Jak se stát úspěšným a vyrovnaným obchodním zástupcem a vyhnout se vyhoření

Práce obchodního zástupce je velice různorodá a dá se na ni nahlížet z více úhlů pohledu.
Někdo dělá obchodníka pro peníze, někdo pro kariéru, někdo má potřebu pomáhat lidem, někdo má rád práci s lidmi, někdo rád jezdí autem a jistě by se daly najít další důvody, proč tuto práci dělat. Zrovna tak jako se dají najít důvody, proč tuto práci nedělat.
Přístup k práci je i jeden z důvodů, proč obchodníci častěji mění firmu, pro kterou pracují. Někteří dokonce odcházejí od obchodní činnosti úplně. Důvodem bývá veliká psychická zátěž a stále stoupající nároky.
Záleží na Vás, jak vysoké jsou Vaše cíle a kam až jste ochotni jít. Vždy je něco za něco.
Výzkumy uvádějí, že po 5-7 letech dochází k tzv. „vyhoření“. Netýká se to jenom obchodních zástupců, ale také lidí v manažerských a vedoucích funkcích.

Čím máte vyšší funkci, máte i vyšší odpovědnost. Současně narůstá i míra stresu. Důsledkem je vyhoření, které nastává o to rychleji, čím je rychlejší Váš postup po kariérním žebříčku.

Jde o Vaši schopnost, jak se rychle vyrovnáte se stresem a velkou psychickou zátěží. Jakým způsobem a jak rychle dokážete stres odbourat. V případě vyhoření se Vaše mysl nestačí regenerovat, nezvládá sama stres odbourat. Díky vyhoření ztratíte motivaci i chuť k práci.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 

Gratulujeme. Jste skvělí... Děkujeme za čtení příspěvku... 

Registrujte se na webu pro další skvělé dárky... 

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 

„Vyhoření“ dokážete zabránit jedině pozitivním myšlením a pozitivním postojem, relaxací a dostatečným odpočinkem. Potřebujete neustále doplňovat pozitivní energii, abyste zvládli odbourávat stres.

V obchodní branži záleží nejen na službách nebo produktech, které prodáváte, ale i na prodejním systému firmy.

Za dobu své praxe jsem prošla několika firmami a každá byla jiná. Moje začátky v práci obchodního zástupce byly ve firmě, v níž jsme prodávali inzerci. Každý rok se dělal nábor do tří katalogů. Na každý katalog se stále znovu rozdělovalo území. Když jsme měli během roku stejné území, byla to výhra. Každý měsíc jsme začínali od nuly. Žádné velké budování vztahů se nekonalo. Nebylo kdy. Dvě tři pracovní schůzky za rok u jednoho zákazníka velkou vazbu neudělají. Všechno jsme si platili sami. Auto, pohonné hmoty, telefon.

Na druhou stranu jsme měli telefonistku, která nám sjednávala schůzky. Pro nováčka tvrdá zkušenost, ale zase za dobré peníze. Rozhodně jiná práce než od stolu v kanceláři. Tento způsob práce je náročný na psychiku a dlouho se vydržet nedá. V takové situaci si uvědomíte, že peníze jsou sice fajn, ale za jakou cenu.

Když se Vám povede změnit firmu dříve, než na obchod zanevřete, můžete pokračovat v práci jinde. To si potom dobře vybíráte, co a kam půjdete prodávat.

Mé další zkušenosti byly v podobném duchu. Nikdo se s Vámi nemazlí. „Všechno si zaplať sám a hlavně přines co největší tržbu, víc nás nezajímá.“ Jste naprosto samostatná jednotka, která se stará sama o sebe. Jak si co zařídíte, tak to máte.

Možná se Vám to zdá být tvrdé, berte to ale jako fakt. Obchoďáka nikdo za ručičku vodit nebude. Ten, kdo někdy prodával, bude asi souhlasit, že všechny útrapy přebije úžasný pocit z uzavřeného obchodu. To můžete rozdávat sebevědomí na potkání a všechna příkoří jsou zapomenuta.

Asi před deseti lety jsem začala prodávat zboží do maloobchodních prodejen. Prodávali jsme tzv. ambulantně (zboží máte s sebou na autě). Jezdila jsem nejdříve pikapem a skončila u téměř šestimetrové dodávky. Vytvořila jsem si svoji síť zákazníků, které pravidelně navštěvuji. V té době, jsem po tvrdých zkušenostech z prodeje inzerce měla úžasný pocit klidu a bezpečí. Jako když se vrátí loď z rozbouřeného moře do přístavu.

Dnes zase jezdím osobním autem, objednávky se vychystávají ve firmě, se svými zákazníky mám velice dobré vztahy a práce obchodního zástupce mě stále baví. Pokud se naučíte plánovat čas a dobře si vše zorganizujete, můžete fungovat beze strachu a stresu.

Před několika dny jsem si uvědomila, že moje kariéra obchodního zástupce postupuje podle pyramidy potřeb od A. Maslowa. Od potřeb základních, přes potřebu jistoty a bezpečí. Potřeba uznání přijde později. Když si získáte úctu a respekt, začnete hledat seberealizaci, přesně jak popisuje A. Maslow.

A. Maslow byl americký psycholog, autor hierarchie lidských potřeb. Podle A. Maslowa má člověk pět základních potřeb. Pro uspokojení potřeb na vyšším stupni je podmínkou alespoň částečné uspokojení potřeby na stupni nižším.

  • Základní potřeby (spánek, jídlo, pití, sex, …)
  • Potřeby bezpečí, jistoty (vyřešení existenčních záležitostí, bydlení, práce)
  • Potřeba příslušnosti a lásky (mezilidské vztahy, rodina, přátelé)
  • Potřeba uznání (respekt, uspokojení z práce, kariéra, prestižní věci, uznání)
  • Potřeba seberealizace (osobní rozvoj, dělat něco pro sebe, být prospěšný druhým)

Všichni procházíme pyramidou potřeb od Maslowa, ale záleží na každém z nás, jak vysoko vystoupáme. Doporučuji, staňte se úspěšným obchodním zástupcem a spřádejte plány, jak dál. Až přijde touha po seberealizaci, budete připraveni. Rozhodnutí, jakým se stanete obchodním zástupcem, je jenom na Vás.

Další informace o práci obchodního zástupce, najdete na profilu průvodce a na mém webu, kde na Vás čeká dárek.

Přeji Vám správné rozhodnutí.