Co je láska? 5 věcí, které nás mohou naučit děti

V rámci výzkumu byla dětem předškolního a mladšího školního věku položena zdánlivě jednoduchá otázka: “Co to znamená láska?”
Odpovědi jsou doslova úžasné a myslím, že se z nich i dospěláci mohou hodně poučit.

Co znamená láska?

Ani značným úsilím jsem nedokázal zjistit původní zdroj, neboť žádná ze stránek, na nichž jsem tyto texty nalezl, neobsahuje odkaz na prameny. To podporuje názor, že se jedná o podvrh a odpovědi nejsou autentické. Na druhou stranu není tento text uveden ani mezi hoaxy – internetovými “kachnami”. Nechme tedy otázku autenticity otevřenou a dovolme si doufat, že by to všechno mohlo být opravdové…

Co tedy děti na otázku “Co to znamená láska?” odpovídaly?

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 

Gratulujeme. Jste skvělí... Děkujeme za čtení příspěvku... 

Registrujte se na webu pro další skvělé dárky... 

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 

 

Když tě někdo miluje, říká tvé jméno jinak. Prostě víš, že tvoje jméno je u nich v bezpečí.

Vilém, 4 roky

Vilém nás učí, že:

Láska činí věci zvláštní.

Kdykoliv se rozhodnete věnovat někomu svou lásku (či přátelství, což je jedna z forem lásky), tento vztah se stává jedinečným.

Partnerská láska je fascinujícím mixem neurologických pochodů, které slouží primárně rozmnožování a zachování druhu homo sapiens (prvotní fáze zamilovanosti, vysoké erotické přitažlivosti, atd…), a vyšších (tzn. vývojově mladších) mozkových funkcí – zejména co se týče společného života, zvládání problémů a krizí, apod. – kdy do hry mnohem více vstupuje vědomí a vědomé rozhodování.

Neurologická povaha lásky jde však daleko nad rámec možností tohoto článku i erudice autora. Doporučuji např. práci antropoložky Helen Fisher.

Bez ohledu na to, zda rozumíme neurologickým pochodům ve svém mozku nebo zda vnímáme esoterickou stránku lásky, či nás zajímá její interpretace z jakéhokoliv jiného pohledu, musíme vědět jediné:

Láska činíme věci zvláštní. A naopak, jednáním s lidmi, jako by byli zvláštní, podněcujeme jejich lásku.

To je Vilémova lekce.

 

Maminka mě má raději než kohokoliv. Nevidíte, že by mi někdo jiný dával pusu na dobrou noc.

Klára, 6 let

Klára nás učí, že:

Láska potřebuje blízkost.

I když romantické filmy nám servírují příběhy o lásce na dálku, a i moderní životní styl často vyžaduje odloučení, nutnou podmínkou šťastného konce každé pohádky je, aby princ a princezna žili spolu šťastně až do smrti.

Láska mezi dvěma lidmi se podobá zahradě: Musíte jí věnovat náležitou péči, jinak vám zaroste plevelem a nebude na ni hezký pohled.

Zpočátku vztahu je přirozené, že instinktivně vyhledáváme fyzickou blízkost partnera (pamatujte, že tady je ve hře hlavně rozmnožování:-) Později tato hormony vybuzená touha částečně opadá, a na místo musí nastoupit svědomitá píle zahradníka, který s láskou pečuje o svou zahradu, aby kvetla a nesla své ovoce.

To je Klářina lekce.

 

Láska je, když dáte někomu většinu svých hranolek, aniž by vám museli dávat svoje.

Kristýna, 6 let

Kristýna nás učí, že:

Láska je bezpodmínečná.

rodičovská láska

Představte si následující dialog u stolu:

“Dám ti svoje hranolky, ale musíš mi za ně dát svoje krokety.”
“Jestli chceš moje krokety, tak mi prvně musíš do ledničky dojít pro limonádu.”
“Jestli …”

Ale takovéhle podmínky v lásce neplatí. Skutečnou lásku nemůžete stavět na vztahu JESTLIŽE -> PAK. Prostě buď lásku cítíte, nebo ne.

Jistěže je fajn získat nějaké krokety za svoje hranolky. Ale jestli svoje hranolky rozdáváte jenom kvůli tomu, abyste dostali krokety od druhých lidí, tak to nenazývejte láskou!

To, jestli budete cítit lásku, nebo ne, je ve Vás samotných. Prostě nezištně rozdávejte svoje hranolky.
Někdo Vám možná nic nedá. To je v pořádku – je to jeho/její rozhodnutí. Stejně tak je v pořádku, když se rozhodnete, že už od Vás žádné hranolky nedostane:-) Mnohem víc bude totiž těch, kteří Vám oplatí svými kroketami, opečenými brambory a kdovíčím ještě.

Co je však klíčové, je slovíčko “nezištně”. Jestli totiž Vaším motivem bude získat cizí krokety, Vaše jednání bude manipulativní a jako takové nemůže přinést déšť kroket.

To je Kristýnina lekce.

 

Jestli se chcete naučit milovat, začněte s tím, koho nenávidíte.

Nikola, 6 let

Nikola nás učí, že:

Láska překonává nenávist.

Upřímně – tahle část článku je pro mne extrémně těžká. Neumím totiž psát o něčem, co neznám.

Teď si možná klepete na čelo: Jak může prohlásit, že nezná nenávist?
Přesto je to tak. Opravdu neexistuje nikdo a nic, vůči komu bych dokázal cítit nenávist.

Jak jsem toho dosáhl? Pochopil jsem dvě věci:

Za prvé, každý dělá to, co považuje za nejlepší. Mohu se tím pádem na něj zlobit? Chová se přece úplně stejně, jako já.

Za druhé, uvědomil jsem si, že nenávist škodí především mně samotnému. Hněv, který jsem pociťoval, zvyšoval můj krevní tlak a způsoboval zažívací problémy. A to nemluvím o negativních dopadech na mé vztahy s ostatními lidmi.
Uvědomil jsem si, že se musím rozhodnout. Buď mohu mít život naplněný nenávistí a ničit sebe sama, nebo ho naplním láskou. Vybral jsem si to druhé.

To je Nikolina lekce.

 

A to nejlepší jsem si nechal nakonec:

Když někoho miluješ, řasy ti kmitají nahoru a dolů a z očí ti létají jiskřičky.

Karin, 7 let

Tohle, myslím, komentář nepotřebuje:-)

Jestli se chcete dočíst ještě více o lásce, a zajímá Vás, jak ji rozproudit ve svém životě, nenechte si ujít největší český ebook na poli osobního rozvoje: Magická slova Mistrů života.

Obsahuje celou kapitolu o lásce a k tomu dalších 36 magických slov!