Tři tipy pro finanční poradce: Jak to zařídit, aby Vám lidé volali sami?

Tři tipy pro finanční poradce: Jak to zařídit, aby Vám lidé volali sami?

Žebříček na stránkách U.S. News ukazuje, že dokonce finanční poradce jako profese je nad takovými profesemi jako vysokoškolský profesor nebo architekt.

A jak je to u nás?

Podobný žebříček z loňského roku v naší zemi ukazuje, že finanční poradce je na předposledním místě.
Za profesí finančního poradce už je jenom uklízečka.
Přesto se znám osobně s řadou poradců, kteří jsou poptávanými a žádanými odborníky. Lidi jim volají sami a tuhle práci by za nic neměnili. Ti poradci se liší od davu poradců na českém trhu.
Něco dělají jinak. A v závěru článku Vám prozradím, co to je.

Proč vlastně lidé nemají v oblibě finanční poradce?

Těch důvodů je několik.
Tím prvním je prestiž profese. Tahle profese nemá na českém trhu dobrou pověst a vám jako finančnímu poradci to komplikuje obchodování hned na začátku. Už jenom tím, že řeknete kdo jste a čím se zabýváte.
A proč to tak je?
Příliš často se stává, že do této profese náborují šéfové obchodních týmů každého, kdo umí stát na nohou, umí číst a dokáže se podepsat.
V registru ČNB je zapsáno 140.000 zprostředkovatelů. Když vezmeme v úvahu, že na našem trhu je 4,3 milionu domácností, tak na jednoho zprostředkovatele vychází 30 rodin.

Lidé jsou až příliš často oslovováni finančními poradci. Hodně často.

Není u nás snad jediná rodina, která by v širším příbuzenstvu neměla někoho, kdo se zkoušel živit jako finanční poradce. Proto není divu, že lidi už jsou alergičtí na nabídky typu “Přijdu za vámi a poradím vám s finančními službami”.
Taky s tím souvisí to, jak se rodí typický příběh začínajícího poradce: Z velké nablýskané limuzíny vystoupí manažer v značkovém obleku a oslovuje typicky mladého muže, který si bez odmlouvání nechá nasadit růžové brýle. Mluví s ním o velikánských penězích, o drahém autě a dovolených v Karibiku.

A začíná typický příběh začínajícího poradce.

Oběhne napřed rodinu, kamarády, známé a příbuzné a nabízí jim služby typu investiční životní pojištění a spoření na důchod.
Po pár týdnech mu dojdou známí a jeho šéf mu poradí, že nejlepší je vzít telefon a začít volat studené kontakty.
Tohle dělá v naší malé zemi opakovaně několik desítek tisíc lidí a tady se rodí nevalná pověst této profese. A pak není divu, že když i vy potom někomu řeknete, že jste finanční poradce, musíte čelit odmítání.

Desítky tisíc poradců běhá po trhu a snaží se ulovit svého zákazníka.

Je to něco podobného, jako běhání po louce a chytání motýlů.
Každý se snaží chytit si svého motýla, ale stejně většinu z nich jenom vyplaší a oni jim uletí.
Znám se osobně s poradci, kteří to dělají jinak. Stali se voňavou květinou, na kterou se ti motýli sami slétávají.
 
Další důvod, proč lidi nemají rádi finanční poradce, by se mohl jmenovat:neodborníci, finanční poradce

“Neodborníci, kam se podíváš…”

Vy tvrdě pracujete na tom, abyste byl profesionál, který dobře radí lidem.
A protože Váš zákazník měl špatnou zkušenost s amatérem, tak se k němu ani nedostanete.
Kolem Vás je armáda neodborníků, kteří lidem radí nesmysly a znají jenom pár frází, které slyšeli na školení. Určitě je máte i ve svém okolí.
Nejlepším lékem na všechno je podle nich spořit si co nejvíc přes životní pojistky a vrcholem jejich odbornosti jsou doporučení typu “Dejte mi všechny vaše smlouvy, já je odnesu na naše analytické oddělení, tam se na ně podívá náš specialista a pak vám poradíme, co by se s tím dalo dělat.”
A korunu svým radám často dávají tím, že pojistky od červené pojišťovny doporučí zrušit a uzavřít místo nich pojistky u žluté pojišťovny a naopak.
Vydělají si tím nějaké provize, ale zákazníka tím zpravidla poškodí a ten pak přijde o balík peněz. Ale práce poradce je přeci o něčem jiném…
Když přijdete ke svému lékaři, že vás bolí v krku, tak vám taky neřekne že se zajde poradit se svým šéfem a pak vám řekne co s tím.

Tak tedy co dělají jinak ti poradci, které jsem zmiňoval v úvodu článku?

Neatakují lidi ve svém okolí s žádostí o schůzku, ale pěkně čekají, až je spotřebitelé osloví sami. No, ale tohle samo by o sobě nestačilo.
Sedět a čekat, až někdo zavolá, to by se jeden mohl načekat…
Ti lidé dělají ještě jednu důležitou věc:

Jsou vidět na internetu a dělají tam správné věci.

Ty věci jsou tři:

  1. Mají svůj vlastní web
  2. Pravidelně si budují databázi e-mailových kontaktů
  3. Pravidelně na tuto databázi posílají finanční rady a tipy

A to je celé. Zbytek už je jenom o statistice velkých čísel.
Když na internetu radíte stovkám nebo tisícovkám lidí najednou, tak zkrátka občas někdo zavolá, že potřebuje s něčím poradit.