Je možné zhubnout bez pohybu?

Je opravdu možné zhubnout bez pohybu a výslednou tělesnou hmotnost si udržet?

Není žádným tajemstvím, že pokud chce někdo zhubnout, musí být jeho energetický výdej vyšší než příjem.

Avšak některé diety i reklamy tvrdí, že lze zhubnout i bez pohybu. Tyto diety jsou oblíbené zejména u obézních, pro které je pohyb nepříjemný.

Proč nejde zhubnout bez pohybu?

Fyzická aktivita je spolu s dietou jeden z hlavních pilířů redukce tělesné hmotnosti. Fyzická aktivita podporuje hubnutí a pomáhá udržet získanou tělesnou hmotnost. Kdo cvičí, má velkou šanci, že si po skončení diety udrží svoji novou hmotnost.

Obézní člověk, který pravidelně cvičí, má mnohem lepší životní prognózu než štíhlý člověk s minimální fyzickou aktivitou.

Při hubnutí nejde ani tolik o počet shozených kilogramů jako o pěknou a pevnou postavu.

Samotnou nízkoenergetickou stravou nelze docílit pevnosti postavy a zlepšení fyzické zdatnosti. Bez pohybu hrozí úbytek svalů. Pohyb podporuje výdej energie a tím i hubnutí.

Výsledkem hubnutí má být úbytek tukové tkáně, ne úbytek svalové tkáně. Pohyb také pozitivně ovlivňuje metabolismus, snižuje hladinu tuků v krvi, zvyšuje dobrý cholesterol, snižuje krevní tlak a navíc zlepšuje náladu, zbavuje stresu. To všechno dohromady přispívá ke zdravému hubnutí.

Nejlepší cvičení na hubnutí…

Inline brusle

Mezi nejlepší cvičení na hubnutí patří inline bruslení. Při inline bruslení je zapojena do činnosti většina svalů.

Kromě toho inline bruslení nepředstavuje nadměrnou zátěž pro kolena a klouby. Při inline bruslení spálíte za hodinu 850 kalorií, což je 3570 kJ.

Běh

Jedním z dalších největších spalovačů kalorií patří běh.

O tom svědčí typická postava běžce, která je štíhlá a elegantní. Při běhu jsou v činnosti nejen svaly nohou a hýžďové svaly, ale také svaly horní poloviny těla. Při správné technice běhu je postava vzpřímená, nohy dopadají do středu chodidel.

Při běhu spálíte za hodinu 748 kalorií, což je 3142 kJ. Pokud chcete spálit více kalorií, můžete běžet do kopce nebo střídat rychlé a pomalé tempo běhu.

Švihadlo

Švihadlo není pouze pro děti, ale pro všechny, kteří chtějí zhubnout nebo si zvýšit fyzickou kondici. Skákání přes švihadlo je další pohybová aktivita, při které spálíte velké množství kalorií.

Při skákání přes švihadlo má být tělo vzpřímené a nohy mírně od sebe. Avšak není třeba si kupovat švihadlo, stejný efekt lže dosáhnout provozováním stejných pohybů bez švihadla.

Při skákání přes švihadlo spálíte za jednu hodinu 680 kalorií, což je 2856 kJ. Pokud chcete tímto způsobem spálit více kalorií, střídejte pomalé a rychlé tempo skoků, skoky po jedné noze a skoky po obou nohách.

Tenis

Mezi další velké spalovače kalorií patří tenis, při něm za hodinu spálíte za 30 minut 272 kalorií.

Tanec

Tanec na rychlé rytmy, jako je např. latina, zumba, je příjemný způsob, jak spálit hodně kalorií. Při tanci lze spálit za jednu hodinu 442 kalorií, což je 1856 kJ. Mezi velké spalovače kalorií patří také nordic walking a svižná chůze.

Pohyb nemusí být jen cvičení…

Chůze je nejpřirozenější a nejdostupnější pohyb, při kterém spálíte velké množství kalorií. Mohou ji provozovat senioři i lidé s vyšším stupněm obezity.

Při chůzi se spálí větší množství energie, např. jedinec vážící 86 kg při chůzi po rovině při rychlosti chůze 4 km/hod spálí za hodinu 1327 kJ a při rychlosti chůze 6 km/hod spálí za hodinu 2158 kJ.

Jedinec vážící 98 kg spálí za hodinu při stejné činnosti v prvním případě 1520 kJ a ve druhém případě 2746 kJ. Pokud chcete zhubnout, je ideální ujít denně 10 000 kroků, což je cca 7 km.

A nejen to, záleží také na rychlosti chůze, při pomalé procházce v příjemném rozhovoru s přítelem mnoho kalorií nespálíte. Aby šla při chůzi nadbytečná kila dolů, je třeba jít rychle.

Rychlost chůze má být taková, při které Vám činí velké potíže udržet stabilní rozhovor. Při této rychlosti se dostanete do aerobního režimu. V aerobním režimu se spalují tuky.

V tomto režimu se pohybujete, pokud se při chůzi lehce zadýcháváte, trochu se potíte, ale jste schopni mluvit. Jedná se o mírnou zátěž, optimální pro hubnutí nebo zlepšení metabolických ukazatelů.

Pokud můžete při chůzi zpívat, zátěž je nedostatečná a nemá kýžený efekt. Pokud naopak nejste schopni při chůzi mluvit, nebo dokonce nemůžete popadnout dech, je zátěž velmi intenzivní a již se pohybujete v anaerobním pásmu, nikoli v aerobním.

Při rychlé chůzi spálíte průměrně za hodinu 340 kalorií, což je 1428 kJ. Záleží nejen na hmotnosti, ale také na terénu, při chůzi v kopcovitém terénu spálíte více kalorií než při chůzi po rovině.

Pro hubnutí a prevenci civilizačních onemocnění se doporučuje provozovat pohybovou aktivitu minimálně 30 minut denně. Tento časový úsek lze rozdělit do 10 čí 15 minutových intervalů. Věty typu „nemám čas“, jsou pouhou výmluvou, vždyť stačí málo, např. místo výtahu nebo eskalátorů použít schody, vystoupit o jednu nebo dvě stanice dříve apod. Svižnou chůzí nejen zhubnete, ale také si vytvarujete postavu.

Chůze má také pozitivní vliv na psychiku, uvolňuje svalové napětí, odstraňuje záporné emoce, zlepšuje činnost mozku i dýchání.

Chůze zlepšuje psychickou kondici a zvyšuje odolnost vůči stresu. Jako při každé vytrvalostní námaze, tak i při déle trvající svižné chůzi se vylučuji endorfiny, které tlumí únavu i bolet a vyvolávají uvolnění a dobrou náladu.

Nordic walking je jeden z největších spalovačů kalorií

Jednou z výhod nordic walking je jeho jednoduchost, vysoká účinnost a finanční i časová nenáročnost.

Při nordic walking je zapojeno do činnosti až 90 % svalů celého těla. Při nordic walking spálíte min. o 22 % kalorií více než při běžné chůzi. Pokud půjdete s nordic walking hůlkami svižným tempem, můžete spálit dokonce o 30 až 40 % více než při rekreační chůzi.

S nordic walking můžete spálit stejné množství energie jako při kondičním běhu. A to už stojí za to. Avšak všeho moc škodí, rychlost a intenzita nordic walking by se neměla přehánět, ale měla by se přizpůsobit zdravotnímu stavu a fyzické kondici jedince.

Autorka: Evžena Janovská

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář