Vyplatí se zdravý životní styl?

Už přes 2 roky se zajímám o zdravý životní styl, pohyb, redukci tuku atd. Poslední 3 měsíce jsem se do toho opravdu pustil naplno a popravdě řečeno musím říct jednu věc. Už opravdu nechápu lidi, kteří kupují potraviny jenom podle ceny a nepodívají se už na složení a nezajímají se o to co jí. Přitom to na jejich život může mít zásadní vliv – bolesti kloubů, nadváha, zkrácení si života, různé nemoci z tohoto vyplývající a spousty dalších obtíží, kterými dnes trpí skoro každý.
 

Říká se, že zdravý životní styl je drahá záležitost

Někteří z vás možná můžou namítnout – zdravý životní styl stojí hodně peněz navíc a já si je nemůžu dovolit. Zde si dovolím trochu vám tento názor vzít. Pokud člověk trochu uvažuje selským rozumem a nepotřebuje mít všechnu zeleninu v BIO kvalitě (můžu říct že jsem vyzkoušel a nepozoroval jsem rozdíl – možná u některých druhů byl nepatrný rozdíl v chuti). Ale výživové hodnoty jsou naprosto stejné. Vícezrné a celozrnné pečivo také není o tolik dražší (třeba trustový chléb VitaStar stojí stejně vícezrný i normální). A při vyšším obsahu vlákniny vás zasytí daleko menší porce. A mohl bych pokračovat dál – boty na běhání se dají pořídit v akci i za 700Kč což si troufnu říct, že s trochou šetření zvládne každý. A pokud vám vydrží 2 roky – tak za ně v podstatě dáváte ani ne 1Kč denně a pro začátek vám budou bohatě stačit.

Oukej, co to tedy znamená žít zdravě? Pro každého to může být něco trochu jiného, ale v globálu bych řekl, že jde o takové 3 hlavní pilíře:

1.Vyměnit co nejvíce zpracovaných jídel, polotovarů, jídel z fast-foodu atd.

Které jsou plné konzervantů, sacharidů a tuků. Za co je můžeme vyměnit? Bílé pečivo za celozrnné a vícezrné alternativy, popř cereálie. Knedlíky a omáčku za zeleninu, popř rýži nebo brambory (v rozumném množství). Jídla z fastfoodu za ořechové tyčinky, müsli atd. Při troše zájmu o to z čeho se výrobky zkládají, co obsahují atd. si za chvíli uděláte přehled a zjistíte, že jíst zdravě může být nejenom levnější ale možná i chutnější než jídla na které jste byli zvyklí.

2. Dodržovat pitný režim

Lidské tělo je z obrovské části tvořeno vodou a je potřeba ji pravidelně doplňovat a to, i když zrovna nemáme pocit žízně.  Ideální je dát si plnou sklenici na svůj pracovní stůl a během dne postupně pít. Pomůžete tím tělu lépe trávit jídlo a dodáte mu osvěžení a energii. Osobně doporučuji člověku, který má aspoň nějaký pohyb vypít alespoň 2,5 – 3 litry vody denně. Pokud sportuje tak ještě navíc před sportem 200ml + 100ml za každých 20 minut sportu + 200ml na konci. Zároveň to může být obrovská příležitost, která vám může i ušetřit peníze, dodat víc energie a ještě sundat nějaké to kilo dolů. Výměna balených slazených vod se spoustou sladidel, cukrů atd za vodu z kohoutku. Tělo totiž pálí energii v pořadí sacharidy, bílkoviny, tuky, a pokud neustále dodáváte spoustu sacharidů, tak se tělo k pálení tuků ani nedostane a sacharidy, které nespálí si uloží ještě znovu do tuků.

3. Mít dostatek pohybu

Pohyb je pro život nepostradatelný. Jedno moudro říká – Co není v pohybu umřelo. A proto bysme se měli svému tělu dodávat alespoň nějaký pohyb každý den. Ideální je, pokud nesportujete, tak začít pozvolna. Třeba jít se na hodinu projít večer před spaním a doma si zacvičit – kliky, sklapovačky, sedlehy atd. když budete na internetu hledat, tak určitě najdete i spoustu dalších cviků, které můžete dělat doma a zpevnit si tak postavu a svaly. Postupně můžu doporučit začít asi od běhání – je to levné a může to dělat v podstatě každý. Postupně si zvedat uběhnutou vzdálenost. Pokud chcete sundat nějaké kilo dolů a máte už vybudovanou trochu dobrou kondici, tak doporučuji spíš zkusit běhat intervaly – tzn. Třeba 10x 100m sprint popř. jinou kombinaci aby vám vyhovovala – opět když budete hledat intervalový trénink na internetu, tak naleznete hodně variant.

To by bylo krátké shrnutí o čem je vlastně zdravý životní styl, ale co vám toto všechno přinese? Mě osobně za poslední 2 roky (a hlavně poslední 3 měsíce) to přineslo toto:

  • dobrou kondici
  • kila dolů, takže vyrýsovanější postavu
  • zpevnění těla, což má za následek třeba napravení křivých zad a podobně
  • dobrou náladu (ano i ta má souvislost s vaším životním stylem)
  • růst svalů
  • zlepšení pleti – nebude se tolik mastit, být tak suchá, atd.
  • pevnější vlasy
  • zdravější zuby
  • podstatně méně nemocí, což znamená méně peněz za léčbu – všechny moje náklady na „nemoci“ jsou za poslední 2 roky asi 100Kč – 2x preventivní prohlídka za 30Kč a jedno balení ibalginu na bolest zubu (a ještě pořád mám přes půl krabičky)
  • pro někoho to může znamenat další úspory na potravinách, které si dřív kupoval a teď už si je nekupuje – chipsy, alkohol, atd.

A za to už to stojí? Nemyslíte? Zkuste vyzvat sami sebe a udělat pro sebe následující měsíc také něco – uvidíte, že výsledky na konci měsíce už budou znát. Pokud se chcete na cokoliv zeptat, cokoliv prodiskutovat, tak klidně napište pod článek do diskuze, rád vám na cokoliv odpovím.

Rozšiřte Informace sdílené v článku: Zanechte Komentář...

Napsat komentář