Pitný režim v létě: Nezapomínejte na dostatek vhodných tekutin!

 Kolik tekutin potřebuje člověk denně přijmout?

Naše tělo denně vyloučí 1,5 až 2,5l vody za den, v horkých letních dnech více, z toho přibližně 53 % odchází močí, 40 % pokožkou ve formě pocení a plícemi a 7 % ve formě stolice.

Každý člověk potřebuje jiné množství tekutin, množství tekutin záleží na hmotnosti, výšce, fyzickém výkonu, prostředí, v horku je vyšší potřeba tekutin.

Vyšší potřeba tekutin je i při hubnutí, kdo jí méně, potřebuje více pít.

Doporučený příjem tekutin pro průměrného člověka je 2 až 3 l, v horku až 5 litrů.

Optimální pitný režim lze vypočítat vynásobením tělesné hmotnosti s koeficientem 0,035, kdo trpí nadváhou nebo obezitou, ať přičte ke každým 11 kg ještě 0,25l.

 Jak se projevuje špatný pitný režim?

Nedostatek vody v těle se projevuje nenápadně, zpočátku bolestí hlavy, pocitem žízně, suchou kůží a okoralými rty, později se připojuje únava, nervozita, pocit neklidu, nesoustředěnost, točení hlavy a zácpa.

Později dochází k poruchám koncentrace, neostrému vidění, ospalosti, horečce a bezvědomí.

Lidé, kteří pijí nedostatečné množství vhodných tekutin, trpí často migrénami, zácpou, infekcemi močových cest a tvorbou močových kamenů.

Co se děje v našem těle při nedostatku vody

Voda ředí krev, při nedostatku vody zhoustne krev, následně se zhorší prokrvení orgánů a tím jejich okysličení, cítíme se malátní a naše výkonnost klesá.

Nedostatek vody klade zvýšené nároky na ledviny, ledviny vylučují koncentrovanou moč, je zde riziko tvorby močových kamenů a zánětu močových cest, velká dehydratace může vést k selhání funkce ledvin.

Sliznice dýchacích cest jsou vysušené, a to má za následek větší náchylnost k onemocnění.

Při nedostatku vody nemohou probíhat správně biochemické procesy v našem těle ani fungovat termoregulace.

Při nedostatku vody v těle se zvyšuje koncentrace různých toxinů a odpadních látek.

Při 8% ztrátě vody nejsme schopni chůze a při 11% ztrátě dochází k naprostému selhání organismu.

Zdravý není ani nadbytek tekutin

Našemu zdraví neprospívá ani nadměrný příjem tekutin, zvláště, je-li spojen i s nadměrnou konzumací solí.

Tím přetěžujeme ledviny i krevní oběh, zvyšuje se krevní tlak a mohou také vznikat otoky nohou.

Hraniční množství tekutin lze vypočítat podle vzorce tělesná výška na druhou.

Nejhorší je nárazové přepití, naše tělo je schopné zpracovat za hodinu maximálně 1 l vody.

Při nárazovém přepití dojde k výraznému zředění krve, ledviny nestíhají filtrovat vodu z krve. Nárazové přepití nadměrně zatěžuje ledviny.

režim

Jak poznat, že má tělo dostatek tekutin?

Mělo by se pít průběžně během celého dne po menších dávkách a nečekat na pocit žízně.

Pocit žízně je jedním z projevů dehydratace, a to už došlo ke ztrátám 2 až 3 % vody a snížení naší výkonnosti o 20 %.

Nejlepším ukazatelem je barva a množství moče, fyziologická barva moče je slámově žlutá, a množství moče je větší než 1 l.

Čím více je tělo dehydratované, tím je moč koncentrovanější, má tmavší barvu a je jí menší množství.

Vhodné a nevhodné nápoje

Není nápoj, jako nápoj, některé nápoje sice zaženou pocit žízně, ale odvodní tělo.

Mezi takové nápoje patří silný černý čaj, káva a další kofeinové nápoje, alkohol a také pivo, kromě nízko stupňového.

Káva a pivo mají močopudné účinky.

K jednomu šálku kávy je doporučeno vypít sklenici vody.

Slazené nápoje a limonády také nejsou vhodné nápoje, které dodají našemu tělu vodu.

Vysoká koncentrace cukru, již 10 g cukru, což je 1 polévková lžíce na 100 ml zpomaluje vstřebávání tekutiny ze žaludku.

A nejen to, může dokonce dojít k nasátí tekutiny z krve do žaludku a tím i do střev, kde způsobí průjem a tím ztrátu tekutin.

Vhodné nejsou ani barvené a chemicky konzervované nápoje, tyto nápoje jsou zátěží pro játra a ledviny.

Mezi vhodné nápoje patří pitná voda, neperlivé stolní a minerální vody bez příchuti.

Vhodné jsou i šťávy z čerstvého ovoce, kvalitní neslazené zelené, bílé, ovocné a bylinkové čaje.

Sklenice chladné, ale ne ledové vody, s citronovou šťávou, plátkem citronu a lístky čerstvé máty je skvělým osvěžením v horkých letních dnech.

Pro doplnění tekutin je vhodné také ovoce a zelenina s vysokým podílem vody, např. meloun, jahody, třešně, ananas, broskve, mandarinky, jablka, meruňky, pomeranče, grapefruity, nektarinky, hlávkový salát, ledový salát, salátové okurky, papriky, rajčata.

Pro doplnění tekutin jsou vhodné i polévky.

 Autorka: Evžena Janovská

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář