Tréma: Jak bojovat s trémou? Jak se zbavit úzkosti?

Přepadává vás často tréma a chcete se tohoto nepříjemného stavu zbavit? Neustálý stres vede k mnohým zdravotním problémům, které dokáží život značně zkomplikovat. Přečtěte si, jak trému ovládnout.

Tréma a její projevy…

Trému zřejmě zažil již každý z vás. Jedná se o určitou stresovou reakci, která ovlivňuje jak tělo, tak mysl a emoce. Trému lze přitom přirovnat ke strachu, díky kterému se do těla vylučují hormony podněcující vaše tělo k útěku.

TIP: Posuňte limity své mysli a navštivte kurz Posilovna mysli. Mimo jiné se zde naučíte techniky na eliminaci stresu.

Pokud se stresové hormony v lidském těle nahromadí, dochází zjednodušeně řečeno k určité manipulaci s buňkami v mozku. V takových situacích dochází ke špatnému proudění informací a následkem toho se můžete setkat s určitým paměťovým výpadkem.

Příkladem může být obtížná zkouška, při jejímž průběhu vám vypadne celá naučená látka, po jejím odeznění si však již zase na vše vzpomenete.

Tréma – jak jí ovládnout

V důsledku trémy je vaše tělo mobilizováno k akci. Mozek totiž zaznamenává nebezpečí a vaše tělo se podle toho i začíná chovat. Jako první si uvědomte, že tréma není nic, za co by bylo potřeba se stydět.

Rozhodně z vás nedělá horšího člověka a stejně jako vy jí trpí i množství dalších lidí.

Dále se zamyslete nad tím, zda musíte důvod trémy opravdu podstupovat. Je to pro vás důležité nebo se bez toho dokážete obejít a trémě tak zabránit? Věřte, že většina lidí si zpravidla hledí v prvé řadě jen sami sebe.

Pokud jsou tak ostatní svědky vašeho neúspěchu, málokdy tomu přikládají skutečný význam.

Další užitečnou pomůckou pro překonání trémy může být vyhotovení jednoduché tabulky. Zde si napište, čeho konkrétně se bojíte a do druhého sloupce si vypište opatření, díky kterým svému strachu zamezíte.

Nezapomeňte rovněž reálně odhadnout své síly.

Nemá smysl se podceňovat nebo naopak přeceňovat.

Pamatujte, že zrod trémy spočívá pouze ve vaší hlavě. Máte již předem strach z neúspěchu, a proto se snažte před obtížným úkolem co nejvíce uklidnit.

Řekněte si sami pro sebe povzbuzující oznámení spočívající v tom, že to zvládnete a že vlastně o nic nejde.

Uvědomte si, že jste již v životě zvládli mnoho náročnějších situací. Nepodceňujte však přípravu a počítejte i s možností improvizace. Poučte se ze svých zkušeností a vezměte si vše důležité ze svých minulých úspěchů.

V neposlední řadě si můžete představit i ten nejčernější možný scénář. Do detailů si vybavte, co všechno by se v dané situaci mohlo pokazit. Zvažte, jaké následky by to pro vás mělo a co byste v takovém případě dělali.

Pokud uznáte, že to dokážete zvládnout, budete připraveni i na nejhorší a s pomocí toho se vám tréma vyhne obloukem.

Věnujte se svému osobnímu rozvoji pod vedením lektorky a koučky Markéty Hamrlové.

Dozvíte se mnoho technik pro osobní rozvoj, které můžete okamžitě využít v praxi.

 

Další doporučené informace na téma Tréma, Stres a Úzkost?

.

 

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář