Cíl - Co Je To A Jak Vytvořit Cíl, Který Se Splní? Chytré Stanovení Cíle...

Co je to cíl a Jak vytvořit cíl, který se splní? Stanovení SMART cíle a jeho dosažení nejen na nový rok…

Jak stanovit cíl, který dosáhnete? V dnešním článku se zaměříme na stanovování cílů
Projdeme základní věci, které jsou Vám nejspíš známé, ukážeme si však navíc také tři konkrétní příklady, jak si cíle stanovovat tak, aby byly dosažitelné (níže na stránce)…

cíl, cíle, stanovování cílů

Proč jsem se dnes rozhodl zabývat tématem stanovování cílů?

Smutná skutečnost, kterou potřebujeme dohromady změnit, je ta, že většina lidí si žádné cíle nestanovuje, protože se nechtějí zklamat.
Nechtějí zažít ten hořký pocit neúspěchu, pokud se jim cíle nepodaří naplnit a nebo prostě neví, že je stanovování si cílů důležité…

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 

Gratulujeme. Jste skvělí... Děkujeme za čtení příspěvku... 

Registrujte se na webu pro další skvělé dárky... 

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 

Mnoha průzkumy však bylo dokázáno, že ti, kteří si své cíle stanovují a napíšou si je na papír, ti jich dříve či později bez výjimek dosáhnou… 
Nutně to neznamená, že jich dosáhnou na poprvé, ale 100% jich dosáhnou – jen je to někdy malinko později.

Faktem je, že jednou z největších příčin, proč většina lidí nedosáhne svých snů, přání a cílů je totiž to, že si je prostě a jednoduše nestanovují.

A nebo když si je stanoví jednou a nepodaří se jím je dosáhnout napoprvé, tak si je nestanoví znovu a znovu, dokud jich nedosáhnou…

Většinou se to neučí na školách, ani v rodinách a tak si cíle stanovuje jen hrstka lidí…

Většina lidí si stanovuje pouze to, kam v létě pojedou na dovolenou, nebo novoroční předsevzetí, která však do poloviny února většina lidí zapomene či vzdá…

To je však málo, pokud chcete, aby se Váš život posunul kupředu.

Na úvod: Co je to vlastně ten cíl? A co je Vaším cílem?

cíl, smart cíl, smart stanovování cílů, jak dosáhnout cíle, cíle, stanovování cílůCíl je jednoduše koncový stav.
Místo, kam chcete dojít, nebo něco, čeho chcete dosáhnout.

Jakýkoliv sen, touha nebo vize lze rozdělit do menších kroků – do jednotlivých cílů a podcílů.

Jednotlivé cíle jsou jako patníky u cesty – vymezují nám směr toho, kam chceme dojít.

Jestliže někam v životě chcete dojít, musíte mít představu o své vizi… 

Jestliže by to bylo například “dosáhnout svůj vlastní život bez hranic“, tak je potřeba, abyste popsali jako takový “život bez hranic” vypadá pro Vás a co si Vy osobně pod tímto výrazem představujete… 

A pak je potřeba, abyste tuto svou vizi rozdělili na menší části a stanovili si cíle a termín, kdy těch jednotlivých částí dosáhnete (dosáhnete svých cílů). 

Když to uděláte, pak svou vizi zrealizujete, protože cíle Vás povedou správným směrem a neumožní Vám uhnout z cesty a rozptylovat se (nebo alespoň ne příliš dlouho).

Položte si tedy tyto otázky: 

 

Proč si stanovit cíl nebo více cílů? Co to přinese?

Jak už jsem zmínil výše – ještě nikdy ničeho nebylo dosaženo, pokud si někdo prvně nestanovil nějaký cíl, který by chtěl dosáhnout a pak ho šel dosáhnout…

Už jen tato informace by Vám měla postačit k tomu, abyste si jej stanovili.

Jen těžko lze dosáhnout čehokoliv bez předchozího vědomí ohledně toho, co chcete získat nebo čeho vlastně chcete dosáhnout…

Člověk, jež jde životem bez cílů, se chová stejně jako lukostřelec, který trénuje na louce, ale nemá před sebou žádný terč!

Prostě a jednoduše posílá šípy nazdařbůh do lesa nebo do mraků.

  • Jak efektivní asi bude takový trénink?
  • O jak mnoho se může zlepšit jeho muška?
  • Jak se může zlepšit jeho technika napínání a vypouštění šípu?

 

Přemýšlejte dále o následujících faktech…

Z dlouhodobých výzkumů vyplývá, že…

  • Jen 3% lidí má jasný cíl, který v písemné podobě uchovávají v šuplíku nebo v počítači. Lidé v této 3% skupině vesměs svého cíle dosáhnou. To proto, že je jasně definován a písemně zachycen.
  • 30% lidí svůj cíl sice nezafixovalo písemně, ale má jej jasně definován alespoň v mysli. Z této skupiny svého cíle dosáhne plných 70% lidí.
    .
  • Zbytek, tedy asi 67% lidí, žádný pevně uchopitelný cíl nemá, věří na náhodu nebo na zázrak, jako třeba na výhru v loterii. Svůj život prožijí podle hesla – nemám sice tušení, co chci, ale nedám pokoj, dokud toho nedosáhnu.
    A tak se motají v nikdy nekončícím bludném kruhu…
    .

Proto si stanovujte cíl pro každou oblast života…

Garantuji Vám totiž, že máte skutečně vysokou šanci cíle dosáhnout (trefit terč byť třeba ne hned do středu), pokud si cíl stanovíte (terč umístíte tak, abyste jej viděli)… 

A tato schopnost dosáhnout cíle (zasáhnout terč a postupem času i do černého) se bude zvyšovat spolu s tím, jak budete ochotni trénovat a vytrvale o cíl usilovat (vytrvale střílet na terč) – vytrvale pracovat…
cíl, smart cíl, smart stanovování cílů, jak dosáhnout cíle,
Garantuji Vám rovněž – a to vím s úplnou jistotou – že nedosáhnete přesně 100% všech z cílů, které si nestanovíte.

Protože ani nejlépe vyrobený a mířený šíp vypuštěný tím nejlepším lukostřelcem prostě nemůže zasáhnout terč, který na louce nestojí!

Proto si potřebujete stanovovat SMART cíle pro každou oblast Vaše života:

  • kariéra – seberealizace, práce či podnikání
  • finance, investování
  • čas pro sebe
  • zdraví – fyzické a mentální
  • vztahy
  • osobní a duchovní rozvoj

Každý úspěšný člověk, ať v osobním nebo profesním životě, má své cíle.
A také má plán k jejich dosažení.

Když budete mít cíle, budete mít zároveň mnohem větší kontrolu nad svou budoucností.

Proč si dále stanovovat cíle? Cíle Vám Pomohou být efektivnější…

Průzkumy dále ukázaly na fakt, že lidé, kteří mají cíle, jsou až 10x EFEKTIVNĚJŠÍ než lidé, kteří si cíle nestanovují!

Důvod? Jednoduše víte, co máte dělat nyní, zítra a za týden.

Se stanovenými cíli budete mít větší zaměření.

Když budete mít cíle, budete znát jednotlivé kroky, které potřebujete podstoupit, abyste dosáhli svého snu, přání, či velkého cíle.

A pak už bude zapotřebí jen to, abyste si vyhrnuli rukávy a odvedli nezbytnou práci.

PAMATUJTE: Člověk bez cíle, je jako loď bez kormidla unášen proudem bez valné šance na dosažení klidného přístavu…

Větší pravděpodobnost je, že se roztříští o skaliska…
A nebo když už náhodou přístavu dosáhne, je s otazníkem, jestli je to ten, ve kterém se mu bude líbit, ale nač si stěžovat, když si člověk nestanovil cíl… 

 

Váš čas a Váš život mají velkou cenu.

Zbytečnou ztrátou času by bylo snažit se celé roky o něco, čeho můžete dosáhnout za několik měsíců, když budete zaměření… 

Nestačí si jen říct, že se budete mít lépe – mozek nikoho z nás nedokáže uchopit “mít se lépe”, protože je to příliš obecné a nekonkrétní – nedokáže nám k tomu tedy pomoci… 

Potřebujete přesně specifikovat, jak takové “mít se lépe” vlastně vypadá ve Vašem případě a to si popsat na papír a pravidelně o něm přemýšlet. 

Začněte si tedy ještě dnes stanovovat cíle a dělejte to pravidelně a budete směřovat více a více k tomu, co chcete dosáhnout.

Skutečně je to důležité. Neodkládejte to a začněte dnes.

Dejte stranou zklamání z nedosažení cíle…

Mnoho lidí samo sebe připravuje o úspěch a dosažení cílů tím, že se jakoby straní zklamání a chtějí se mu vyhnout tak, že si jednoduše žádné cíle nestanoví…

Prostě jen proto, aby sami sebe náhodou nezklamali, když by svého cíle nedosáhli…

Žijí raději podle proslulého hesla:
Kdo nic nedělá, nic nezkazí

Jenže je to malinko jinak: Jenom ten, kdo nic nedělá, nic nezkazí

Ano, nic nedělat vede skutečně k tomu, že člověk nic moc nepokazí, ale zároveň jeho život směřuje do nikam a je malá pravděpodobnost, že něčeho dosáhne, kromě toho, že se (možná) nezklame…

Protože je spíše pravděpodobné, že když nebude uspívat a nebude dosahovat toho, čeho chcete, budete zklamán stejně, protože jsme biologicky naprogramování a toužíme po tom, abychom se rozvíjeli, abychom uspívali a abychom za něčím šli… 

A pokud si člověk nestanovuje cíle a v životě za ničím nesměřuje, tak potlačuje svou přirozenost a v konečném důsledku bude tak jako tak zklamán…

Jakmile se ohlédne za svým životem, čeká jej frustrace z toho, jak se jejich život vyvinul a že směřuje do nikam…

Zapomněl, že nic neděláním zkazil tu jedinou věc, na které záleží: Svůj vlastní život.

 

Stanovujte si proto cíle… i přes potenciální zklamání…

To, že jich nedosáhnete na poprvé není žádná ostuda, dokonce bych řekl, že pokud si stanovujete opravdu velké cíle, je to zcela běžné, že se Vám nepodaří dosáhnout napoprvé a nemělo by to ve Vás vyvolávat zklamání.

Už jen tím, že někam směřujete a pro něco se natahujete, díky tomu, že máte cíl, dojdete o stovky kilometrů dále než druzí…
… a stanovíte-li si cíl, kterého se Vám třeba na poprvé nepodařilo dosáhnout, opakovaně, nakonec bude Váš a dosáhnete jej…

Nedělejte z toho velkou vědu a prostě si neuskutečněný cíl stanovte znovu. 

cíl, smart cíl, smart stanovování cílů, jak dosáhnout cíle, cíle, stanovování cílů

Jak si správně stanovit cíl?
Správný cíl by měl být SMART (Chytrý)

Asi najdete mnoho jiných metod, jak si stanovit své cíle. 
Nicméně tuto metodu považuji za nejjednodušší a nejrychleji uchopitelnou…

Na úplný začátek stanovování cílů si střízlivě zhodnoťte svou situaci…

  • Budete mít jiné cíle, když s něčím teprve začínáte,
  • a když se už něčemu delší dobu věnujete či někam směřujete.

Střízlivé ohodnocení Vaší situace Vám pomůže lépe si stanovit cíl tak, aby pro Vás byl dosažitelný. Na druhou stranu: Nikdy se nepodceňujte!

Spolu s Vaší rostoucí zkušeností se stanovováním cílů, budete lépe schopni odhadnout, co je ta praví míra, takže si s tím v počátku nedělejte příliš velkou hlavu.

A pak již můžete postupovat podle metody SMART pro stanovení cíle či cílů, kdy jednotlivé písmena popisují, jaký by Váš cíl měl být popsán a stanoven…

Stanovený cíl či cíle si vždy napište na papír, vložte jej do své knihy vizí, diáře či si je přišpendlete na svou Nástěnku snů.

Nebo si své cíle zapište alespoň do počítače word či excel do souboru, který budete pravidelně otvírat.
Studie totiž ukazují, že napsání cílů na papír zvýší Váš vlastní závazek a tím i šance na jejich dosažení až o 30%.
Takže skutečně: Napište si to, co chcete.

 

Aby Váš cíl či cíle byly dosažitelné, potřebujete je mít…

cíl, smart cíl, smart stanovování cílů, jak dosáhnout cíle,Cíle mohou být v jakékoliv oblasti Vašeho života a abyste měli největší šanci na jejich splnění, držte se následujícího jednoduchého klíče.

Specific – Specifické

Nebo-li konkrétní.

Obecné, či neurčité cíle nemá smysl stanovovat, ty se Vám nesplní, protože nebudete vědět, čeho přesně chcete dosáhnout.

Respektive Váš mozek není schopen pracovat na něčem nekonkrétním, neuchopitelném a vágním… 

Vezměte si čas a identifikujte tedy to, co vlastně chcete. Mělo by to být maximálně konkrétní a specifické.

Nepoužívejte žádné všeobecné nebo vágní kecy typu “začnu běhat”.

Mělo by to být jasné i člověku, který o Vás nic neví.

Nestačí říct: “Chci se mít lépe…”

Musíte popsat, jak hodně či jak málo lépe se chcete mít, nebo co to slovíčko “lépe” znamená, protože když to specifikujete,

Váš mozek (podvědomí) začne hledat cesty a způsoby, jak se k naplnění cíle dostat…

Specifický cíl zní například: Uběhnu maraton. Tečka.

Nebo: Koupím si Maserati Quattroporte GTS v černé barvě.

Measurable – Měřitelné

Jak poznáte, že jste svých cílů dosáhli? Potřebujete nějakou měrnou jednotku.

Potřebujete cíle měřitelné, protože až jich dosáhnete, měli byste s jistotou prohlásit, že jste jich skutečně dosáhli.

  • Vydělat hodně peněz – to není měřitelný cíl.
  • Vydělat 3.9 Mio CZK na to, abych si mohl zakoupit Maserati Quattroporte GTS v černé barvě – specifický a měřitelný cíl je.
  • Uběhnout maraton se také měří snadno. (Ač bych přidal v jakém čase viz níže).

Pamatujte: Jestli to nedokážete změřit, nemůžete to řídit.
A tak by Váš cíl měl být svázán s nějakou měrnou jednotkou.
Snadněji tak určíte rovněž to, zda se ke svému cíli přibližujete nebo se od něj naopak odvracíte či oddalujete.

Attainable – Dosažitelné

V češtině se často používá zástupného slova Ambiciózní – cíl, který si stanovíte, by měl způsobit, že se změníte.

Nestanovujte si cíle, které je pro Vás snadné dosáhnout, to nikam nevede a zůstanete na stejném místě…

Nikdy si také nestanovujte cíle jen na základě toho, co jste dosáhli v minulosti a jen tak, že  cíl navýšíte třeba jen o 10%, ale miřte výše…

Cíle Vás mají natáhnout, umožnit Vám vyrůst, stát se lepším, dosáhnout něčeho, čeho jste ještě nedosáhli.

Uběhnout 2,5 km, to nic není (tedy pro ty, kteří mají natrénováno), ale Maraton, to má panečku zvuk!

Na druhou stranu – je fajn mít velké cíle, ale potřebuje mít také cíle, které jsou pro Vás dosažitelné v horizontu týdnů až měsíců.

Jestliže si stanovíte cíle, kterých lze dosáhnout pouze v průběhu 40-ti let, pak velmi pravděpodobně neudržíte zaměření protože ztratíte motivaci z takto oddálené odměny… 

A navíc budete mít tendenci neustále odkládat – je to lidská přirozenost – “vždyť mám dost času…” A tak odkládají, odkládají a odkládají a stojí na místě.

Pokud je však cíl na dosah, je pro nás více reálný a jsme ochotni pro něj více pracovat a skutečně jej dosáhnout.

Relevant – hodící se k Vám, Vašemu životu,
Vašim hodnotám a poslání

Je téměř nemožné dosáhnout cíle v oblasti, ve které nemáte žádný zájem.
Váš cíl tedy potřebuje být Relevantní – mající (rozhodující) význam či vztah k nám a k tomu, co chceme dosáhnout… 

  • Stát se Anglickou Královnou je pro Vás nejspíše nereálné, navíc pokud jste muž
  • A výhra na Olympiádě pro Vás může být velmi relevantní, pakliže po tom skutečně toužíte a trénujete.
  • Je těžké uplést největší ponožku na světě a dostat se do Guinessovy knihy rekordů, pokud nenávidíte pletení…

Cíle potřebují být navíc rovněž Reálné – každý Váš cíl potřebuje mít reálný základ.

Při stanovování cílů potřebujete mít hlavu v oblacích (vize, ideály a ambice) a stanovit si ambiciózní cíle.

Na druhou stranu stůjte nohama na zemi a dejte do souladu splnění cíle s Vaší skutečnou výchozí situací a podložte splnění stanoveného cíle Vaším závazkem ke skutečné práci.

  • Reálný v tom smyslu, že věříme, že jsme schopni ho dosáhnout – pokud nevěříte, že je možné cíle dosáhnout, ani na svém cíli nezačnete pracovat
  • Je maraton realistický? Ale jistě – podívejte se, kolik lidí ho běhá.

Time Bound – Časově ohraničené

Už jsme zase u toho odkládání – potřebujete si stanovit datum (Termín), do kdy cíle dosáhnete. Protože cíl bez zamýšleného data ukončení není cíl, je to jen přání. 

Nic Vás nenutí k tomu, abyste se pohnuli kupředu: Času dost… 

A tak člověk nic nedělá a odkládá.

Věřím tomu, že cíl nemusí být nutně konkrétní den, ale prostě např: do konce ledna, do poloviny března, apod.

My lidé toho uděláme nejvíce, pokud se blíží termín, do kterého má být něco uděláno.

Stejné je to z Vašimi cíli – nestanou se skutečností, pokud si nestanovíte termín, kdy se mají splnit Vaše sny…

Takže bude to ještě letos?

K písmenu T se také váže Touha – Váš cíl by měl být takový, po kterém prahnete, něco, co je Vám blízké a opravdu po tom toužíte…

cíl, smart cíl, smart stanovování cílů, jak dosáhnout cíle, cíle, stanovování cílů

Jak svých cílů 100% dosáhnout?

Abychom jednotlivých cílů dosáhli, je potřeba na nich pracovat. Vytrvale a každý den.
Jenom tak je možné, abychom dosáhli čehokoliv, co chceme.

  • Cíle si napište na papír a mějte je stále u sebe a připomínejte si je každý den.
  • Kontrolujte svůj pokrok na týdenní bázi a přizpůsobte své tempo či termíny, pokud se nějak závratně odchylujete od toho, co jste si původně stanovili.

 

JAK DOSÁHNOUT jakkoliv velkého CÍLE?

Stejně jak sežrat slona: Kousíček po kousíčku. Sousto po soustu. Krok za krokem…

Dosažením všech cílů, které jsme si stanovili, se nám dohromady poskládá celý obrázek – celé to puzzle, které chceme vidět (sen, touha, vize).

Jediný rozdíl mezi dosažením jakéhokoliv cíle, který si stanovíte a Vaším současným stavem a Vaší situací situací, jsou těchto 6 veličin:

investovaný osobní čas

 

Jak dosáhnout svých cílů rychleji?

Vztahuje se to k třetímu, pátému a šestému bodu předchozího seznamu.

Abyste dosáhli svých cílů rychleji a s menšími obtížemi, potřebuje být zaměření na správné věci, potřebujete pracovat usilovněji a chytřeji a potřebujete používat správná slova a správně tak programovat svou mysl.

Protože i pokud budete pracovat tvrději a sebeusilovněji, ale budete si říkat, že se to stejně asi nepovede (negativní prohlášení a afirmace), tak budete mít nejspíše pravdu a ono se to, oč usilujete nejspíše opravdu nepovede.

  • Potřebujete se zaměřovat na to, co chcete, nikoliv na to, co je těžké, co se Vám nechce nebo to, co se Vám nelíbí.
  • Potřebujete se zaměřit na to, co můžete udělat, nikoliv na to, co udělat nemůžete.
  • Potřebujete se zaměřovat na řešení problémů více než na problémy či okolnosti, které musíte překonávat při cestě za svými cíli.
  • Potřebujete se zaměřovat na dosažení cíle či snu, který jste si vytyčili dosáhnout
  • Potřebujete se rovněž ujistit, že mluvíte tak, že tím, co říkáte stavíte své sny a přibližujete se ke svým cílům místo toho, abyste bořili a více zpochybňovali, tak jak to dělá většina lidí…
  • Potřebujete přestat omlouvat a ospravedlňovat to, kde momentálně ve svém životě jste a místo toho začít pracovat, abyste se posunuli směrem tam, kam chcete.
  • Potřebujete se zaměřit na akci a aktivitu – prostě odvést tu nezbytnou práci, která Vás dělí od dosažení Vašeho cíle.
  • Potřebujete však nejen tupě odvádět práci, ale zároveň přemýšlet a chytře pracovat na tom, co Vás k cíli posune nejvíce. 

 

Náš život je odrazem toho, jak nejčastěji myslíme…

— Buddha

Můžete se mít tak dobře, nebo naopak tak špatně a to podle toho, jak myslíte a jak se o věcech vyjadřujete sama před sebou…

Vytvořte si plán: Mějte denní a týdenní podcíle.

cíl, smart cíl, smart stanovování cílů, jak dosáhnout cíle, cíle, stanovování cílů
Určitě je potřeba mít dlouhodobý cíl na několik týdnů, měsíců či nejhůře na 2-5 let.

Na delší dobu raději cíle nestanovujte – jednak proto, že se spíše jedná o vizi a také proto, že kdo ví, co bude za 5 let?

V dnešním rychle měnícím se světě je to spíše věštěním z křišťálové koule.

Takže raději svůj konečný cíl stanovujte na kratší období… 

Mít však konečný cíl není dostatečně – je potřeba také vědět, co budete dělat dnes, zítra a příští týden…

Rozdělte tedy svůj velký cíl na jednotlivé dílčí cíle, podcíle či klíčové úkoly.

Mějte týdenní a denní normu, kterou když každý den dosáhnete, budete vědět, že jste na správné cestě směrem k dosažení svého velkého snu či cíle.

Velikost se totiž neukrývá v dělání velkých věcí.

Velikost je ukryta v dělání jednoduchých věcí denně po dlouhý čas.

Rozdělíte-li si svůj velký cíl na podcíle a dílčí úkoly, tak navíc dosáhnete toho, že budete více věřit, že jej skutečně můžete dosáhnout.

Menší cíle nás tolik nestraší a dokážeme si představit, že je zvládneme naplnit. 
Je to stejné jako s tím jak sníst slona: Kousek po kousku.

Cokoliv si lidská mysl dokáže představit a čemu dokáže uvěřit, toho dosáhne…

— Napoleon Hill

 

  • Na začátku každého týdne si tedy stanovte to, čeho přesně chcete v následujících 5-7 dnech dosáhnout.
  • Těchto úkolů / klíčových cílů by nemělo být více než 10-12 (a možná raději 4-6, ale záleží na charakteru úkolů a jejich složitosti), protože jinak se bude cítit přetížení, budete cítit příliš velký tlak a stres a budete zbytečně nervózní
  • Tyto každodenní klíčové cíle a úkoly musí být ve vzájemném souladu s tím, kam se chcete dostat v průběhu 2-5-ti let, tedy měly být v souladu s Vaším snem, vizí, či velkým konečným cílem.
  • Každý den ráno si naopak stanovte z tohoto seznamu alespoň 3 položky (maximálně však 6), o jejichž dosažení budete usilovat.

 

Jaké pomůcky pro plánování času můžete použít?

Pokud ještě nepoužíváte, tak Vám vřele doporučuji, abyste si zařídili některé z těchto nástrojů, které se Vám nejlépe budou hodit pro to, abyste se udrželi na stopě a dosáhli svých cíl… 

  • Kalendář (google calendar / outlook calendar)
  • Připomínkovač (rememberthemilk.com)
  • Denní úkoly na stole před sebou (TO DO LIST)
  • Ráno / večer napsat 3-6 hlavních úkolů, které je ten den potřeba udělat
  • Jestliže máte nějaké denní cíle ohledně prodeje, mějte je na tomto seznamu

cíl, smart cíl, smart stanovování cílů, jak dosáhnout cíle, cíle, stanovování cílů

Další tipy, jež Vám pomohou cíle dosáhnout…

Takové minishrnutí toho, co už jsme si řekli výše…

 

1. Vystupte z řady 90% všech ostatních lidí…

A přestaňte věřit tomu, že cíle nejsou splnitelné…
To je první krok, který potřebujete udělat. Nevěřit tomu, že cíle jsou nesplnitelné nebo že nemá smysl si je stanovovat, abyste se vyhnuli riziku zklamání.
Naopak o svých cílech důkladně přemýšlet a konečně si je již stanovit a stanovovat si stále nové, další a velkolepější…

2. Napište si své cíle na papír…

Nejlépe formát A0 nebo A1 a tento papír s nejdůležitějšími cíli vystavit někde do pracovny či na místo, kde je můžete často vidět.
Variantou seznamu může být například myšlenková mapa.

3. Stanovte si denní normu, která k těmto cílům povede…

Každý cíl lze rozdělit nebo rozpadnout na jednotlivé kousky (podcíle), které se plní snadněji a které jsou rychleji dosažitelné a uvěřitelné.
Každý z důležitých cílů rozdělte na dennodenní kroky – ptejte se přitom sama sebe:

  • “Co musím každý den udělat, abych cíle/cílů dosáhl?
  • Jaký každodenní pokrok musím učinit, aby se staly skutečností?”

 

4. Každodenní normu vykonejte a držte se jí…

Neřešte nic jiného, jako například:

  • Zda je možné cíle dosáhnout, nebo zda to možné není,
  • nebo zda Vás někdo podporuje, či cokoliv jiného.

Soustřeďte se pouze na každodenní kroky, vše ostatní pusťte z hlavy…
Postupujte stabilním tempem kupředu – k plnému dosažení celého cíle…

5. Nepřestávejte a nikdy se nevzdávejte…

Vytrvalost je skutečně zázračná…
Možná nedosáhnete svého cíle napoprvé, ale dosáhnete všech cílů (jinými slovy 100% cílů) bez jakýchkoliv pochyb, které si znovu stanovíte a znovu se za nimi vydáte…
S takovým životním přístupem můžete dosáhnout všech cílů, pokud si je opakovaně budete stanovovat, i když napoprvé se Vám jich třeba nepodařilo dosáhnout.
Ale po pravdě. Koho to zajímá, že se Vám Vašeho cíle nepodařilo dosáhnout na poprvé nebo třeba na podruhé, nebo až po 20-tém pokusu …
Stačí, když jich prostě dosáhnete.

Dosáhnout cíle? Na tom není žádné kouzlo nebo čáry…

Musíte být 100% vědomi a jistí tím, že se prostě jedná o práci a je potřeba mít zaměření.
Když nakombinujete práci a zaměření ve správném poměru, dosáhnete jakéhokoliv cíle, který si stanovíte…
Možná ne hned na poprvé, ale dosáhnete ho.

Za každý dosažený cíl se odměňte.

Nezáleží na tom, zda dosáhnete malého (dílčího) cíle nebo dosáhnete cíle, který je obrovský. Zaneste za každé dosažení cíle odměnu. 

Za každý krok, za každý posun, za každé dosažení byste se měli odměnit.

Nemusí to být nic velkého, ale udělejte si svou malou soukromou oslavu – třeba jen tak, že se poplácáte po zádech, řeknete si před zrcadlem, že jste skvělí, nebo si zajedete na výlet, či zajdete na lepší večeři nebo do kina na film, který už jste dávno chtěli vidět či si otevřete se svým partnerem dobré víno.

Cokoliv, co Vás baví, ale oslavte to. Protože každý takový krok je cestou ke konečnému vítězství a k dosažení konečného cíle… 

Budete-li jen dosahovat cílů, aniž byste oslavovali, či se zastavili a vychutnali si pocit mini vítězství, nebudete žít…

A postupně se budete cítit méně a méně šťastní,
protože se poženete jen za svými cíli a zapomněli jste žít…

Cíle však mají vést k tomu, abyste zlepšili svůj život a ne k tomu, abyste se za nimi jen hnali a hnali a nemysleli na nic jiného než na své cíle. 
Pak s Vámi nebude žádná sranda a nikdo s Vámi nebude chtít být. 
Pak se sice stane, že dosáhnete svých cílů, ale i přesto nebudete šťastni, protože budete sami.

Váš život se scvrkne “jen” na dosahování cílů a postupně se Vám vytratí z života radost – nikdo s Vámi nebude chtít delší dobu setrvávat, protože s Vámi přestane být legrace.
A víte, že všeho moc škodí…
Abyste dosahovali svých cílů, není potřeba přestat žít.

Můžete dosáhnout jakýkoliv cíl…

(Je tu však jedno ALE…)

Existuje takzvaná Goldrattova teorie omezení, která nás učí, že  jakýkoli proces (v našem případě dosažení konkrétního cíle) probíhá tak, jak mu určují jeho omezení.
Pokud jsme schopni najít omezení, kterých je jen několik, často dokonce jen jedno, dokážeme proces řídit působením na tato omezení – dokážeme našeho cíle dosáhnout.

Důkaz platnosti teorie: Pokud by nic nebránilo systému v jeho fungování, dosahoval by nekonečně vysokého výkonu (cíle) v nekonečně krátkém čase. Omezení systému tedy vždy existují…

Pracovat podle teorie omezení znamená postupovat v těchto krocích:

  1. Najděte omezení.
  2. Zjistěte, co omezení ovlivňuje a jak je možné ho řídit.
  3. Přizpůsobte okolí omezení tak, aby proces mohl podávat co nejvyšší výkon.
  4. Upravte omezení tak, aby to zvýšilo výkon celého systému.
  5. Pozor! Jestliže se omezení přesune jinam, musíte začít od bodu 1.

Aplikace těchto kroků propracoval Eliyahu M. Goldratt pro řízení výroby a řízení projektů.
Postupy podle teorie omezení využívají sociologové pro studium a řízení mezilidských vztahů, lidé zabývající se přírodními ději a řada dalších oborů.
Teorii omezení může využít každý pro svůj individuální rozvoj.

Jinými slovy: Můžete tedy dosáhnout všeho, čeho chcete.

Ale zároveň je nepravděpodobné, že se Vám podaří dosáhnout všeho zároveň…

 

Ženete se neustále za jiným cílem?

V dnešní době není výjimkou, že lidé neustále předbíhají z jednoho cíle ke druhému bez pocitu naplnění.
Málokdo si tak dovede vůbec vychutnat a užít si ten skvělý pocit ze zvládnutého mezníku. Patříte do této skupiny také?

Mnoho příležitostí

Současná doba na nás každý den chrlí obrovské množství příležitostí. A to jak profesních, tak i těch osobních.
V dřívějších dobách lidé již od narození potomka tušili, jakým směrem se jeho život bude dále ubírat. Ovšem v dnešní době je to jiné. Máme obrovské množství příležitostí a je jen na nás, pro kterou z nich se rozhodneme.
Kromě své pozitivní stránky věci přináší tato skutečnost i své stinné stránky.
Právě díky této situaci totiž dnes, dříve než kdy předtím, podléháme takzvanému teroru příležitostí.
Zkoušíme všechno, co se dá, a bez větších překážek přebíháme z jednoho cíle ke druhému. Hledáme tak tu vůbec nejlepší alternativu, mnohdy však vlastně ani netušíme, co přesně hledáme.

Ideál neexistující reality

Na sociálních sítích dnes a denně vidíme životy druhých.
Mnohdy se jedná o přikrášlené a vyumělkované varianty, kterých se však nesmyslně chytáme a náš život nám díky nim připadá nedostatečný.
Proto neustále rychleji a povrchněji hledáme další a další příležitosti a ocitáme se v začarovaném kruhu.

Pro představu lze uvést příklad ze světa online seznamování.

Většina nezadaných, kteří k sobě v současné době hledají partnera, má dnes mnoho profilů na více seznamovacích portálech.
Mnoho z nich tak několikrát během dne kontroluje, kdo nový se právě v jejich okolí objevil a koho by ještě mohli kontaktovat.
K tomu udržují konverzaci klidně i s desítkami možných adeptů, a tak nějak doufají, že čas sám ukáže, který z nich je právě pro ně nejvhodnější.
Když přijde řeč na fyzickou schůzku, řeknou si, že to stejně nemá cenu.
A když už na rande dojdou, nechají po něm celou záležitost tak nějak vyšumět bez jakékoliv zpětné reakce.
Protože už teď přemýšlí nad tím, že někde jinde možná čeká někdo, s kým si budou více rozumět nebo kdo je bude více přitahovat.
A tak se opět ocitají v bludném kruhu hledání stále nových a nových cílů, přesněji řečeno vhodnějších partnerů.
S takovým přístupem však bohužel končí osamoceni.

Chce to svým cílům určit správné priority:

Všechno ve Vašem životě, stejně jako cíle, lze rozdělit na 4 skupiny podle priorit…

1) Věci, které jsou DŮLEŽITÉ, ale NENALÉHAVÉ
Tyto věci jsou důležité pro náš život nebo naši budoucnost.
Netlačí Vás, ale nejvíce pohnou Vaším životem, takže i když Vás netlačí, musíte najít způsob, čas a energii, jak je zrealizovat.

2) Věci, které jsou DŮLEŽITÉ a NALÉHAVÉ
Věci v tomto kvadrantu vyžadují naše okamžité úsilí a pozornost.
Ne nadarmo se tomuto kvadrantu říká „kvadrant krize“ – je potřeba to udělat a je potřeba to udělat hned.
S těmito nic moc nenaděláte, všichni občas musíme řešit problémy či krizové situace.

3) Věci, které jsou NEDŮLEŽITÉ a (zdánlivě) NALÉHAVÉ
Tyto věci jsou naléhavé neboli urgentní (dost často je na nás navrší jiní lidé), svou důležitostí však nepatří do předchozích skupin.
Mnoho lidí zde tráví až příliš mnoho času.
Vzbuzují dojem, že jsou velmi činorodí. Na zlepšení jejich života to však nemá valný vliv.
Potřebujete se těchto věcí zbavit co nejrychleji – udělejte je, nebo pokud je to možné, delegujte je či zaplaťte někoho jiného, kdo to za Vás udělá.

4) Věci, které jsou NEDŮLEŽITÉ, ale NENALÉHAVÉ
Tyto věci nejsou ani důležité ani naléhavé, ale prostě se dělají.
Prostě „kvadrant maličkostí a zbytečností“.
Tyto věci vůbec nedělejte, nebo je delegujte.

matice priorit cíl chytrý cíl, cíl, cíle, dosáhnout cíle, metoda smart, novoroční předsevzetí, smart, smart cíl, stanovování cílů Co je to cíl a Jak vytvořit cíl, který se splní? Stanovení SMART cíle a jeho dosažení nejen na nový rok...

Udělte svým cílům správné priority.

S prioritami je to jako s koňmi.
Máte-li stáj plnou bujných koní, nic si nepomůžete, když při projížďce s jedním budete myslet na to, jak se zrovna ten druhý ve stáji nudí.
Nakonec to dopadne tak, že se na svou jízdu nebudete soustředit.
V horším případě spadnete a zraníte se sami nebo nebudete dávat pozor a poraníte koně, v lepším jen nebudete mít z vyjížďky tak dobrý pocit Vy, ani kůň.
Jedině, když budete každého koně jezdit s plným nasazením a 100% přítomnou myslí, budete schopni si jízdu užít a koně Vám budou vděčni.

Bavíme-li se o jednom konkrétním cíli, tak nejdříve dosáhněte podstaty a potom se zabývejte detaily.

goal cil cíl chytrý cíl, cíl, cíle, dosáhnout cíle, metoda smart, novoroční předsevzetí, smart, smart cíl, stanovování cílů Co je to cíl a Jak vytvořit cíl, který se splní? Stanovení SMART cíle a jeho dosažení nejen na nový rok...

3 Praktické příklady, které se Vám
mohou při stanovování cílů hodit… 

 

Příklad #1: Plánování měsíce a svého příjmu

Může se hodit pro lidi, kteří podnikají jako OSVČ a nebo pro zaměstnance jejichž odměna je odvislá od jejich výkonu – například obchodníci a prodejci. 

Následující příklad pochází z praxe a byl určen pro obchodníky jedné nejmenované sítě elektro prodejen, která zaměstnává své prodejce na OSVČ bázi, ale dělá reklamu, která přivádí dostatečné množství zákazníků do jejich dveří a tak prodejci mají dostatečné množství potenciálních zákazníků, se kterými mohou mluvit. 

Samozřejmě – jedná se o zjednodušený příklad, který nejspíš nebude sedět na Vaší situaci, ale můžete z něj vyjít a vytvořit si vlastní… 

  • Stanovte si kolik chcete měsíčně vydělat: Např. 50 000 Kč / měsíc…
  • Předpokládejme, že je Vaše odměna např. 5% z celkového obratu, který vytvoříte.
  • To tedy znamená, že musíte prodat zboží a služby v hodnotě: 1 000 000 Kč / měsíc, abyste dosáhli svého cíle mít odměnu 50 000 Kč / měsíc. 
  • Předpokládejme, že jste měsíčně průměrně v práci: 22 dní v měsíci…
  • Vaše denní norma – tedy obrat, který byste každý jeden den měli vytvořit, abyste svého cíle mohli dosáhnout: 1 000 000 Kč / 22 dní = 45 455 Kč / den.
  • Předpokládejme, že jste denně průměrně v práci: 10 hodin / den…
  • Když tuto denní normu přepočteme na hodinu, tak se dostaneme k hodinové normě: 45 455 Kč denní obrat / 10 hodinami za den, jež pracujete = 4546 Kč / hodinu
  • Výsledek tedy představuje Vaší hodinovou normu, ke které potřebujete směřovat.

Potřebujete tedy vymyslet, jak byste mohli být schopni vytvořit obrat 45 455 Kč denně nebo 4 546 Kč za hodinu, abyste se ke svému cíli vydělávat 50 000 Kč / měsíc dostali…

Otázky pro Vás:

  • Jaké zboží / služby můžete poskytovat? Které z nich se Vám prodávají nejsnáze?
  • Stanovte přehled věcí, jež chcete prodávat nejvíce a naučte se o jejich výhodách.
  • Jakou částku tvoří Váš průměrný nákup zákazníka? Může to být např. 2300 Kč
  • Jaké produkty nejvíce prodáváte? / Co Vám přináší největší zisk?
  • Kolik průměrně potenciálních zákazníků potřebujete vidět a mluvit s nimi, abyste produkt prodali? Např. Každý 5-tý
  • Podělte obrat na den průměrnou částkou nákupu zákazníka: 45 455 Kč / 2300 Kč = skoro 20 prodejů / den
  • To znamená, že jestliže každý 5-tý zákazník nakoupí, pak v tomto případě potřebujete denně mluvit se 100 lidmi, kteří na prodejnu dorazí.

A jinými slovy to znamená, že pokud má Váš den 10 hod., tak potřebujete každou hodinu mluvit průměrně s alespoň 10-ti lidmi a o tom, co máte k dispozici…

Když se Vám to podaří tak budete směřovat k Vašemu cíli vydělávat 50 000 Kč / měsíc. 

Pakliže pracujete s jinými výchozími čísly, příklad si upravte a chvíli si s nimi pohrejte, protože je velmi pravděpodobné, že objevíte něco, co pro Vás může být velmi důležité, co Vám pomůže dosáhnout toho cíle, po kterém toužíte… 

Příklad #2: Jak si stanovit cíl pro napsání Vaší první knihy

cíl, cíle, stanovování cílůŘekněme, že je Vaším cílem to, že chcete napsat knihu – to je Váš cíl, kterého chcete dosáhnout…
Jaká je výchozí pozice?

  • Kolik času máte na psaní?
  • Máte i jiné povinnosti? Musíte chodit do práce a máte rodinu?
  • Jak hodně znáte téma, o kterém chcete psát?
    Budete psát z hlavy, nebo dělat hodně průzkumů?
  • Chcete knihu napsat samotni?
    Nebo chcete mít na psaní partnera?
  • Kolik kapitol / podtémat bude kniha obsahovat?

Pro naše účely řekněme, že kniha bude mít například 10 kapitol a měla by mít něco kolem 300 stran celkem.

Tento cíl potřebujete rozdělit na dílčí cíle:

  • Pakliže chcete napsat knihu za 12 měsíců, stanovte si ji napsat za 10 měsíců a 2 měsíce tak budete mít k dobru na korektury a nebo pro případné zpoždění…
  • V tom případě potřebujete každý měsíc napsat minimálně 1 kapitolu; resp. 30 stránek za měsíc
  • To je jinými slovy 1 stránka (např. A4) za den – a to je Vaše denní norma, které musíte dosáhnout;
    • resp. pokud nechcete psát přes víkend muselo by to být 1,5 – 2 stránky za den;
    • resp. pokud chcete psát pouze přes víkend, protože jindy nemáte čas a možnost se soustředit, pak to bude muset být 7,5 – 8 stránek za každý víkend v měsíci
  • Pokud byste psali 3 stránky denně a 5 dní v týdnu, což není o moc složitější než napsat 2 stránky denně, pak budete mít knihu napsanou dokonce za 4,5 měsíce…

 

Pokud skutečně chcete napsat knihu, tak se podívejte na
tento článek, kde se tímto tématem zabývám hlouběji.

 

Příklad #3: Jak si stanovit cíl v profesi Network marketing

mlm-3procenta
Příklad toho, jak možná v současné chvíli vypadá Vaše network marketing podnikání…

Dejme tomu, že máte své network marketingové podnikání a jste někde na úrovni 3% a chtěli byste zvýšit příjem.
Dejme tomu, že máte cíl, že v příštím roce chcete dosáhnout 12% úrovně
– to je Váš cíl.

Předpokládejme, že své podnikání vypadá nějak podobně, jak je rozkresleno v obrázku napravo…
Dejme tomu, že jen obchodní partner C, je ochoten si od Vás nechat pomoci v budování svého obchodu a organizace.

  • Pak potřebujete spolu se svým mentorem sednout a domluvit strategii jak budovat hloubku právě ve větvi C a potřebujete se v ní v příštím roce dostat do hloubky minimálně 6 generace pod Vás – respektive čím více, tím lépe.
  • A potřebujete dále získat 2-3 aktivní větve do šířky.

Pokud budeme počítat, že pouze 20% lidí, kteří se k Vašemu podnikání připojí, bude skutečně aktivních a budou jej rozvíjet, nejen nakupovat produkty a využívat služeb, pak ve skutečnosti číslo bude větší…
Měli byste získat 10-15 nových lidí v příštích 12-ti měsících.

Zde najdete článek o tom, jak najít potenciální zájemce o Vaše Network Marketing podnikání, ke kterým můžete mluvit…

To jinými slovy znamená, že byste měli získat 1-2 lidi měsíčně osobně a pořád budete v limitu a budete se blížit ke svému cíli.

Jestliže průměrně získáte 15% lidí (tzn. z každých 100 lidí, kteří vidí prezentaci, se jich díky Vám 15 “zasponzoruje” a to není nijak závratné číslo, časem, zkušenostmi a postojem budete i lepší), tak každý měsíc potřebujete ukázat mezi 15-25 prezentacemi… 

A budete něco kousek nad limitem, takže ve skutečnosti budete mít rezervu oproti svému cíli. Ale to je dobré, to se může hodit.

Jak vypadají týdenní cíle?

Pokud zůstaneme u čísla 20 prezentací / měsíc, pak jej podělte 4-mi týdny a dostanete výsledek roven číslu 5.

Tzn. každý týden je Vašim cílem udělat 5 prezentací, bez ohledu na to, jaký bude jejich výsledek a jestli daný člověk pro sebe sama uvidí příležitost.

Prostě se jen potřebujete soustředit na to, abyste měli domluvenou prezentaci.

A z toho můžete odvodit i počet kontaktovaných lidí – jestliže se s Vámi setká například 20% lidí z oslovených, pak potřebujete každý den kontaktovat 5 lidí a budete mít ten správný počet prezentací, které byste měli mít, abyste dosáhli svého cíle.

S postupující hloubkou a s Vašim rostoucím mentálním postojem se Vaše průměry budou zlepšovat.
Váš týdenní plán na příští rok může vypadat například nějak takto:

mlm-tabulka

Zajímá Vás jak Vám mohu pomoci v oboru network marketing
a získat více času, peněz a svobodu? Pak běžte zde.

 

Cíl klenoucí se nad všechny ostatní…

Mistři rozumějí tomu, že semínka výjimečnosti a nekonečného potenciálu jsou ukryta v každé lidské bytosti.

Definitivním cílem, který se klene nad všechny ostatní, je odhalit a živit tato semínka výjimečnosti jak v sobě samém, ale i ve všech ostatních lidech, kteří jsou ochotni a připraveni naslouchat…

Protože stát se Mistrem je pouze jedna část…

Ale skutečný úspěch, skutečná velikost a tím i nesmrtelnost, je měřena konečným číslem dalších Mistrů, kteří povstali inspirováni Vaším příkladem.

Nikdy nezapomeňte na to, že budete obrovskou inspirací a zárodkem změn v životech ostatních lidí, pokud uskutečníte cíle, které jste si stanovili…

Ostatní budou inspirováni Vašimi činy a rozhodnou se na základě Vašeho příkladu splnit si své vlastní cíle…
Vaše role a splnění vlastních cílů je tedy skutečně důležité, nejen z pohledu Vašeho vlastního osobního života, ale životů mnoha dalších…

Neměli byste tedy splnění svých cílů brát již více na lehkou váhu…

Skutečný Mistr není ten, který má nejvíc žáků, ale ten, kdo tvoří nejvíce Mistrů. Skutečný vůdce není ten, který má nejvíc stoupenců, ale ten, kdo tvoří nejvíce vůdců.
Skutečný král není ten, který má nejvíc poddaných, ale ten, kdo přivádí nejvíce lidí na trůn. Skutečný učitel není ten, který má nejvíc vědomostí, ale ten, kdo dává nejvíce vědomosti druhým.

~Neale Donald Walsch

 

Pakliže v tématu cílů chcete jít více do hloubky, zabýváme se jím v novém českém ebooku, který si můžete stáhnout na této stránce.

Jak trvale dosahovat svého cíle?

To je skvělé, ale je jedna častá chyba, kterou děláme, pokud jde o stanovení cílů. (Sám jsem tuto chybu mnohokrát udělal.)

Problém je následující: stanovíme si termín, ale ne plán

Zaměříme se na konečný cíl, který chceme dosáhnout a na termín, kdy cíl chceme dosáhnout.

Říkáme věci jako, “Do prázdnin zhubnu 20 kilo” nebo “Chci během dvanácti týdnů přidat 25 kilo v benčpresu.”

Problém je v tom, že pokud se nám zázračně nepodaří splnit cíl v termínu, který jsme si na začátku stanovili, máme pocit selhání … i když jsme na tom lépe než na začátku.

Výsledkem pak je to, že se často vzdáme, pokud nedosáhneme našeho cíle v původním termínu.

Příklad: Cvičení

V srpnu 2012 jsem se rozhodl, že bych chtěl udělat 100 perfektně provedených kliků v řadě za sebou. Na poprvé jsem udělal jen 36.

V minulosti bych si stanovil termín: “Do 31. prosince zvládnu 100 kliků.”

Místo toho jsem se rozhodl vytvořit plán pro mé tréninky.

Začal jsem dělat kliky každé pondělí, středu a pátek. Zatím jsem vynechal cvičení jen při svém výletu do Istanbulu a San Franciska.

Nemám cíl pro počet kliků v každém tréninku. Cílem je jednoduše cvičit. (Stejně tak nemám cíl pro každý jednotlivý článek, který píšu. Cílem je publikovat článek.)

Výsledkem je, že po 77 trénincích jsem udělal velký pokrok.

Zaměřte se na praxi, ne na výkon

Vidíte, jak je výše uvedený příklad odlišný od většiny cílů, které si stanovujeme?

Souvislý pokrok k cíli jsem neudělal stanovením termínu pro jeho dosažení, ale tím, že jsem se držel svého plánu.

Produktivní a úspěšní lidé dělají věci, které jsou pro ně důležité, na pevných základech.

  • Nejlepší sportovci trénují každý týden ve stejný čas.
  • Nejlepší spisovatelé sedí každý den u klávesnice.
  • A to samé platí i pro nejlepší vůdce, rodiče, manažery, hudebníky a lékaře.

Zvláštní je, že u špičkových profesionálů to není o výkonu, ale o nepřetržité praxi.

Důraz je kladen na akci, nikoliv na dosažení cíle X do určitého data.

Harmonogram je váš přítel…

Nemůžete předvídat, kdy budete mít geniální nápad a napíšete dojemný příběh, namalujete krásný portrét nebo neuvěřitelný obraz, ale plán zajistí, že zrovna budete pracovat, když vás osvítí geniální myšlenka.

Nemůžete předvídat, kdy se budete cítit připraveni na nový osobní rekord, ale plán zajistí, že budete zrovna v tělocvičně, bez ohledu na to, zda se tak budete cítit nebo ne.

Pokud chcete být typ člověka, který dosáhne cílů na pevných základech, pak si dejte plán a následujte ho, ne termín.