Alkohol a slazené nápoje mohou zničit vaše snahy zhubnout!

Snažíte se hubnout, vyhýbáte se tučným a sladkým jídlům, jíte menší porce, sportujete, avšak ručička váhy neukazuje méně, ale někdy dokonce více.

Přemýšlíte nad každým soustem, přemýšlíte také nad tím, co pijete?

Posedíte si v letních dnech u skleničky alkoholu? Zaháníte žízeň slazenými nápoji?

Víte, kolik kalorií tímto způsobem dodáváte svému tělu?

Co vám poskytuje alkohol

Alkohol vám dodává nejen osvěžení, uvolnění, ale také kalorie. Nic víc.

Žádné vitamíny, minerály ani žádné ochranné látky. Naopak vám tělo při zpracování alkoholu odebírá některé vitamíny a minerály. Při konzumaci většího množství alkoholu se snižuje chuť k jídlu.

Tělo dostalo díky alkoholu vyšší množství energie, ale nedostalo vitamíny ani minerály, potřebné pro jeho správnou funkci. Alkohol také podporuje zadržování vody v těle a tím ztěžuje hubnutí.

Výjimkou je menší množství piva a suchého vína, avšak ani tyto nápoje nejsou bez kalorií.

Pivo obsahuje mimo jiné vitamíny skupiny B, víno, zejména červené je bohatým zdrojem zdraví prospěšné látky resveratrol. Avšak vitamíny skupiny B najdete i v celozrnném pečivu a resveratrol v hroznovém víně.

Alkohol a kalorie

Alkohol může být jednou z příčin, proč se vám nedaří zhubnout. Při konzumaci míchaných alkoholických nápojů dodáváte našemu tělu obrovské množství kalorií, aniž si toho všimnete.

Podívejme se, kolik kalorií obsahují některé alkoholické nápoje:

Světlé 10% pivo (500 ml = jedno velké pivo) – 655 kJ

Martini (80 ml) – 747 kJ

Bílé suché (nepřislazované) víno (200ml = jedna sklenka) – 440 kJ

Sherry sladké (100 ml) – kJ

Whisky (35 ml = jeden malý panák) – 330 kJ

Rum (35 m) – 330 kJ

Kolik alkoholu si můžeme dopřát a kdo by se mu měl vyhnout

Přijatelné množství alkoholu je pro ženy buď 500 ml piva (jedno velké pivo) nebo 2 dcl vína (jedna sklenka) nebo 40 ml (jeden panák) tvrdého alkoholu denně.

Alkoholu by se měly vyhnout nejen těhotné a kojící ženy, ale také ženy, které plánují otěhotnět, při užívání léků a také při hubnutí.

Alkohol nedává pocit sytosti, zato je bohatým zdrojem kalorií. Například vypitím 3 sklenic (600 ml) bílého suchého vína, které je alkoholický nápoj s nejnižším obsahem kalorií jste tělu dodaly 1320 kJ

Kolik kostek cukru je ve vašem oblíbeném nápoji?

Slazenými nápoji nejen hasíte žízeň, ale pijete je také pro chuť a pro osvěžení a přitom si vůbec neuvědomujete, kolik kalorií navíc do sebe přijímáte.

Podívejme se blíže na to, kolik kostek cukru obsahují oblíbené nápoje.

Sklenice (250 ml) – počet kostek cukru

Aquila jablko –  2 kostky cukru

Korunní pomeranč – 2 kostky cukru

Waterrr sport citrus mix – 3 kostky cukru

100% jablečný džus – 6 kostek cukru

100% pomerančový džus – 6 kostek cukru

Zelený čaj s citronem – 4 kostky cukru

Vinea – 6 kostek cukru

Sprite – 4 kostky cukru

Mirinda – 8 kostek cukru

Fanta – 6 kostek cukru

Coca cola – 7 kostek cukru

Kofola – 83 kcal – 5 kostek cukru

Tonic – 5,5 kostek cukru

Top aloe vera juice – 5 kostek cukru

Ochucené mléko jahoda – 7 kostek cukru

Ochucené mléko vanilka – 5 kostek cukru

Jsou řešením nápoje s umělými sladidly?

Nápoje slazené cukrem jsou nepřítelem naší štíhlé linie, a proto se nabízí řešení v podobě nápojů s umělými sladidly. Nápoje slazené umělými sladidly jsou při vyšší pravidelné konzumaci rizikové pro naše zdraví.

Z tohoto důvodu je u nich stanovené denní doporučené množství jejich konzumace.  Tyto nápoje mohou zvyšovat chuť k jídlu, hlavně na sladké a vyvolávat pocit hladu a výsledkem může být přejídání se.

Podívejme se blíže na nejčastěji používaná umělá sladidla.

  • E 951 Aspartam

Aspartam byl schválen v roce 1974 a v témže roce se objevily první zmínky o možném poškození mozku touto látkou a o riziku rakoviny mozku. Od té doby se vedou odborné diskuze ohledně škodlivosti tohoto sladidla.

Aspartam obsahuje fenylalanin.  Děti, těhotné, kojící ženy a osoby citlivé na fenylalanin by se měly aspartamu raději vyhnout.

  • E 950 Acesulfam K (Acesulfam draselný)

Acesulfam K je vylučován močí, v těle se nevstřebává. Ohledně škodlivosti tohoto sladidla se vedou odborné diskuze. 

Mnoho vědců se přiklání k názoru, že v menším množství není Acesulfam K nebezpečný, ale jen tehdy, pokud se nezahřívá. Zahříváním Aceslufamu K z něho unikají toxické výpary.

  • E 952 Cyklamáty

U cyklamátů je vědecky doloženo, že mohou způsobit záněty močového měchýře, zvýšit riziko vzniku rakoviny močového měchýře a riziko vzniku vrozených vad plodu.

  • E 954 Sacharin

U sacharinu je vědecky prokázán škodlivý vliv na naše zdraví. Sacharin poškozuje sliznice a zvyšuje riziko vzniku rakoviny, zejména rakoviny močového měchýře.

  • E 211 Benzoát sodný

Benzoát sodný může v kombinaci s kyselinu askorbovou a benzoanem sodným tvořit známý karcinogen benzen. Světlo a teplo mohou urychlit vytvoření benzenu.

Některé zdroje uvádějí, že benzoan může poškozovat strukturu DNA a tak vyvolat některá dědičná onemocnění, např. Parkinsonovu chorobu.

Alkohol i slazené nápoje lze nahradit

Osvěžující je např. sklenice vody s citronem, lístky máty a v horkých dnech s kostkami ledu. Mezi další chutné, osvěžující a zdravé nápoje patří šťávy ze zeleniny a šťávy z čerstvého ovoce.

Tyto šťávy mohou být zdobeny čerstvými lístky máty nebo meduňky a mohou být podávány s kostkami ledu. Vhodný nápoj je i neslazený čaj, tento chutný, nekalorický a zdravý nápoj si lez vychutnat v mnohých čajovnách.

Pokud si chcete dopřát sladkou chuť, můžete si svůj oblíbený nápoj osladit rostlinkou stévií. Tato rostlinka má sladkou chuť, ale zanedbatelné množství kalorií.

Autorka: Evžena Janovská

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář