kardamon je koření, které pochází z Indie, má regenerační účinky, zlepšuje náladu, zahání letargii a depresi.

Skořice má uklidňující účinky, pomáhá proti stresu a napětí.

Na činnost mozku má pozitivní vliv i pohyb

Sedavý způsob života zpomaluje fyzicky i psychicky, zpomaluje mozkovou aktivitu.

  • Lidé s dostatkem pravidelné pohybové aktivity mají lepší myšlenkové pochody, paměťové schopnosti i rychlejší reakce než lidé žijící sedavým způsobem života.
  • Pohyb i cvičení zvyšuje srdeční i dechovou frekvenci, tím se zvýší nejen množství krve, ale i příjem kyslíku, okysličí se i mozek.
  • Při pohybové aktivitě se uvolňují do krve endorfiny, které podporují dobrou náladu, pocit štěstí.
  • Pravidelné cvičení podporuje zdravé sebevědomí a spokojenost.
  • Pohyb má být přiměřený fyzické kondici, nadměrná dlouhotrvající zátěž s vysokou intenzitou naopak způsobuje únavu nejen těla, ale i mozku.

Pro správnou funkci mozku je také důležité správné zvládání stresu a dostatek spánku a odpočinku, hlavně v noci.

Autorka: Evžena Janovská

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář