Chcete zhubnout? Zrychlete metabolismus!

Mnoho lidí se domnívá, že obezita je spojena s nadměrným příjmem jídla.

Někdy je to pravda, někdy ne, ne každý, kdo má nadbytečné kilogramy jí hodně.

Někdo naopak jí málo, počítá kalorie, bojí se najíst se, a přesto nehubne, zatímco jiný si dopřává větší porce jídla a je štíhlý.

Příčina je v pomalém metabolismu.

Jednorázové diety nejsou řešením, naopak velmi zpomalují metabolismus a může trvat i rok, než se metabolismus zrychlí a začne pracovat jak má.

Metabolismus se sice snižuje s věkem, u žen je také hormonální vliv, přesto však není důvod k nářkům nad pomalým metabolismem.

Co je metabolismus

Metabolismus je látková výměna. Rychlost metabolismu je rychlost, jakou tělo zpracovává živiny z potravy.

Základní látková přeměna našeho těla je bazální metabolismus. Bazální metabolismus, zkratka BMR (Basal Metabolic Rate) je energie, která je nezbytná pro základní životní pochody v organismu za úplného tělesného i duševního klidu.

Jakákoliv činnost, jako je např. sprchováni, oblékání se, chůze, ale i duševní činnosti nebo emocionální vypětí, naši energetickou spotřebu úměrně tomu zvyšují. Čím je člověk pohybově aktivnější, tím se podíl bazálního metabolismu na denní energetické spotřebě snižuje.

 Každý člověk má jinou hodnotu bazálního metabolismu.

Výše bazálního metabolismu je ovlivňována věkem, tělesnou stavbou, fyzickou aktivitou, stravovacími návyky, zda je člověk obézní, nemocný a dalšími faktory.

Pohybově aktivní jedinec má tělo obalené svalovou hmotou, má vyšší hodnotu bazálního metabolismu. Svaly spalují větší množství energie i v klidu. Obézní jedinec s malým množstvím svalů a s velkým množstvím tukové tkáně má nižší bazální metabolismus.

Fyzicky aktivní jedinec si může dopřát energeticky vydatnou stravu a nepřibere, protože má zrychlený metabolismus. Potrava, kterou přijme, prochází rychle zažívacím traktem a tělo nestačí většinu tuků a cukrů v ní obsažené zpracovat a uložit.

Proč jednorázové diety zpomalují metabolismus

 Největší chybou je držet jednorázovou drastickou dietu bez pohybu, cvičení. Naše tělo vnímá prudké snížení příjmu jídla jako hladovění, a podle toho jedná.

Okamžitě přepne do nouzového režimu, tj. zpomalí metabolismus na minimum. Do tukových zásob téměř všechna zkonzumovaná potrava, i to, čeho by si vaše tělo jinak ani nevšimlo, v pudu sebezáchovy tělo sníží bazální metabolismus.

Po návratu k běžné stravě tělo spoří a ukládá vše do tukových zásob na horší časy, kromě toho je tělo po drastické dietě vyhládlé, a nutí svého majitele k vyššímu příjmu energie, aby mohlo shromáždit zásoby pro další období hladu.

Není divu, že pracně shozená kila jsou zpět a mnohdy ještě nějaké to kilo navíc. Pokud chce dotyčný jedinec za nějakou dobu chce opět zhubnout a zopakuje jednorázovou drastickou dietu, rozjede se  kolotoč, který výrazně zpomaluje metabolismus a znemožňuje tím hubnutí.

Proto by dlouhodobý příjem energie neměl klesnout u mužů pod 1700 Kcal (7140 kJ) a u žen pod 1500 kcal (6300 kJ).

Tipy pro zrychlení metabolismu

Aby hubnutí bylo trvalé, je třeba nastartovat metabolismus, zrychlit ho, zvýšit hodnotu bazálního metabolismu a zároveň nemít dlouhodobě nižší příjem energie než je bazální metabolismus. Zrychlit metabolismus není tak jak se na první pohled může zdát. Pro zrychlení metabolismu je třeba dodržet tato pravidla.

  1. Pravidelnost a střídmost nejen ve stravě, ale také v pohybu, kdo cvičí více, než je jeho tělo zvyklé nejenže nespaluje tuky, ale sacharidy a potom bílkoviny, ale také si díky nadměrné zátěži může přivodit zdravotní komplikace.
  2. Dostatek vhodných tekutin, to znamená tekutin, která zavodňují tělo, dehydratované tělo má pomalejší metabolismus.
  3. Snížení teploty, při nižší teplotě musí tělo vydat energii na to, aby se zahřálo. Chlad aktivuje hnědou tukovou tkáň, která zrychluje metabolismus.
  4. Některé potraviny zrychlují metabolismus, např. 75% a více procentní hořká čokoláda, zázvor, chilli papričky, ocet z jablečné šťávy, ananas, zelený čaj, skořice.
  5. Dostatek bílkovin ve stravě. Bílkoviny zasytí a podpoří nárůst svalové hmoty, Bílkoviny jsou stavební částí těla i svalů.
  6. Dostatek spánku, odpočinku, nedostatek spánku znamená vyšší produkci ghrelinu, hormonu hladu, který povzbuzují chuť k jídlu.
  7. Duševní pohoda je potřebná, při stresu jdou kila nahoru. Kromě toho mnoho lidí má sklon zvládat stres pomocí jídla.
  8. Dostatek pravidelné vhodné pohybové aktivity, tj. takové aktivity, která je přiměřená fyzické kondici dotyčného jedince a která ho baví.

Pro efektivní hubnutí a udržení si tělesné hmotnosti nám nepomohou žádné zázračné pilulky ani zaručené diety, ale změna našeho životního stylu, která nám pomůže zrychlit náš metabolismus.

Autorka: Evžena Janovská

 

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář