Multi-level marketing (MLM) – pomáhá nebo obtěžuje?

Jedni ho zatracují, druzí ho milují… Ano jde o Multi-level marketing. Revoluční systém distribuce výrobků. V této oblasti se pohybuji už delší dobu a pravda je někde mezi. Pojďme se tedy na fenomén MLM podívat trochu pod drobnohledem. Co vám může tento systém nabídnout? Je toho mnoho. Od úspor, přes možnost výdělku až po zkušenosti z obchodu a osobního rozvoje. Osobně jsem členem MLM firmy už 6 roků. Musím říct, že mi to dalo velice cenné zkušenosti z oblasti prodeje a hlavně mi to pomohlo úplně změnit moji osobnost.

Z nesmělého mladého kluka se postupně stával lídr, který vedl skupinu o několika stovkách lidí. A snažil se vždycky pomoct i všem svým lidem, které do toho byznysu přivedl. Pár z nich se už dostalo i na vyšší pozice. A není lepší pocit, než když vidíte své známé… Jak rostou, vydělávají víc a jsou spokojení.

MLM je určitě obor, kde se vyplatí začít podnikat

Hlavně pokud nechcete opouštět své zaměstnání a nebo nemáte tolik času, abyste se mohli naplno věnovat nějakému byznysu. Za minimální vstupní poplatek (a to nesrovnatelně ve srovnání s ostatními byznysy) dostanete možnost se naučit všechno potřebné pro podnikání. Vybudovat si alespoň částečně pasivní příjem, který můžete dále investovat atd.

Pokud je tento systém tak dobrý na podnikání, tak kde se berou všechny ty pomluvy? Jde především o lidi. Jak říká pan Toman obrovskou výhodou i nevýhodou MLM je, že do něj může vstoupit každý. Takže se občas najdou i lidé, kteří mají pokřivený charakter, a jde jim jenom o peníze a chtějí z toho vytřískat co nejvíc a za každou cenu, a i tím překračují určité morální bariéry nebo nevydrží budovat ten byznys dostatečně dlouho a skončí a tvrdí, že to nejde.

Druhá možnost je, že se takoví lidé dostanou do vedení nějaké MLM společnosti a jde jim opět o to vytřískat z lidí co nejvíce peněz za každou cenu a často třeba i s produkty nebo službami, které absolutně neodpovídají hodnotě, za kterou se nabízí.

Obojímu se dá vyhnout. A to tak, že pokud budete chtít vyzkoušet MLM, tak si vyberete a zvážíte nabídky několika velkých a zavedených společností, kteří svoje podnikání myslí opravdu vážně, dlouhodobě a dbají na dodržování etických kodexů. Z vlastní zkušenosti můžu říci, že jsou lepší společnosti, které nabízí spotřební zboží (Oriflame, Amway, Eurona, Mary Kay a další).

Naopak docela špatnou zkušenost (jako člen, ne jako klient) mám se službami (obzvlášť co se týče financí). A občas jsem pociťoval i nátlak sponzora na přivádění nových členů a uzavírání jim ne vždy úplně výhodných smluv. Ale opět podotýkám, že je to o lidech. Vybírejte si firmu stejně tak dobře jako sponzora. Klidně si s ním promluvte, a pokud se vám nebude zdát, poohlédněte se jinde.

Podívejme se na to ještě z pohledu zákazníka. Jaké výhody či nevýhody mi plynou z využívání takto produktů (nebo služeb) distribuovaných?

  • Pokud nakupuji výrobky nějaké známé firmy, tak mám jistotu kvality. Na výrobky bývá často úplná záruka spokojenosti a můžu je vrátit.
  • Výrobek mi doručí až domů (popř. na jiné dohodnuté místo)
  • Cena výrobku je nižší než v obchodě (za výrobky se stejným nebo podobným složením). A to jednoduše proto, že výrobek distribuovaný tímto způsobem nemusí výrobci zaplatit všechny vedlejší náklady (reklama, skladování v meziskladech atd).

Ok a nevýhody? Ty jsou zde opět pouze osobního charakteru –  tzn. můžete se setkat s prodejcem, který vám nesedne svou povahou, popř. se vám moc snaží prodat svůj produkt…

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář