Proč mnohé diety brzy selžou?

Nadváha a obezita jsou problémy, se kterými se potýká mnoho lidí.

Přestože je spousta „zaručených“ návodů, jak zhubnout a nechybí ani spousta různých přípravků na hubnutí, mnohým lidem se nedaří znavit se nadbytečných kil.

Co je příčinou neúspěchu?

Příčina není jedna, je mnoho příčin, proč mnohé diety nefungují. Jednou z příčin jsou:

Drastické diety

Drastické diety slibují rychlé hubnutí, mnozí lidé se rozhodnou „zatnout zuby“ a „něco vydržet“.

Trápí se hlady, dřou v posilovnách či ve fittness centrech do úpadu a výsledek nikde. Pokud shodí nějaké to kilo, není to tuk, ale voda a svaly.

Brzy se dostaví celková fyzická a duševní vyčerpanost, podrážděnost, deprese, změny nálad.

Mnoho lidí nevydrží držet dlouho drastické diety a vrátí se k původním nezdravým návykům, které byly příčinou nadbytku kil a výsledkem je vyšší tělesná hmotnost a větší množství tukových zásob, než měli před držením diety.

Kromě toho si poškodí metabolismus a výsledkem je, že se jim nedaří hubnout. Při opakovaném držení drastických diet hrozí riziko vzniku zdravotních problémů vlivem nedostatku živin a dalších potřebných látek.

Na malé množství lidí, kteří vydrží dlouhodobě držet drastické diety, čeká past jménem mentální anorexie.

Jak z toho ven?

Nedržet drastické diety, jíst sice méně a často, ale nejíst příliš malé porce.

Při hubnutí je třeba snížit příjem energie, strava však má zůstat vyvážená a má obsahovat dostatečné množství všech potřebných látek.

Hlad

Při správně sestavené redukční dietě nedochází k pocitům hladu. Hlad krátce po jídle je signálem, že složení stravy není správné.

Nepříjemný pocit hladu je doprovázen ztrátou energie. Pocit hladu vyvolávají různé drastické a jednostranné diety a diety, při kterých je výrazně omezena některá z živin, obvykle sacharidy nebo tuky.

Při pocitu hladu člověk nesáhne po zelenině nebo po jiných potravinách, které mají velký objem, ale méně energie. Sáhne po sladkém a tučném jídle.

Málokdo zůstane u malých porcí, většina lidí při hladu sní velké množství potravin bohatých na sacharidy a na tuky.

Jaké je řešení?

Vyvážená skladba stravy s dostatkem všech živin a dalších potřebných látek. V jídelníčku toho, kdo chce zhubnout, musí být dostatek bílkovin a vlákniny, látek, které člověka zasytí na delší dobu.

Dostatek bílkovin je také jednou z nutných podmínek, aby nedocházelo k úbytku svalové hmoty.

Konzumace „light“ potravin

Součástí některých jednorázových redukčních diet jsou „light“ potraviny, to znamená potraviny se sníženým obsahem tuků nebo potraviny, u nichž byl cukr nahrazen chemicky vyrobenými náhradními sladidly.

U „light“ potravin je sníženo množství tuků na úkor sacharidů. Jelikož tuky dodávají jídlu chuť i konzistenci, jsou do těchto potravin přidávaná různá zahušťovadla i zvýrazňovače chuti a další chemické látky.

Zahušťovadla jsou různé škroby, což znamená sacharidy. Sacharidy, stejně jako tuky jsou zdrojem energie.

Dalším typem „light“ potravin jsou různé rýžové chlebíčky, knäckebrot a další.

Tyto potraviny bývají součástí některých diety, zejména diet, při kterých se vynechává pečivo a přílohy.

Tyto potraviny mají za cíl nahradit pečivo a přílohy.

Mnozí lidé se mylně domnívají, že po těchto potravinách zhubnou. Naopak přiberou. Tyto potraviny mají malý objem a hodně energie, kromě toho je brzy po nich hlad.

Ani po „light“ limonádách a dalších nápojích, ve kterých je cukr nahrazen chemicky vyrobenými náhradními sladidly.

Tato sladidla neobsahují žádné kalorie, přesto po nich nezhubnete.

Tato sladidla nalhávají tělu, že přijalo cukr a tělo jako odpověď vyloučí inzulín, následně poklesne hladina glukózy v krvi a dostaví se únava a hlad.

Není třeba dodávat, že při hladu se obvykle konzumuje větší množství jídla bohatých na sacharidy, tuky a kila jdou nahoru.

Kromě toho chemicky vyrobená náhradní sladidla nejsou pro naše zdraví nic moc.

Co s tím dělat?

Jíst vyváženou stravu, ve které je sníženo množství energie.

Nejlepší jsou neslazené nápoje, pokud si je chcete osladit, použijte přírodní sladidlo stévii, které má sladkou chuť, zdraví prospěšné látky a při kterém nepřiberete.

Při redukční dietě je třeba snížit množství tuků, což znamená vybírat méně tučné potraviny, nikoli „light“ potraviny a kvalitní tuky, zejména rostlinné oleje, ořechy, semínka, ryby.

Občas je možné si dopřát kousek másla. Další zásadou je jíst jídla s větším objemem, ale s menším množstvím energie.

Nedostatek pohybu či nesprávně zvolená pohybová aktivita

Pravidelná, správně zvolená pohybová aktivita je spolu se správně sestavenou redukční dietou podmínkou úspěšného hubnutí.

Mnozí obézní lidé dokáží trpět hlady při různých drastických dietách, avšak pohyb je pro ně příliš nepříjemný.

Pokud tito lidé hubnou, úbytek jejich tělesné hmotnosti tvoří voda a svaly.

Po držení drastické diety jsou pracně shozená kila zpět a kromě toho přibydou tukové zásoby a zpomalí se metabolismus.

Jiní lidé naopak tvrdě dřou v posilovně či ve fittness centrech, kila však nejdou dolů. To opravdu dokáže člověka pořádně znechutit.

Jaké je řešení?

Najít si vhodnou pravidelnou pohybovou aktivitu, která vás bude bavit a která bude přiměřená vaší fyzické kondici i vašemu zdravotnímu stavu.

Pokud chcete zhubnout, zvolte aerobní pohybové aktivity, jako je rychlá chůze, nordic walking, běh, jízda na kole, in-line bruslení, tanec, aerobik.

Posilování můžete zařadit pouze jako doplněk cvičení.

Zákeřné chutě

Mnohým lidem se během držení diety často stává, že dostanou neodolatelnou chuť na něco, co v dietním jídelníčku nemá co dělat.

Přemáhají se, vyhýbají se zakázaným potravinám, avšak chutě se zvyšují. Výsledkem je porušení zásad diety a hojné dopřání si zakázaných kalorických pochoutek.

Co s tím dělat?

Nadměrné mlsání kalorických dobrot je velkou brzdou hubnutí. Aby k tomu nedošlo, je dobré někdy občas polevit a v malém množství si dopřát onu dobrůtku, ideálně její zdravou variantu.

Kousek kvalitní hořké čokolády na rozdíl do poloviny dortu vaše hubnutí nezbrzdí.

Reakce okolí 

Někdy člověk čeká od svého okolí podporu ve své snaze o hubnutí a dočká se pravého opaku.

Vaše okolí si před vámi hojně dopřává dobrůtky, které zrovna nemůžete a slyšíte od něho věty typu „vždyť vypadáš dobře i takhle” nebo „ta kila navíc ti sluší”, „ s tím se musíš smířit, každý nemůže být štíhlý“.

Takové jednání dokáže pořádně ztížit a ztrpčit snahu zhubnout.

Jaké je řešení?

V první řadě je nutné upozornit své okolí, že to s hubnutím myslíte vážně a stát si za svým názorem.

Je sice pravda, že jedinec se širokou, rozložitou kostrou nebude mít nikdy postavu subtilní baletky nebo modelky, to však neznamená, že musí být obézní a že nikdy nebude mít hezkou postavu.

Je dobré se také pokud možno vyhýbat příležitostem, které by vás mohly svést.

Pokud jste se rozhodli zhubnout, není dobré trávit svůj čas s kamarádkami, pro něž je požitkem hojné množství kalorického jídla.

Naopak je dobré trávit svůj čas se známými, kteří mají rádi pohyb, kteří jsou aktivní.

Stres

Stres může být velkou překážkou hubnutí, stres podporuje vylučování hormonu zvaného kortizol, který podporuje ukládání tuku v oblasti břicha a boků.

Navíc mnozí obézní lidé zvládají stres jídlem, náladu si zvednu nějakou sladkostí. Jídlo je pro ně utěšitelem ve smutku, ve stresu, když doléhají starosti a problémy, které je třeba řešit.

Jak z toho ven?

Emoce mnohdy dokáží člověka ovládnout a zatemnit racionální myšlení. Víme, že sladkost nám na chvíli zvedne náladu, ale zbrzdí naše hubnutí.

Můžeme padnout do výčitek a do pocitu, že nemá cenu se snažit o hubnutí, že je to marné. Jídlo není utěšitel, nedělá nás odolnějšími vůči stresu.

Tukové polštáře nejsou zrovna tou nejlepší bariérou proti stresu. Stres je třeba zvládat jinak, relaxací, zájmovou činností, pohybem.

Ani různé přípravky a pilulky na hubnutí nezaručí trvalou štíhlost

Tyto přípravky vám sice mohou pomoci dosáhnout vysněné štíhlé linie, avšak vás nenaučí zdravým návykům, které vedou ke štíhlosti i k jejímu udržení.

Výsledkem je, že pokud přestanete užívat přípravky a pilulky na hubnutí opět přiberete.

Autorka: Evžena Janovská

.

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář