Plavání pro radost a zdraví

 

Plavání je jednou z nejpopulárnějších tělesných aktivit. Pokud je prováděno správně, přináší radostný zážitek, který posiluje zdraví a zlepšuje fyzickou kondici. Plaváním se zvyšuje síla, vitalita a pohyblivost celého těla. Nabízí výbornou možnost pro posílení kardiovaskulárního systému a může se stát nástrojem pro zlepšení a udržení celoživotní kondice.
Fyzická aktivita přináší úlevu od řady duševních bolestí a pomůže zvýšit sebevědomí. Není ani tak důležitý výkon, jako relaxace a získání zdravého kontaktu se svým tělem. Soustředění na plavecká tempa s rytmickým dýcháním se spojí tělo a mysl a z plavání se najednou stává meditace v pohybu.

Plaváním můžeme zvýšit úroveň naší fyzické aktivity, čímž zvětšujeme množství energie, kterou spálíme. To je základem všech programů pro redukci váhy. Chceme-li si upravit váhu, plavání mírnou intenzitou v tzv. aerobním režimu (nedochází k hromadění odpadních látek v těle) alespoň 30 minut je výborný prostředek pro odbourávání přebytečných tukových zásob.

Plavání je laskavější k našemu tělu než jiné sporty

Obecně je plavání laskavější k našemu tělu než cvičení prováděná na pevné zemi. Naše tělo je ve vodě přirozeně nadnášeno, což pomáhá vyhnout se přílišnému zatěžování kloubů, které může vést ke zranění. Ve vodě vážíme přibližně 1/10 naší normální váhy a rozsah pohybů u méně zdatného jedince je zde mnohem větší právě proto, že nás voda nadnáší.

Plavání je tedy dobrou volbou pro lidi, kteří chtějí cvičit, ale mohli by mít problémy se cvičeními, která jsou příliš namáhavá – zatěžují například klouby. Při plavání si nejenom zacvičíte, ale protože má voda výborný masážní účinek, celé tělo se i krásně uvolní.

Pro koho je plavání vhodné?

Plavání je aktivita, kterou je možno provozovat v každém věku na všech výkonnostních úrovních. Ať už jste začínající plavec, který si zkouší svá první tempa na mělčině nebo profesionál, plavání přináší užitek každému. Důležité je soustředit se na sebe, plavat svou rychlostí a svým tempem, pak budou účinky na zdraví viditelné. Plavat mohou i lidé s artrózou, s bolestmi zad i těhotné.

Nezapomínejme, že plaveme pro sebe, pro radost z pohybu a pro své zdraví. S dobrou náladou a pozitivně naladěnou myslí bude mít plavání pro naše tělo výrazně větší prospěch, ne když to pro nás bude něco, co musíme dělat.

Praktické tipy jak mít s plavání co nejvíce

Plavte s hlavou ponořenou

Spousta lidí plave tak, že celou dobu mají hlavu nad hladinou, takzvané paní radové. Plavání tímto způsobem ale nadbytečně zatěžuje krční páteř, tělo je v napětí, které se přenáší i do bederní páteře. Pro uvolněné a osvěžující plavání je ponořená hlava základ. To nejlépe nacvičíte ve splývavé poloze na břiše.

splývání

Dýchejte

Zdánlivě zbytečná rada, protože kdybychom nedýchali, tak zemřeme. Jde o to dýchat celou dobu plavání – uvolněně, hluboce a nezadržovat dech. Jakmile ponoříte hlavu do vody, začněte pomalu vydechovat. Větší pozornost věnujte výdechu, snažte se všechen vzduch z plic vydechnout. Tak vznikne v plicích podtlak a nádech pak v podstatě nastane sám od sebe.

Plynulé pohyby

Všechny pohyby se snažte provádět co nejplynuleji. Tím, že se pohybujeme ve vodě, tedy velmi hustém prostředí na rozdíl od vzduchu, je třeba plynulosti pohybů věnovat pozornost. Každý trhavý pohyb zpomaluje a zvyšuje energii, kterou do plavání musíme dávat.

Můžete se nechat inspirovat plavcem na videu:

 

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář