Opravdu trpí ženy nedostatkem ambicí?

V duchu zveřejnění všech informací musím přiznat, že i já jsem přispěvatelem do WSJ a byla jsem nespočetkrát citována.

 

Název předmětného průzkumu  zní  “Ženy v ekonomice — Plán pro změnu”. Reportérka Joanne Lublin nám jako první přinesla ochutnávku toho, co se stalo tématem speciální rubriky novin vydaných letošního 11. dubna. Svůj článek nazvala Koučink pro ženy nutný.

Nechápejte mě špatně, nebyla to rozprava o tom, že  ženy uvíznou ve středních vedoucích pozicích, protože jsou poměřovány podle výkonu, zatímco muži podle potenciálu, která mě i několik mých kolegů a klientů doslova zvedla ze židle.

 

Nešlo o trvající mzdovou nerovnováhu, která za poslední desetiletí nezlepšila. Nebo dokonce o bojový pokřik, že se ženy musí podporovat navzájem — ano, to známe. Některé z nás to dělají už léta, k vlastní spokojenosti a potěšení.

Ne, byla to statistika, která konstatovala, že ambice u žen podstatně klesají s jejich rostoucím věkem. Cože?

Byla jsem natolik rozhořčená, že jsem paní Lublin napsala e-mail, ve kterém jsem se ptala kdo, jak a z jakého důvodu prováděl takový výzkum?

Dokonce jsem také naznačila, že to možná nebyl nedostatek ambicí u samotných žen, ale ve skutečnosti převažující společenské odrazování a nedostatek podpory, co drželo ženy uvízlé ve středních  řídících pozicích anebo u drobných prací, a že toto bylo důvodem, proč s větší pravděpodobností začaly samy podnikat.

Ženy podnikatelky — znáte je…

… matky na plný úvazek s mužem válečníkem, několika dětmi v závěsu, stárnoucími rodiči a skomírajícími mazlíčky. Ta samá žena začne s internetovým obchodnováním nebo založí společnost zaměřenou na poskytování služeb, a to od levého rohu svého kuchyňského stolu. A víte co?

Jsou úspěšné.

Samozřejmě si můžete vždy promluvit se Sarou Blakely, zakladatelkou společnosti Spanx, na které začala pracovat u svého jídelního stolu, a která v minulém roce vykázal příjmy přes miliardu dolarů. (Pokud přesně nevíte, co je Spanx zač, zeptejte se nějaké štíhlé, fit ženy, u které nepředpokládáte, že ho nosí, byť je tomu pravděpodobně naopak).

Zeptejte se Oprah, zda lituje toho, že nezůstala u vysílání zpráv a místo toho okusila kousek z koláče podnikání. Je považována za ambiciózní ženu? Ano, a to je ve středním věku.

Poté, co jsem klepla na  „Odeslat“ a mé myšlenky směřovaly přímo k paní Lublin, uklidnila jsem se a nad tématem o ubývajících ambicích jsem se více zamyslela. Uprostřed toho mne kontaktovala paní Lublin a zeptala se mne, zda může můj e-amil zaslat společnosti McKinsey & Company. Odpověděla jsem: „Poslušte si“.

Pak jsem přišla s několika otázkami.

Co jsou to ambice?

Konsenzus říká, že jde o něco, co má co do činění s mistrovstvím a rozpoznáním mistrovství. Dobrá, to beru. Bohužel, peníze a sláva se mi nezdají jako dobré příklady pro hodnocení míry ambicí u žen – jednoduše proto, že jsou příliš zužující.

Zeptala jsem se sama sebe: „Je možné, že ženy nahlíží na své ambice v širším kontextu, v rámci své kariéry i mimo ni? “ Pokud je to pravda, pak je možné, že s nejambicióznějšími ženami nebylo v daném průzkumu vůbec počítáno. 

Umíte si představit, že pro některé lidi je vnitřní vnímání úspěchu čistší, více společensky přijatelné a žádoucí než ukazování projevů úspěchu na veřejnosti? Pokud tedy je společenské přijetí něco, o co se vůbec zajímáte.

Co když si ženské pohlaví vybralo zapojit se do více rolí a využívají raději více možností?

Jakmile děti odejdou z domu, vztahy se stabilizují, estrogen se vyčerpá a lidé začanou k vašemu popisu používat slova jako „moudrý“ místo „chytrý“, není zde perfektní příležitost i čas přehodnotit to, co opravdu máte? Žít svůj sen, projevit vášeň, trochu si zariskovat?

Dokážete si také představit, že ve většině povolání a profesí jsou tyto výrazy považovány za „měkké“, „postrádající zaměření“ a „bez výkazu zisku a ztrát?” Možná je zde neměřitelný zisk. Zeptejte se žen ve středním věku.

Zde je pár kroků, které možná budete chtít učinit.

Učiňte lidi zodpovědné za podporování žen. Vy jste akcionář, dárce, a volič uplatňujte svůj hlas.

Zvedněte ruku spolu s ženou nebo mužem pro těžký projekt. Buďte tím, kdo přináší změnu. Povzbuďte ostatní, aby se k vám přidali.

Usilujte o zodpovědnost a ovlivňujte zisky a ztráty. Zakousněte se do bysnysu.

Trvejte na tom, aby každý hovořil o potenciálu jiného. Nezaměřujte se jen na to, jak těžce ostatní pracují.

Mentorujte, podporujte a povyšujte ženy.

V této době potřebujeme všechnu sílu mysli a vedení, jaké můžeme dostat.

Proč bychom se měli rozhodnout, že 50% pracovních sil (a 80% dospělých spotřebitelů) nemá zájem nebo není nepřipraveno? Nebo ještě hůř, proč bychom si mysleli, že jsou unavená nebo to vzdávají dříve než muži?

Po pravdě, statistika ukázala něco, s čím naprosto souhlasím. Ženy (a doplnila bych i muži) potřebují dostat více od svých zaměstanvatelů a vedoucích ve formě profesního rozvoje. Konkrétně volají po koučinku.

A já se proto znovu ptám: „ Proč nemáte kouče?“

Hezký den

Jane Cranston

Kouč pro oblast kariéry a expert na vyhledávání zaměstnání sídlící v New Yorku. S ostatními profesionály sdílí techniky, dovednosti a strategie při určení cílů, které rozvíjí kariéru, zvyšují manažerské schopnosti a napomáhají při změnách kariéry a hledání zaměstnání. Pro více informací navštivte: www.ExecutiveCoachNY.com.


Pokud se Vám článek líbil, pak:

  • pošlete odkaz svým přátelům (nahoře nad článkem u nadpisu ikona emailu),
  • sdílejte na sociálních sítích nebo zanechejte komentář v diskuzi (ještě níže pod článkem)

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář