Zhubnete vyřazením pšenice z vašeho jídelníčku?

Bezlepková strava patří k módním hitům v hubnutí…

U některých typů těchto diet se vyřazuje pouze pšenice jako nejbohatší zdroj lepku, v mnoha dalších se vyřazují i ostatní obiloviny, obsahující lepek, tj. žito, oves a ječmen. Opravdu po této stravě zhubnete?

Co je lepek?

Lepek, někdy nazývaný gluten je směs dvou rostlinných bílkovin, gluteninu a gliadinu.

Nejbohatším zdrojem lepku je pšenice, ve které lepek představuje až 80 % všech rostlinných bílkovin.

Lepek najdeme také v ovsu, žitě a ječmeni. Lepek je jedním z alergenů a také působí u některých lidí nesnášenlivost, což je nemoc zvaná celiakie.

Celiakie se projevuje bolestmi břicha, chronickými průjmy, bolestmi kloubů, únavou. Jedinou možnost, jak léčit celiakii je bezlepková dieta.

Proč by nám měl lepek škodit?

Podle zastánců bezlepkové stravy lepek zatěžuje střevo, způsobuje nadýmání.

Obtížná zpracovatelnost lepku naším trávicím traktem je podle nich příčinou nadváhy.

Kromě toho lepek poškozuje střevní sliznici, způsobuje tvorbu látek, které vyvolávají zánět střevní sliznice.

Při nadměrné konzumaci lepku dochází k stále většímu poškození střevní sliznice a výsledkem je alergie nebo celiakie.

Bezlepkové potraviny jsou stravitelnější, nepředstavují zátěž pro naše tělo.

Mají pravdu?

Zčásti ano. U jedinců, kteří mají sklony k alergii na lepek nebo k celiakii, dojde při nadměrné konzumaci lepku k těmto onemocněním.

Není prokázáno, že by lepek byl příčinou zvýšené tělesné hmotnosti.

Vyřazením lepku ze svého jídelníčku vyřadíme ze stravy bílou pšeničnou mouku a výrobky z ní, vyřadíme jídla z fast foodů a polotovary, což našemu zdraví a naší štíhlé linii prospěje.

Bez bílé pšeničné mouky a výrobkům z ní se můžeme obejít.

Na druhou stranu není důvod, proč bychom se měli vyhýbat ovsu, špaldě a dalším zdravým potravinám, které obsahují lepek.

Lze se sice obejít i bez pšenice, ale není důvod, proč vyřazovat ze stravy zdraví prospěšnou špaldu, která je druh pšenice a celozrnnou pšenici. Zdravá střeva si s lepkem bez problémů poradí.

Po bezlepkové stravě můžete zhubnout, ne díky vyřazení lepku, ale díky tomu, že začnete konzumovat více ovoce, zeleniny, zdravých tuků, masa, ryb a také bezlepkové obiloviny pohanky.

Pohanka je jednou z top potravin pro hubnutí, má vysoký obsah vlákniny a dalších zdraví prospěšných látek, nízký obsah sacharidů a tím i energie.

Vyřazením lepku snížíte příjem sacharidů včetně řepného cukru a také snížíte příjem špatných tuků.

Bezlepková strava vás vede k zdravějšímu způsobu stravování.

Díky vyřazení lepku objevíte mnohé zdravé potraviny, např. pohanku, rýžovou mouku, mandlovou mouku, aj.

Vyřazením lepku vyřadíte také potraviny s emulgátory a zahušťovadly, po kterých se tloustne.

Po bezlepkové stravě můžete dokonce přibrat…

Lepek a tedy ani pšenice nejsou viníkem nadváhy. Viníkem je nevhodná skladba stravy.

Pokud pouze vyřadíte ze stravy lepek, nemusíte zhubnout. Můžete své tělo zásobit nadbytkem sacharidů nebo i tuků.

Kukuřice je sice bezlepková, ale obsahuje velké množství energie a má nízkou sytící schopnost.

Po kukuřici se tloustne.

Ořechy a semínka jsou zdravé potraviny, ale pokud jich budete konzumovat nadbytek, přiberete, ořechy a semínka jsou vysokým zdrojem tuků.

Pokud bude ve vaší stravě nadbytek masa a tučných sýrů a dalších tučných mléčných výrobků, vykoledujete si nejen nadváhu a potom obezitu, ale také vysoký cholesterol, vyšší hladinu kyseliny močové, onemocnění srdce a cév, onemocnění zvané dna.

Rada na závěr

Kvůli štíhlé linii není nutné se vzdát pšenice ani dalších potravin obsahujících lepek.

Celozrnná pšeničná mouka, špalda, oves, žitná mouka a výrobky z ní vám naopak mohou pomoci zhubnout.

Je však třeba se vzdát bílé pšeničné mouky a výrobkům z ní, např. tzv. „bílému pečivu“, potravinám, obsahujícím zahušťovadla, emulgátory, sladkého pečiva, řepného cukru, slazených nápojů, polotovarů, instantních jídel, jídel z fastfoodů a také tučných jogurtů, smetan, sýru, majonézy, slaniny.

Naopak je třeba zařadit do jídelníčku potraviny bohaté na vlákninu, včetně ovoce a zeleniny, ryby, bylinky, menší množství ořechů a semínek.

A také dostatek pravidelného pohybu.

Strava při hubnutí je pestrá, zdravá strava, která obsahuje dostatek všech potřebných látek pro naše tělo, ale která mu poskytne méně energie.

Bezlepková dieta je jednou z mála módních diet, po které zhubnete a kterou můžete dlouhodobě držet, aniž byste si poškodili zdraví.

Autorka: Evžena Janovská

 

 

 

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář