Opravdu trpí ženy nedostatkem ambicí?

V duchu zveřejnění všech informací musím přiznat, že i já jsem přispěvatelem do WSJ a byla jsem nespočetkrát citována.

 

Název předmětného průzkumu  zní  “Ženy v ekonomice — Plán pro změnu”. Reportérka Joanne Lublin nám jako první přinesla ochutnávku toho, co se stalo tématem speciální rubriky novin vydaných letošního 11. dubna. Svůj článek nazvala Koučink pro ženy nutný.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 

Gratulujeme. Jste skvělí... Děkujeme za čtení příspěvku... 

Registrujte se na webu pro další skvělé dárky... 

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = 

Nechápejte mě špatně, nebyla to rozprava o tom, že  ženy uvíznou ve středních vedoucích pozicích, protože jsou poměřovány podle výkonu, zatímco muži podle potenciálu, která mě i několik mých kolegů a klientů doslova zvedla ze židle.

 

Nešlo o trvající mzdovou nerovnováhu, která za poslední desetiletí nezlepšila. Nebo dokonce o bojový pokřik, že se ženy musí podporovat navzájem — ano, to známe. Některé z nás to dělají už léta, k vlastní spokojenosti a potěšení.

Ne, byla to statistika, která konstatovala, že ambice u žen podstatně klesají s jejich rostoucím věkem. Cože?

Byla jsem natolik rozhořčená, že jsem paní Lublin napsala e-mail, ve kterém jsem se ptala kdo, jak a z jakého důvodu prováděl takový výzkum?

Dokonce jsem také naznačila, že to možná nebyl nedostatek ambicí u samotných žen, ale ve skutečnosti převažující společenské odrazování a nedostatek podpory, co drželo ženy uvízlé ve středních  řídících pozicích anebo u drobných prací, a že toto bylo důvodem, proč s větší pravděpodobností začaly samy podnikat.

Ženy podnikatelky — znáte je…

… matky na plný úvazek s mužem válečníkem, několika dětmi v závěsu, stárnoucími rodiči a skomírajícími mazlíčky. Ta samá žena začne s internetovým obchodnováním nebo založí společnost zaměřenou na poskytování služeb, a to od levého rohu svého kuchyňského stolu. A víte co?

Jsou úspěšné.

Samozřejmě si můžete vždy promluvit se Sarou Blakely, zakladatelkou společnosti Spanx, na které začala pracovat u svého jídelního stolu, a která v minulém roce vykázal příjmy přes miliardu dolarů. (Pokud přesně nevíte, co je Spanx zač, zeptejte se nějaké štíhlé, fit ženy, u které nepředpokládáte, že ho nosí, byť je tomu pravděpodobně naopak).

Zeptejte se Oprah, zda lituje toho, že nezůstala u vysílání zpráv a místo toho okusila kousek z koláče podnikání. Je považována za ambiciózní ženu? Ano, a to je ve středním věku.

Poté, co jsem klepla na  „Odeslat“ a mé myšlenky směřovaly přímo k paní Lublin, uklidnila jsem se a nad tématem o ubývajících ambicích jsem se více zamyslela. Uprostřed toho mne kontaktovala paní Lublin a zeptala se mne, zda může můj e-amil zaslat společnosti McKinsey & Company. Odpověděla jsem: „Poslušte si“.

Pak jsem přišla s několika otázkami.

Co jsou to ambice?

Konsenzus říká, že jde o něco, co má co do činění s mistrovstvím a rozpoznáním mistrovství. Dobrá, to beru. Bohužel, peníze a sláva se mi nezdají jako dobré příklady pro hodnocení míry ambicí u žen – jednoduše proto, že jsou příliš zužující.

Zeptala jsem se sama sebe: „Je možné, že ženy nahlíží na své ambice v širším kontextu, v rámci své kariéry i mimo ni? “ Pokud je to pravda, pak je možné, že s nejambicióznějšími ženami nebylo v daném průzkumu vůbec počítáno. 

Umíte si představit, že pro některé lidi je vnitřní vnímání úspěchu čistší, více společensky přijatelné a žádoucí než ukazování projevů úspěchu na veřejnosti? Pokud tedy je společenské přijetí něco, o co se vůbec zajímáte.

Co když si ženské pohlaví vybralo zapojit se do více rolí a využívají raději více možností?

Jakmile děti odejdou z domu, vztahy se stabilizují, estrogen se vyčerpá a lidé začanou k vašemu popisu používat slova jako „moudrý“ místo „chytrý“, není zde perfektní příležitost i čas přehodnotit to, co opravdu máte? Žít svůj sen, projevit vášeň, trochu si zariskovat?

Dokážete si také představit, že ve většině povolání a profesí jsou tyto výrazy považovány za „měkké“, „postrádající zaměření“ a „bez výkazu zisku a ztrát?” Možná je zde neměřitelný zisk. Zeptejte se žen ve středním věku.

Zde je pár kroků, které možná budete chtít učinit.

Učiňte lidi zodpovědné za podporování žen. Vy jste akcionář, dárce, a volič uplatňujte svůj hlas.

Zvedněte ruku spolu s ženou nebo mužem pro těžký projekt. Buďte tím, kdo přináší změnu. Povzbuďte ostatní, aby se k vám přidali.

Usilujte o zodpovědnost a ovlivňujte zisky a ztráty. Zakousněte se do bysnysu.

Trvejte na tom, aby každý hovořil o potenciálu jiného. Nezaměřujte se jen na to, jak těžce ostatní pracují.

Mentorujte, podporujte a povyšujte ženy.

V této době potřebujeme všechnu sílu mysli a vedení, jaké můžeme dostat.

Proč bychom se měli rozhodnout, že 50% pracovních sil (a 80% dospělých spotřebitelů) nemá zájem nebo není nepřipraveno? Nebo ještě hůř, proč bychom si mysleli, že jsou unavená nebo to vzdávají dříve než muži?

Po pravdě, statistika ukázala něco, s čím naprosto souhlasím. Ženy (a doplnila bych i muži) potřebují dostat více od svých zaměstanvatelů a vedoucích ve formě profesního rozvoje. Konkrétně volají po koučinku.

A já se proto znovu ptám: „ Proč nemáte kouče?“

Hezký den

Jane Cranston

Kouč pro oblast kariéry a expert na vyhledávání zaměstnání sídlící v New Yorku. S ostatními profesionály sdílí techniky, dovednosti a strategie při určení cílů, které rozvíjí kariéru, zvyšují manažerské schopnosti a napomáhají při změnách kariéry a hledání zaměstnání. Pro více informací navštivte: www.ExecutiveCoachNY.com.


Pokud se Vám článek líbil, pak:

  • pošlete odkaz svým přátelům (nahoře nad článkem u nadpisu ikona emailu),
  • sdílejte na sociálních sítích nebo zanechejte komentář v diskuzi (ještě níže pod článkem)