Klíč ke zdravému životu č. 1 Nesnažte se zhubnout za každou cenu

V tuto chvíli jste se rozdělili na dva tábory.
V prvním jsou ti, kteří se o hubnutí mnohokrát pokoušeli, a stále marně. Nebo se zhubnutí podařilo, jenže dřív či později se nadváha vrátila – a to několikrát dokola, takže jste se rozhodli, že se radši přestanete snažit.
Prosím, čtěte dál, najdete přinejmenším jednu příčinu vaší rezignace.
Druhý tábor je rozhořčen – jak se nemám snažit zhubnout, vždyť mám tak vysokou nadváhu, zdravotní ohrožení a vůbec.

Pořád se mluví o tom, jak jsme celý národ čím dál tlustší a nemocnější, a že je třeba proti tomu něco podniknout. Než naštvaně zavřete stránku, zkuste se podívat na druhou polovinu úvodního doporučení.

Neříkám jen nesnažte se zhubnout, důležité je ono za každou cenu.

Diety vedoucí ke snížení hmotnosti nejsou v drtivé většině zaměřené na redukci tuku v oblasti břicha, navíc drastické omezení příjmu kalorií spojené se sledováním ručičky na váze může být příčinou lámavosti kostí, ochablých svalů a přibývání hmotnosti po padesátce.

Diety bývají postavené na omezení některého druhu potravin, zatímco vůbec neřeší příjem vitamínů a minerálů, které jsou naprosto nezbytné pro správné fungování organismu.

 

A tak pokud zhubnete při nevhodné, nízkokalorické dietě pět kilogramů, přijdete o dva a půl kilogramu tuku – a také o dva a půl kilogramu svalové hmoty.

Což v důsledku znamená, že se vám zpomalí metabolismus, budete méně pružní, budete mít méně fyzických sil a horší stabilitu. A po skončení diety v drtivé většině shozená kila naberete zpět, ale tentokrát pouze ve formě tuku. 

K čemu máme vlastně tuk? 

Tuk v organismu slouží jako zásobárna energie „na horší časy“.

Tělo si ho ukládá, aby mělo kde brát, když nemá dostatek živin. A to je právě případ již zmiňovaných vitamínů a minerálů. Tělo si žádá doplnit například hořčík – bez něho vámi přijatý vápník jen projde zažívacím ústrojím a vyjde opět bez užitku ven – a my cítíme „chutě“.

V takovém případě většinou sáhneme po nějaké rychlé svačince, nebo rychlém občerstvení. Tím opět doplníme pouze to, čeho už má tělo nadbytek, a tak tu naši svačinku uloží zase do tuků.

Podíl svalové hmoty a tuku

Podíl svalové hmoty určuje, jak rychle bude organismus spalovat dodávanou energii.

Každý kilogram svalové hmoty spaluje asi 28 kilokalorií za den, zatímco tuk jen asi 4 kilokalorie. Takže čím víc máte svalové hmoty, tím rychleji spalujete energii, a to opět urychluje proces hubnutí.

Ano, říkala jsem, že nemáte hubnout. A tady je ta druhá část.

Nejezte tak, abyste hubnuli, ale abyste tělu dodali potřebné živiny a předcházeli nemocem.

Pokud už jste se několikrát pokoušeli o snížení váhy a stále se dostavuje jo-jo efekt, zapomeňte na vážení. Osobní váhu zamkněte do skříně a minimálně měsíc ji tam nechte. Místo ní si vezměte na pomoc krejčovský metr. Poměr pas-boky by měl být asi 7:10, to znamená, že máte-li v pase 70 cm, přes boky byste měla mít 100 cm.

K dosažení takového stavu vám hodně napomůže správná skladba potravin. V dnešní době je těžké orientovat se v široké nabídce různých doporučení; pomocí by vám měl být výživový poradce.

Je to člověk, který vašim starostem rozumí, dokáže pomoci a je oporou v době, kdy neprobíhá vše tak, jak jste si předsevzali a představovali. Protože cílem není jenom zbavit se nadváhy, cílem je nahradit nadbytečný tuk svalovou hmotou a tím i vytvarovat si postavu.

Protože právě svalstvo vytváří ty ladné křivky, které tak obdivujeme na stránkách časopisů.

Závěrem ještě pár slov pro ty, kdo řeší opačný problém.

Nabrat kila většinou není nic složitého, ale nabrat je tak, aby výsledek vypadal „k světu“, to už trochu oříšek je. Dobrý výživový poradce si však dokáže poradit i s tím.

V dohledné době očekávejte další tipy a doporučení; chcete-li využít mých služeb poradce pro výživu, vyplňte si tento dotazník, ozvu se vám do dvou pracovních dnů.

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář