Myslíte si toxicky? 8 Ukazatelů Toxického Myšlení - ŽivotbezHranic.cz

Myslíte si toxicky? 8 Ukazatelů Toxického Myšlení

“Změň své myšlení, změníš svůj život.”

Připadá Vám snad toto tvrzení povědomé? Ano? Není divu. Každý, kdo se alespoň okrajově zabývá oblastí osobního rozvoje, s ní musel dříve či později přijít do styku. A co vím, málokdo se o její pravdivosti pokusí polemizovat.
Jak je potom možné, že je mezi námi tolik negativně naladěných lidí? Možná se jich málo zajímá o osobní rozvoj, možná to nemyslí se změnou úplně vážně, možná na tento princip zapomínají a možná, že cesta ke změně není zas tak snadná…
Ať tak či onak, pojďme si společně projít nejběžnější toxické myšlenky, pro které není v našich hlavách místo. Pokud se jich dokážete zbavit, čeká Vás sladká odměna – Váš život se znatelně zkvalitní. A to za to stojí, nemyslíte?
 

1. Myslíte si, že jste oběť

Nejste žádná oběť! Přestaňte s obviňováním ostatních a okolí z problémů, které máte. To, že se Vám nelíbí, kde se svým životem momentálně jste, ještě neznamená, že za to nemůžete převzít osobní zodpovědnost a něco s tím udělat.
Zbavte se takového nastavení mysli – sebelítostí neprospíváte nikomu. Ve skutečnosti Vám to jen brání v dosažení skutečného úspěchu. Uvědomte si, že vy a jedině vy jste těmi, kdo jsou odpovědní za vlastní osud.
 

2. Myslíte si, že můžete druhé změnit

Nemůžete. Můžete se sice snažit inspirovat a motivovat lidi, aby se stali tím nejlepším, co je v jejich možnostech. Nakonec však zjistíte, že jediní, kdo je může změnit, jsou oni sami.
Jestliže se změnit nechtějí nebo nevědí, jak na to, budete akorát ztrácet čas. Zkuste se méně soustředit na okolí a zaměřte svou pozornost více na sebe. Jestliže se Vám tolik nelíbí, jací jsou, budete se s nimi pravděpodobně muset rozloučit a najít si lidi, kteří Vám sedí lépe. Nemáte právo je měnit.
 

3. Neustále vzdorujete faktům

Některé věci změnit můžete. Ve skutečnosti můžete změnit jejich drtivou většinu.

  • Můžete zhubnout.
  • Můžete si najít lepší práci.
  • Můžete se vrátit do školy a studovat.
  • Můžete zapracovat na vztahu a vdát se.

Některé věci naopak nezměníte. A ani je změnit nemůžete. Jsou to zkrátka fakta – stavy dané a Vámi neovlivnitelné.
Nemůžete změnit, že Váš šéf je blbec. Můžete změnit zaměstnání, ale nemůžete změnit šéfovu povahu. Nemůžete změnit fakt, že musíte platit nájem nebo hypotéku (chcete-li bydlet). Můžete se tomu ale přestat bránit.
Vzdorovat věcem, které nemůžete změnit, přináší pouze frustraci a mizerné pocity. Změňte, co změnit můžete, a přijměte, co změnit nelze.
 

4. Myslíte si, že „tráva na druhé straně je vždy zelenější“

“Kdybych tak jenom byla krásná jako tamta a tamta, byla bych šťastná.” “Kdybych tak jenom vydělával stejně jako tamten a tamten, byl bych šťastný.”
Myšlenky tohoto typu jsou nejenom pro Vaši mysl toxické, ale jsou hlavně mylné.

To, že se domníváte, že je na tom někdo jiný lépe, ještě neznamená, že tomu tak skutečně i je.

Co když ta pěkná dívka byla v dětství zneužívána, a teď si nemůže uspořádat svůj partnerský život? Co když ten bohatý chlapík tráví v práci tolik času, že pomalu neví, jak vypadají jeho děti?
Tráva někoho jiného není zelenější. Važte si té, co máte – je Vaše. Mějte ji rádi.
Zamyslete se nyní nad prvními 4 myšlenkami, co náš často tíží a podtrhují náš osobní rozvoj a budování kvalitních vztahů. Příště si povíme, jak je to například s našimi očekáváními a pravdou.
 

5. Stále od ostatních něco očekáváte

Přestože se domníváte, že Vaše očekávání jsou naprosto logická a racionální, nemusí tomu tak být.
To, že očekáváte od Vašich spolubydlících, že si budou po sobě vše náležitě uklízet, ještě neznamená, že se tak skutečně stane.
Uvědomte si, že to, co očekáváte, nutně vychází z Vašich osobních zkušeností a vnitřního nastavení, které zkrátka ostatní nemusí sdílet. Lidé okolo Vás mohou mít v životě naprosto odlišné priority.
Také se Vám s největší pravděpodobností dvakrát nelíbí, když od Vás někdo něco očekává – navíc když o to ono ani nemáte zájem. Nedělejte druhým, co sami nemáte rádi – přijměte chování ostatních nebo se přes to pokuste přenést. Uleví se Vám.
 

6. Myslíte si, že Vás někdo může učinit šťastnými

Pokud se cítíte neúplní, perfektní partner či partnerka Vás nedoplní.
Navíc, představte si ten tlak, jenž na svou drahou polovičku vyvinete, pokud zjistí, že Vaše štěstí je závislé na ní.
Potřebujete se naučit být šťastní sami se sebou ne s někým jiným.

Mít vedle sebe skvělého partnera Vás neučiní šťastnějšími – to můžete učinit pouze Vy sami.
 

7. Myslíte si, že musíte vždy dokazovat, že máte pravdu

Asi nikdy mě nepřestane udivovat, jak lidé ze všech sil bojují, aby ostatním ukázali, že mají pravdu.
Co je toho smyslem? Proč to dělají?
Možná se nechtějí jevit jako příliš slabí či zranitelní. Možná nechtějí u druhých vzbudit dojem, že jsou hloupí. Ať tak či onak, noblesně přiznat, že se v něčem mýlíte, vyžaduje dávku dospělého uvažování – každý máme na věci trochu odlišný názor. Tak proč si nenechat ten svůj a ostatním nenechat ten jejich?
 

8. Bojíte se toho, co si o Vás druzí myslí

Proč Vás to zajímá? Myslíte si, že Vás soudí? Něco Vám teď prozradím.

Nikdo Vás nesoudí tak moc, jako Vy sami sebe.

Ostatní jsou příliš zaměstnání hodnocením a kritikou sebe samých, že jim nezbývá čas na to zabývat se ještě Vámi.
Dělejte vše, co Vás činí šťastnými a pokud Vás bude za to někdo odsuzovat, je to jen a jen jeho problém – ne Váš.
Jednoduše to ignorujte a buďte šťastní.
Nyní máte opět čas uvědomit se, zda náhodou nemyslíte tak trochu toxicky a zda by s tím nešlo něco udělat. V příštím a posledním díle zaměřeného na základní typy toxického myšlení se povíváme  na to, jak to máme s naší minulostí, budoucností nebo penězi.