Chybí vám pevná vůle? Jde to i bez ní.

Všem se nám v životě už stalo, že jsme se pro něco nadchli, poté jsme plní zápalu pro věc začali a naplánovali si aktivity, jejichž pravidelné, a dlouhodobé opakování, nás mělo dovést, do vytouženého stavu. Jak šel čas, tak jsme sem tam některou z aktivit vynechali, odložili. Vždyť pro jednou se přeci nic moc nestane. A ono se nestalo. Tak jsme začali odkládat a vynechávat častěji, až jsme si nakonec přiznali, že toto nikam nevede, a vzdali se. S povzdechem nad chybějící pevnou vůli šel život dále.

Do doby než jsme se pro něco opět nadchli a scénář se víceméně opakoval. Tak jsme se utvrdili, že nemáme pevnou vůli. Do konce jsme díky tomu některé věci ve svém životě na dobro vzdali a smířili se s nimi.

Je vám to povědomé?

Mám pro vás dobrou zprávu! Máte opět šanci ty věci dokázat a pevnou vůli vůbec nemusíte mít. Pevná vůle nemá na konečné dosažení cíle až tak velký vliv a jen se přeceňuje. Nevěříte?

Pokud se Vám nechce číst celý článek, můžete se taky podívat na video zde.

 Na dosažení cíle má vliv hlavně to, jestli máte motivaci a dokážete si ji udržet nebo ne. S vůlí to nemá až tak co dělat. Pokud totiž něco dělat nechcete, nebo nevíte, proč byste to dělat měli, budete potřebovat vůli, abyste to přetlačili. Jde tady o rovnici, ve které na jedné straně vydáváte energii a na druhé vám ji nic nedává, nic vás nenabíjí, a tak vám stejně nakonec energie dojde. S vůlí o trochu později, než bez ní, je to jen otázkou času.

Co tedy dělat, abychom si tu motivaci udrželi? 

Pojďme motivaci  přejmenovat na MOTIVAKCI. Dodáme jen jedno písmenko a už to zní jinak MOTIV AKCE a hned je vše jasné. Potřebujeme motivy ke svým akcím. Možná, že když někdo vymýšlel nebo překládal toto slovo, tak byl nepozorný a písmenko K mu vypadlo .:o))

No dobře, zpět k věci. Pojďme se na to podívat blíže.

Na jedné straně máme naši motivakci jako důvod, proč něco dělat. Jsou to užitky a přínosy, které nám dané aktivity přinesou do života. Je to příjem energie, toto nás nabíjí, toto chceme a po tom toužíme.

Na straně druhé jsou akce, které bude potřeba vykonat,  abychom se dostali do vytouženého stavu. Toto je výdej energie, tady budeme muset vydávat svou fyzickou energii, čas a mnohdy také peníze. Bude tady také mnohdy potřeba překonat určité nepohodlí, naši komfortní zónu, naše zvyky.

No, a pak je tady čas, který je rozhodujícím faktorem. Bude potřeba tyto aktivity vykonávat opakovaně, v průběhu určitého časového úseku, aby měly dostatečný vliv na náš život. Vytvoříme pak nové zvyky, které pomohou dosáhnout našeho cíle, aniž by bylo dále zapotřebí vědomé úsilí.

Co se tedy děje?

  1. Nejprve se díky nějaké životní situaci dostaneme do stavu, kdy si jasně uvědomíme, PROČ něco chceme. Najednou je to důležité a MOTIV je jasný, naplňuje nás energií a věříme na 100% v dosáhnutí svého předsevzetí, cíle.
  2. Poté začneme uvažovat nad způsoby, JAK svého předsevzetí dosáhneme a určíme akce, které k jeho dosažení povedou. CO bude potřeba udělat.
  3. Pak se do toho pustíme. Je to hračka, máme neustále silný motiv, přesně víme, proč to či ono chceme a tak vydáváme energii ve formě aktivit, času a financí.
  4. Jak jde čas, přijdou první překážky a z nějakého důvodu vynecháme pravidelnou aktivitu. Je to první známka poukazující na zásadní změnu našeho vnímání. Je to bod, kdy jsme spustili motivy z očí a začínáme soustředit pozornost na akce, tzn. na výdej.
  5. Od tohoto bodu ještě plně nevědomě se začínáme více soustředit na aktivity namísto motivů a začínáme se soustředit na výdej. To vede k odporu, protože nikdo nechce dlouhodobě ztrácet. No a k překonání odporu je zapotřebí ona zmíněná vůle. To ale bude jen oddalování nevyhnutelného konce.
  6. Větší vůle = větší odpor = ještě větší výdej= ještě větší odpor = ještě větší vůle

    a tak dokola, až vám energie dojde.

  7. Pojďme tedy namísto problému – důsledku, řešit příčinu. Když se soustředíte na motivy, na své PROČ, je vše velice jednoduché, protože ty vás nabíjejí energií a chutí. Potom dané aktivity chcete vykonávat a je tak daleko snazší překonat drobné nepohodlí.
  8. Otázka je, jak udržet své motivy na očích. Před aktivitou se soustřeďte namísto činnosti na přínos. Zeptejte se sami sebe. Co mi to přinese, proč jsem to začal dělat? Jaké to bude, až toho dosáhnu? Co díky tomu budu moci? Co naopak už nebudu muset?
  9. Pokud to uděláte dobře a nechce to moc času, budete cítit, jak ve vás roste chuť a možná se dokonce začnete i těšit na danou aktivitu. Pokud se to neděje, tak máte špatně definovaný cíl a doporučuji se nad ním více zamyslet. Můžete si například ujasnit cíle, nebo si je ujasněte s dobrým koučem. Jednoduchým měřícím nástrojem, jestli máte své cíle skutečně dobře nastaveny, jsou vaše pocity. Dobře nastavené cíle vám dávají energii a chuť, cítíte, jak vaše chtění roste.
  10. Zkuste pak ještě doplňovat seznam všeho, co vám přináší i samotná aktivita.  U mne například běhání bylo zpočátku jen o nepříjemné aktivitě a výdeji. Poté jsem si začal uvědomovat i jiné výhody a přínosy běhání.  Například jsem začal cítit, jak mám po určité době běhání čistou hlavu, a přichází mi inspirace. Takže i samotná aktivita, která pro mne na začátku nebyla moc příjemná, se stala aktivitou, na kterou se těším.
  11. Udržte své proč, co nejvíce na očích.

Nejčastější důvody selhání.
Průvodním jevem je odkládání aktivity – čekáme na ideální podmínky, nebo se zaměřujeme na okamžitou odměnu namísto té dlouhodobé.

 Nemáme cíl, jen aktivity.

  1. Cíl máme špatně nastavený, nebo není náš – nenakopává nás.
  2. Zaměření pozornosti na výdej, na akce, namísto motivů. S tím přicházející nechuť a potřeba pevné vůle.
  3. Nemáme pevnou vůli.  Ještě stále si to myslíte?

Teď už víte jak na to. Začněte třeba tím, co jste vzdali, ale neustále vás to trápí. Je řešení a nikdo jiný to za vás nevyřeší. Vezměte život do svých rukou a začněte hned. Zasloužíte si život plný radosti a hojnosti, jen mu běžte naproti. Dokážete to.

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář