Sardinie – báječná dovolená: Vzpomínky na nádherné pláže a hory zalité sluncem a vínem…

Sardinie, Sardinia, Sardegna, zivotbezhranic.cz, robertslovak.cz, robertslovak.com.
Přemýšlíte o tom, že Vaše příští dovolená bude Sardinie?
Hned z kraje Vám mohu říct, že rozhodně neprohloupíte a budete nadšeni krásami, které tento kus Středozemí nabízí. Uděláte mnoho úžasných fotek z překrásných scenérií zalitých sluncem a vínem a odvezete si spoustu nádherných zážitků…
V tomto příspěvku s Vámi budu sdílet pár vzpomínek na dovolenou, kterou jsem se svou ženou Erikou v minulých dnech uskutečnil.
Snad najdete inspiraci pro sebe sama…
A pokud jste na cestování, tak jako my, a rádi byste si splnili nějaké cestovatelské sny, co jak byste cestovali s námi? Možná je toto příležitost pro Vás…

Dovolená na Sardinii – Sobota přílet a jak to všechno začalo.

V tuto chvíli žiji v UK, proto jsme odlétali z letiště v Bristolu a letěli jsme do města Olbia, Sardinie. Cesta letadlem z Anglie trvá kousek přes dvě hodiny.
V Olbii jsme hladce přistáli a Sardinie nás přivítali mírným deštěm, který jak jsme se později dozvěděli, byl po dlouhých 2 letech.
Chvíli jsme bojovali v řadě na půjčení auta, ale nakonec jsme řadu ve zdraví přežili. Pokud chcete skutečně poznat kus Sardinie, je absolutně nezbytné, abyste si půjčili auto.
Pokud tedy nejste ten typ cestovatele, který stráví dovolenou na jedné pláži někde před hotelem.
To my nejsme, proto jsme si auto půjčili a tak jsme během 2 hodin po přistání naložili kufry a vyrazili na cestu směrem k městu Nuoro a následně Tortoli, resp. městečko Lotzorai, kde jsme měli pronajat pokoj v penzionu Sant Efizio na 5 nocí

Sobota, neděle: Lotzorai, Tortoli, pláž Lido di Orri, Sardinie

Cesta do Tortoli, Sardinie, vedla přes hory, takže jsme necelých 140km jeli serpentinami skoro 2,5 hodiny, ale zase jsme měli krásné výhledy, které byly předzvěstí něčeho skvělého.
Nakonec jsme dorazili na místo určení a v hotelu Sant Efizio nás přivítal velmi bodrý majitel, který nám hned na uvítanou nalil místního likéru z myrty a ukázal nám pokoj.
Sant Efizio, Lotzorai, Sardinie, Sardinia, Sardegna.
Další den ráno jsme dorazili na snídani a zjistili jsme, že to tady s angličtinou moc nevyhrajeme, ale na druhou stranu všichni byli velmi vstřícní, milí a nápomocní. A také vaří nepřekonatelně nadýchané Cappuccino – určitě si dejte.
Po snídani vybíráme nejbližší místní pláž. Podle mapky, kterou nám místní poskytli, jsme vybrali Lido do Orri a jedeme vyzkoušet moře.
Pláž je vzdálená asi 20min autem od Lotzorai a když jsme tam dorazili, našli jsme dlouhou řadu aut zaparkovaných podél silnice – což mě osobně překvapilo a tak jsme pokračovali dále a nakonec jsme našli parkoviště, které nebylo plně obsazené a hned za ním nádherná písčitá pláž s křišťálově modrou vodou.
Lido di Orri, Red Rocks, Sardinie, Sardinia, Sardegna.
U pláže jsme strávili několik hodin, což bylo velmi snadné, protože pláž nebyla přelidněna a skutečně byla velmi příjemná.
Na zpáteční cestě jsme koupili čerstvé fíky a opuncie (plody kaktusu), které v tom horku byly velmi osvěžující.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Gratulujeme. Jste skvělí... Děkujeme za čtení příspěvku...

Registrujte se na webu pro další skvělé dárky...

Pondělí: kaňon Gola di Gorroppu, Sardinie

Gola di Gorroppu, Sardinie, Sardinia, Sardegna.
V pondělí vstáváme velmi brzy (před šestou hodinou ranní), protože před sebou máme nejdelší cestu horami směrem k nejhlubšímu přírodnímu kaňonu v Evropě – Gola di Gorroppu, Sardinie a víme, že ke kaňonu se nedá dojet autem, ale budeme muset šlapat 7km pěšky a tak jsme nechtěli podstoupit tuto tůru s batohy v tom největším vedru.
Po asi 2 hodinové klikaté cestě horami s nádhernými a odměňujícími scenériemi a spoustou divokých koz, které balancovaly na svodidlech nad propastí, jsme se dostali na místo, kde bylo dost neznatelně značené parkoviště. Stály tam 2 auta a podle navigace to vypadalo, že jsme tam, kde máme být, ale na parkovišti žádná značka, žádné informace.

Ono obecně Sardinie má všechno tak divoce značené, takže nejen že potřebujete auto, ale rozhodně navigaci.
Cesta kolem parkoviště vypadala jako že pokračuje a tak jsme se nakonec rozhodli pokračovat s naším autem také. Zprvu jsme si říkali, jak to bylo chytré rozhodnutí. Po pár minutách se cesta stávala kamenitější, hrobolatější, užší a strmější.
Gola di Gorroppu, Sardinie, Sardinia, Sardegna
Když jsme narazili na kopec, který měl 70% převýšení, naše auto odmítlo pokračovat dále dopředu (nepůjčili jsme si zrovna čtyřkolku) a tak jediná cesta, která byla možná, byla zpět směrem na parkoviště, které jsme před 20-ti minutami míjeli.
Vrátili jsme se a znovu jsme cestu absolvovali pěšky s tím, že jsme bohužel ztratili téměř hodinu a slunce už začalo docela pálit.
Nakonec jsme cestu po 2 dalších hodinách absolvovali, ale bylo to náročné – zejména díky horku. Nečeká Vás žádné strmé převýšení, které byste našli v českých horách, ale vysoké teploty turistiku na Sardinii znesnadňuje.
Na konci jsme byli odměněni nádherným pohledem na strmé skály, kaňon, a roztomilými malými jezírky, kde jsme se hned celí namočili.
Kaňon Gola di Gorroppu samotný je rozdělen na 3 části – první nejjednodušší část nevyžaduje žádné zvláštní odhodlání či energii k překonání. Druhou středně náročnou část, kde už začínají balvany, které potřebujete překonávat a třetí část, která je přístupná pouze s průvodcem, který Vám říká, jak máte dané balvany či skály překonat. Vstup je 5 EUR.
Pamatujte na zpáteční cestu. Cesta k parkovišti byla ještě náročnější, protože slunce už bylo ve svém nejvyšším bodě. Potřebujete skutečně hodně vody na pití sebou. Určitě nezapomeňte na pokrývky hlavy, opalovací krém a dobré boty.
Ke kaňonu vede ještě druhá cesta, která je sice kratší, ale mnohem strmější, ale můžete si ji usnadnit tak, že si zaplatíte cestu Jeepem, který Vás ke kaňonu přiblíží.
Více info: http://www.gorropu.info

Večer jsme ochutnali typickou sardinskou kuchyni – měli jsme jejich milimetr tenkou chlebovou placku s olivovým olejem a solí. Vyzkoušeli jsme lahodné červené víno. Opékané selátko. Maso z koně na olivovém oleji. Všechno výtečné. Musíte ochutnat.

Úterý: Baunei, pláž Cala Sisine, Sardinie

Baunei, Sardinie, Sardinia, Sardegna
Po včerejším výletu do kaňonu jsme byli unaveni a rozlámaní a tak jsme zvolili výlet na pláž.
Výběr padl na Cala Sisine, Sardinie.
Cesta z Lotzorai opět vedla klikatými cestami hor, ale už jsme si zvykli. Dojeli jsme do městečka Baunei, kde jsme potřebovali odbočit a kde byl rovněž vybírán poplatek za udržení životního prostředí – 1 EUR / osoba.
Pak jsme pokračovali pár minut směrem ke kostelíku St. Pedro, kde se najednou ztratil asfalt a najeli jsme na šotolinu. Zpočátku byla cesta dobrá, postupně se zhoršovala.
Od kostelíku St. Pedra směrem k parkovišti před pláží je to cca 15 km.
A je to těch nejdelších a nejvíce divokých 15 km, které kdy pojedete, protože pojedete skutečně pomalu (trvá to skoro celou hodinu) a budete hodně hopsat…
Během cesty jsem obdivoval Lancii Ypsilon 1.2, kterou jsme si půjčili, jak se s daným terénem vypořádává…
V průběhu cesty jsme vymysleli reklamu na naše auto:

It´s not about the road. (Není to o cestě)
It´s not about the driver either. (Není to ani o řidiči)
It´s all about the car… (Všechno je to o autu)

PS: pokud to někdo někde použije, pošlete mi tantiémy 🙂
K pláži samotné se autem zcela nedostanete. Musíte pěšky cca dalších 20minut.
Cala Sisine, Sardinie, Sardinia, Sardegna.
Nebo existuje varianta po moři, kdy si pronajmete tůru lodí, ta Vás k pláži doveze a zpátky vyzvedne.
Díky nesnadnému přístupu a ceně lístku na loď si budete moci vychutnat celkem prázdnou pláž i v srpnu, kdy se to všude hemží turisty.
Na zpáteční cestě jsme se zastavili u kostelíku St. Pedra a vyfotili jsme si pár fotek s přítulnými oslíky.

Více info: https://www.sardegnaturismo.it/it/esplora/cala-sisine

Středa: Arbatax, Red Stones, Sardinie

Arbatax, Red Rocks, Sardinie, Sardinia, Sardegna.
Středu jsme zvolili odpočinkovou a vyjeli jsme z našeho bydliště na krátkou vzdálenost. Jeli jsme do 10km vzdáleného města Arbatax, Sardinie, kde jsme našli příjemnou městskou pláž, ke které jsme dojeli autem. Voda byla nádherně teplá a lidí nebylo moc.
Tak jak už to bývá běžné, na pláži jsme se setkali s mnoha černochy – obchodníky s různými cetkami pro turisty. Nás však zaujal jeden Ind, který obchodoval se šperky.
Nazýval bych jej Mistr Obchodník. Hned od prvního pohledu byl jiný – mnohem lepší oblečení, jiné vystupování, komunikace. Když jsem jej tak pozoroval, tak měl docela úspěch – mnoho žen si vyzkoušelo jeho produkty a některé od něj nakoupily.
Co mě napadá: Šaty a vystupování udělá velký rozdíl v tom, co děláte. Zlepšujte svou komunikaci. Naučte se používat lepší slova.
Po koupání jsme jeli kousek směrem do města k přístavišti, protože jsme chtěli najít pověstné Red Stones – červené kameny, a udělat několik fotek.

Chvíli jsme Red Stones hledali, protože opět žádná značka, ale nakonec jsou velmi blízko přístavišti schované za domy, takže vlastně ze silnice nejsou vidět. Musíte hledat Spiaggia delle Rocce Rosse.

Čtvrtek: Cesta do Cagliari, Sardinie

Ve čtvrtek jsme si pouze vychutnali ranní snídani a cappuccino a vyrazili jsme směrem na jih Sardinie do Cagliari. Když jsme tam po 2,5 hodinové cestě dorazili, zjistil jsem z pohledu řidiče, že je to prozatím nejhorší chaos na ulici, který jsem zažil. Skutečně se mějte na pozoru.
Co nás pobavilo, když jsme zde dorazili: ZEMAN Landia.
Už víme, kam tečou peníze z české státní kasy. Zeman landia je místní fotbalový klub, který je na vzestupu. Máte být na co hrdí češi. 🙂
Důkaz: https://it.wikipedia.org/wiki/Zemanlandia
Navštívili jsme tradiční místní restauraci, která je na Trip Advisor docela dobře lidmi hodnocena a byla to zajímavá zkušenost vzhledem k tomu, že číšník je zde rarita – je trochu neurvalý, ale jídlo a pití mají skvělé. Dali jsme si tradiční italské pizzy a víno.
Večer jsme šli na prohlídku starší části města a v ulicích jsme potkali milióny lidí (a to doslova), kteří zrovna využívali slev a výprodejů, které ve čtvrtek mívají.

Pátek: Villasimius, Sardinie

Villasimius, Sardinie, Sardinia, Sardegna
V pátek jsme se vydali do turistického resortu na jihu Sardinie – Villasimius.
V prospektech jsme našli, že se jedná o skutečně luxusní pláže a vůbec nádherné scenérie – což byla také pravda. Cestou z Cagliari jsme opakovaně zastavovali a dělali fotky, protože tak nádherné výhledy na zátočiny s roztroušenými lodičkami jsme už dlouho neviděli.

Vůbec tato část Sardinie připomínají exteriéry z filmu Pirates of Caribiens – Piráti z Karibiku a rozhodně to není nadneseno. Ne nadarmo se tato část jmenuje Andělský záliv – Gulf of Angels.
My ale měli namířeno na Spiaggia di Notteri, což je překrásná pláž, jež předchází laguna, kde v zimním období zimují plaměnáci. My viděli dva :o)

Sobota: Market St. Benedetto, Pláž Chia, Sardinie

V sobotu jsme rozhodli vydat na druhou stranu od Cagliari, Sardinie – chtěli jsme navštívit pláž Chia.
Ještě předtím jsme se však vydali na trh v samém centru Cagliari.
Trh se koná každou sobotu ve staré 2 patrové budově. Vrchní patro je určeno pro ovoce, zeleninu, pečivo, sýry, víno, maso a další pochutiny. Spodní patro je určeno pro plody moře.
Market, Cagliari, Sardinie, Sardinia, Sardegna
Když vstoupíte do budovy, ucítíte silný odér rybiny. Pokud se však nenecháte zastrašit a vstoupíte, zažijete nevídanou podívanou. Zejména v části s plody moře. Davy lidí nakupují ryby, kraby, krevety, kalamári a mušle, baví se a pojídají.
Viděli jsme několik ryb, o kterých nemáme jednoduše tušení, co to bylo, ale byl to zážitek.
Nakonec kupujeme osmaženého mořského hada, opečené krevetky a kalamari – skutečné pochoutky a vyrážíme na cestu k pláži Chia.

Cesta směrem k pláži trvá z Cagliari přibližně hodinu. Před pláží najdete parkoviště a nad parkovištěm uvidíte kopec se strážní věží.
Z levé strany strážní věže naleznete pláž, která je více kamínková, z pravé části věže naleznete více písčitou pláž.
Určitě zajděte nahoru ke strážní věži – naskytnou se Vám nádherné pohledy na scenérie, které stojí za fotku.
.Pláž Chia, Sardinie, Sardinia, Sardegna

Neděle: Cesta z Cagliari do Alghero, Sardinie

Neděli jsme měli určenou na přejezd z jižního cípu Sardinie do severozápadního cípu – město Alghero, Sardinie bylo naším cílem, kde jsme kousek od letiště spali na farmě.
Sinis peninsula, Sardinie, Sardinia, Sardegna.
Cestou jsme se ještě zastavili na Sinis peninsula, protože jsme z průvodců vyčetli, že nám budou opět nabídnuty nádherné scenérie a pláže, které stojí za to vidět na vlastní oči. Na pláží jsme strávili čas do večera.

Po příjezdu na farmu Agroturismo Barbagia nás překvapilo nezvykle mnoho aut před farmou, kde jsme měli spát. Vzápětí jsme zjistili, že farma provozuje vlastní restauraci z vlastní produkce a je vyhlášená v širokém okolí.
A skutečně – hned první večer jsme se po ubytování šli navečeřet a při žádosti o lístek jsme dostali odpověď, že vaří pouze jedno menu. Souhlasili jsme tedy.
A tak nám nejprve přinesli víno a vodu. Pak první předkrm, což byl typický Sardýnský chléb s olivovým olejem a solí, pak druhý předkrm, což byl sýr a pršut, pak dušená a nakládaná zelenina, pak následovaly dva druhy těstovin, mimochodem nejlepší ravioly, jaké jsme kdy ochutnali.
Další chod bylo opečené selátko a výborně upravené jehněčí. Na závěr této hostiny o 5-ti chodech, jsme dostali dezert, Cappuccino a Myrtový likér.
Celá večeře stála 35EUR / osoba, ale rozhodně to stálo za to.
Odkaz na farmu, kde jsme bydleli: http://www.agriturismobarbagia.it

Pondělí: Capo Caccia, výlet do krápníkové jeskyně Grotta di Nettuno, Sardinie

Capo Caccia, Sardinie, Sardinia, Sardegna
Rozhodli jsme se vyrazit na Capo Caccia, Sardinie, což je přírodní rezervace, kde se rovněž dá najít Grotta di Nettuno (Neptunova jeskyně), do které jsou pouze dvě cesty.
Nad jeskyni vyjedete autem (a budete mít problémy s parkováním) a musíte sejít něco přes 600 schodů k hrdlu jeskyně a pak je potřeba stejnou cestou zpět.
Druhá možnost je dojet do přístavu Cala Dragunara, což je malinký přístav cca 2,5 km od jeskyně, kde nasednete na loď a ta Vás k hrdlu jeskyně doveze. Problém je, že aby loď odplula, potřebuje mít minimálně 8 pasažérů a lístek stojí 30EUR.
Zvolili jsme tedy první možnost a sešli jsme 600 schodů. Ale ty výhledy na skály tyčící se nad mořskou hladinu propletené paprsky sluncem, to stojí za to.
Capo Caccia, Grotta di Nettuno, Sardinie, Sardinia, Sardegna.
Jeskyně je zhruba jeden metr pod úrovní mořské hladiny a uvidíte skutečně krásné vápencové útvary. Jeskyně není tak dlouhá, jako bývají jeskyně v ČR, ale určitě stojí za shlédnutí.
Cestou zpět k parkovišti můžete udělat fotky scenérií z jiného úhlu, než se Vám mohlo povést cestou tam a pak najděte některou z přenádherných blízkých pláží a užijte si zbytek dne koupáním v čisté příjemně svěží vodě – my to tak udělali.

Úterý: Stintino La Pelosa, Sardinie

Stintino La Pelosa, Sardinie, Sardinia, Sardegna
Vyhlášené místo, kde Vás zvou v mnoha průvodcích. Vyhlášená destinace, kam si jít okoupat.
Problém je, že tyto pláže jsou tak přeplněné lidmi, že to vůbec nestojí za to.
A to nepřeháním. Vaše deka se dotýká deky jiných lidí a slunečníky jsou nalepené jeden na druhý. Také parkovné je zbytečně drahé a tak jsme zde strávili cca 3hodiny a pak jsme jeli na jinou pláž směrem k naší farmě.
Sardinie má většinu pláží velmi krásných a nejsou přeplněny lidmi.
Máte tedy docela hodně prostoru pro cokoliv, co potřebujete, což je skvělé. Pláž v Stintino La Pelosa jednoduše nedoporučuji, pokud kolem sebe máte rádi prostor, tak jako já. Nebo jednoduše budete muset zvolit jiný měsíc než srpen pro svou návštěvu.

Středa: Cesta z Alghero do Olbia, Sardinie

I když bychom čekali, že mezi dvěmi velkými městy s vlastními letišti bude dobré značení, opak je pravdou. Bez navigace bychom byli absolutně ztracení. Takže skutečně – navigace je hodně důležitá.
Nakonec jsme se našli a ubytovali jsme se v penzionu kousek od Olbia – městečko Pittulongu.
Pittulongu, Sardinie, Sardinia, Sardegna.
Ubytování jsme měli až od 16 hodin, takže jsme ještě předtím sjeli k nejbližší pláži, abychom vyzkoušeli vodu.
A stala se mi vtipná historka, kdy u našeho auta zaparkoval Ital, který měl v autě manželku a ptal se mě, zda je správně na pláži Shark bay (Žraločí pláž). Odpověděl jsem, že nevím a potom jsme se s Erikou bavili myšlenkou, že to je možná pláž, kam nespokojení italští manželé vozí a lákají své ženy, aby si šly zaplavat 🙂
Nicméně my jsme žádnou existenci žraloků nezaznamenali. A to ani zde, ani na jiných plážích Sardinie.

Čtvrtek: Výlet lodí z Palau na ostrůvky Spargi, Budelli, Santa Maria, Isola di La Maddalena, Sardinie

Spargi, Budelli, Santa Maria, Isola di La Maddalena, Sardinie, Sardinia, Sardegna.
Vydáte-li se do Palau na nábřeží, budete mít možnost zakoupit si lístek na loď, která Vás proveze kolem ostrůvků, které jsou ve směru cesty na Korsiku – tedy na sever od Sardinie.
Lístek není potřeba si zamluvit dopředu – v přístavišti naleznete kancelář, kde Vám prodají lístky různé společnosti na různé lodě – cena je všude přibližně stejná, mezi 30-35EUR. Cesta, kam jednotlivé lodě plují rovněž. Vyplouvá se každý den v 10:30 místního času.
V den, pro který jsme se pro plavbu rozhodli, nebyl úplně vhodný – předpověď hlásila vítr.
Některé lodě tedy nevyplouvaly vůbec, ale ty větší ano. Koupili jsme si tedy lístek a vyrazili.
Cesta k jednotlivým ostrovům nám trvala něco přes hodinu. Zastavili jsme se přímo na Isola di La Maddalena a prošli jsme se v městečku.
Další zastávka byla na pláži Budelli, kde byly obrovské vlny a skvěle jsme si zaplavali – jako na houpačce. Další zastávka pláž Santa Maria – sice jsme do vody vešli, ale už to nebylo na žádné velké plavání – byla zima.
Cestou zpět jsme zažili velké vlny a docela jsme promokli a byla zima. Celou cestu jsme se nemohli dočkat, až dorazíme opět do přístavu v Palau.
Doporučuji, abyste si rozhodně vzali čepice, nějaké nepromokavé oblečení a zvolili lepší den, než my.

Pátek: Pláž Cala Banana, blízko Pittulongu, Sardinie

Pátek pro nás byl poslední den před odletem domů a koncem dovolené – rozhodli jsme se jej strávit velmi odpočinkově – na pláži Cala Banana.
Ten den bylo opět větrnější počasí a tak nám uletěl slunečník. Pokud budete mít možnost, vyplatí se mít 3 až 4 provázky, které vedete z kraje slunečníku na zem a připevníte na ně kameny nebo igelitku, kterou naplníte pískem.
Zkušení místní návštěvníci pláží tyto vychytávky mají vyřešeny. Poučení do příště.

Sobota: Dopolední koupání a návrat do Anglie

Letadlo nám z Olbia do Bristolu letělo až v pozdní odpoledne. Nebylo kam spěchat a tak jsme využili blízkých pláží k poslednímu koupání.
Bohužel po posledních dvou větrných dnech byla teplota vody nízká a tak to nebylo na dlouhé koupání, spíše na osvěžení.
Poté jsme se rozloučili posledními pár pohledy a vydali se zpět na letiště, vrátili auto a odletěli směrem Bristol.

Závěrem

Byla to úžasná dovolená.
Děkují Erice, že se postarala o výběr zajímavých míst, která jsme navštívili.
Každému, kdo plánujete dovolenou v Itálii, zvolte si Sardinii a jeďte.
Zažijete něco kouzelného, něco, co pravděpodobně nemáte možnost vidět nikde jinde na světě.
Nádherné moře, nádherné hory, překrásné scenérie zalité sluncem. Výborné jídlo a pití. Přátelští lidé. Bude to jedna z dovolených, na kterou budete ještě dlouho vzpomínat.

PS: Chtěli byste začít cestovat s náma? Vyplňte formulář na této stránce…