Vitariánství jako cesta ke zdraví? Jídelníček vitariána, přínosy a negativa…

Vitariánství je nejen výživový směr, ale také způsob myšlení, duchovní cesta.

Stoupenci tohoto výživového směru tvrdí, že člověk má jíst pouze živou stravu.

Živá strava je strava rostlinná, nerafinovaná, syrová, tepelně nezpracovaná. Tato strava obsahuje enzymy, které dodávají člověku zdraví a energii.

Jakmile se potravina zahřeje na teplotu nad 45 °Celsia, stává se mrtvou potravinou, která člověku nedodává energii, ale naopak ji odebírá a výsledkem je únava.

Jídelníček vitariána

Jídelníček vitariána je tvořen syrovým ovocem, zeleninou, ořechy, semínky, bylinkami, zelenými listy.

Na jídelníčku vitariánů je také sušené ovoce, mořské řasy, za studena lisovaný olej, sójové omáčky, přírodní sladidla.

Potraviny jsou upravovány naklíčením, fermentací, mixováním, drcením, mletím.

Někteří vitariáni pijí syrové kozí, ovčí mléko a jeho výrobky, které nejsou tepelně upravené.

Přínosy vitariánství

Syrová strava očišťuje tělo a dodává mu vlákninu, vitamíny, např. vitamín C, kyselinu listovou, enzymy, minerály hořčík, draslík, aj.

V syrové stravě je také zachována výživná hodnota bílkovin, která se varem ztrácí o dvě třetiny, snižuje se využití v nich obsažených aminokyselin. Vitariánská strava je přírodní, při jejím zpracování se nepoužívají chemické látky. 

Při úpravě vitariánské stravy nevznikají žádné škodlivé látky, které vznikají např. při přepalování rostlinných olejů.  Rostlinné oleje obsahují nenasycené mastné kyseliny, ty se v průběhu zahřívání na vysokou teplotu mění ve škodlivé látky s rakovinotvornými účinky. 

Syrové strava obsahuje hodně vlákniny, enzymů a dalších zdraví prospěšných látek, ale málo kalorií.

Vláknina obsažená v syrové stravě podporuje nejen dobré trávení, ale také snižuje cholesterol a riziko onemocnění srdce a cév. Syrová strava posiluje imunitní systém, dodává tělu energii, pomáhá ke štíhlé linii a také chrání proti některým druhům rakoviny.

Při syrové stravě mizí kožní problémy, např. ekzémy.  Syrová strava si zachovává přirozenou chuť i aróma a není třeba ji dochucovat nadměrným množstvím cukru, octa, koření.  Vitariánství znamená také oproti vaření úsporu času i elektrické energie.

Negativa vitariánství

Vitariánství má také své nevýhody. Vitariánská strava sice dodá tělu hodně vlákniny, vitamínů, minerálů, enzymů, antioxidantů a dalších ochranných látek, avšak mu nedodává dostatek živin. 

Syrová strava snižuje nejen celkový cholesterol, ale i HDL cholesterol.

Nadbytek vlákniny, obsažené v syrové stravě snižuje vstřebávání bílkovin, lykopenu, karotenoidů, vápníku, antioxidantů a dalších látek.

Při konzumaci syrové stravy hrozí riziko nedostatku vitamínu B12. A nejen tohoto vitamínu, syrová strava zužuje výběr potravin a snadno se může stát, že strava bude jednostranná. Při jednostranné stravě mát tělo nedostatek některých látek. 

Syrová strava je hůře stravitelná, při delší konzumaci může způsobovat trávicí potíže.

Je mnoho potravin, které je třeba tepelně upravit, např. maso, vejce, hrách, fazole, houby, mléčné výrobky ze syrového mléka.

Riziková je i konzumace syrového mléka, syrové mléko může obsahovat bakterie způsobující např. listeriózu, salmonelózu. Některé úpravy ryb umožňují jejich konzumaci bez tepelné úpravy, např. zavináče, sushi.

Avšak při nadměrné konzumaci syrových ryb a mořských plodů hrozí riziko nedostatku vitamínu B1. Syrové ryby a mořské plody obsahují enzym thiaminázu, který rozkládá vitamín B1.

Konzumace syrových vajec představuje nejen riziko infekčních onemocnění bakteriálního původu, např. salmonelózu, ale také riziko nedostatku vitamínu H. Bílkovina avidin, obsažená v syrovém bílku brání vstřebávání vitamínu H ve střevě.

Syrová strava sice čistí organismus, dodává mu energii a zlepšuje kvalitu pokožky, avšak detoxikační vliv syrové stravy na naše tělo je velký.

Díky tomu může, zejména při náhlém přechodu na syrovou stravu, dojít k rychlému vyplavení škodlivin usazených v játrech, ledvinách do krve a lymfatického systému.

Tělo nedokáže odstranit náhlý příliv velkého množství škodlivých látek a to vede k různým zdravotním problémům.

Vitariánství ano nebo ne?

Vitariánství je ideální pro detoxikaci těla, pokud není naše tělo příliš zaneseno škodlivými látkami vlivem nesprávné skladby stravy, např. stravy, ve které převažují jednoduché a rafinované sacharidy a nezdravé tuky a časté konzumace stravy, která obsahuje chemické látky.

Přechod na vitariánskou stravu nemá být náhlý.

Vitariánská strava se nedoporučuje pro dlouhodobé užívání, avšak ani krátkodobá konzumace vitariánské stravy není pro každého. Syrová strava ochlazuje, může způsobovat u některých lidí trávicí potíže a také hlad, a nemusí se jednat o obézní jedince.

Nevhodná skladba syrové stravy nedává tělu energii, ale způsobuje únavu. Vitariánství není vhodné pro děti, dospívající jedince, těhotné a kojící ženy, pro velmi štíhlé lidi a pro ty, kteří musí držet dietu vlivem zdravotního omezení.

Autorka: Evžena Janovská

 

Informace k Vašemu dalšímu studiu…

.

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář